Här ryker ca 5000 kr i värde!

Startat av EpsilonEta, 17 April 2014 kl. 17:55

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Varning! Riktigt avundsjuka läsare eller hängivna samlare bör sluta läsa nu.

Det här är vad jag kommer att göra i påsk.

Jag köpte på Lego.com när den kom ut 2007 men har inte haft plats att ställa den någonstans. Två år efter att jag flyttat har jag nu fixat plats och tänker bygga ihop den.
Det är första utgåvan med certifikat och feltryck (12 quad laser cannons) och enligt Bricklink skulle jag tappa ca 5 000 - 10 000 kr bara av att öppna påsarna och bygga modellen. (Om någon har en uppbyggd och vill bytta mot oöppnad med några tusenlappar emellan så är det ok för mig)

Nä, det spelar ingen roll vad den kanske är värd, jag köpte den för att byggas och nu ska den byggas. Jag gjorde denna post främst för att reta eventuella avundsjuka eller samlare som fortfarande läser. 8)

Men allvarligt, jag gjorde den för att redovisa byggprocessen, t.ex. hur lång tid det tog och betygsätta byggupplevelsen. Är det något speciellt ni undrar kan ni ju fråga här. (Nej, jag tänker inte dubbelkolla att BLs bitlista stämmer, 5174 bitar!!)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Record

Kan bara önska dig en Glad Påsk, kommer nog bli en påsk att minnas :) inte minst för oss andra, kul att du väljer bygga  legot istället för att spekulera i det, det är det Swebrick främst handlar om. Att du sen är en byggare i världsklass på frihand gör det extra kul att se att du även ger dig hän till ett sådant här bygge!
Friskt satsat, hälften vunnet..

andreaseldh

Jag är lika avundsjuk som nyfiken. Det fanns inga bilder på BL som visar interiören, så det får du gärna lägga upp allteftersom arbetet fortskrider.

swestar

Mina Egna Byggen
flickr

Tie Fighter

Ångest! Du kommer se grå bitar när du blundar.
Jag BL:ade ihop min som tur är, för jag hade inte klarat att sprätta den kartongen.

Anders67

swestar

Citat från: Tie Fighter skrivet 17 April 2014 kl. 19:29
Ångest! Du kommer se grå bitar när du blundar.
Jag BL:ade ihop min som tur är, för jag hade inte klarat att sprätta den kartongen.
Pris i slutändan?
Mina Egna Byggen
flickr

Tie Fighter

Det är ett antal år sedan så jag kommer inte ihåg exakt vad den landade på. Runt 5000 har jag för mig. Det var när man kunde hitta grå båtriggar för en femma styck i allafall. shiftaltcmd kanske kommer ihåg vad bitarna till hans gick loss på. Fick bra tips från honom om vilka bitar som var lite svårare att hitta och som man skulle rikta in sig på.
Skulle jag göra om det idag så hade jag blandat in gammelgrå bitar i bygget för att få den att se mer sliten ut.

Magnusengstrom

andreas E

Bra. Rätt gjort.
Ha en kul påsk.

shiftaltcmd

Du får en del att göra i påsk  :)
Brukar inte bry mig om att sortera mina bitar när jag bygger. Men med denna så är logistik a och o. Varje bitsort för sig.

Bricklinkade det mesta och lite från Lego och lugbulk. Skulle tippa på ca 4000 kr. Men då har jag ingen kartong, beskrivning, klistermärken eller certifikat.
Håller med Tiefighter, skulle jag göra det igen så skulle jag blanda gråa nyanser för att få ett mer levande slitet utseende (och förmodligen billigare).
Jag började med vanliga bitar som behövs i stor mängd.  Skulle jag göra om det så skulle jag satsa på de svåraste bitarna istället. De har ofta de enklare/billigare bitarna men i mindre mängd.

EpsilonEta

Citat från: Record skrivet 17 April 2014 kl. 18:04
Att du sen är en byggare i världsklass på frihand gör det extra kul att se att du även ger dig hän till ett sådant här bygge!
Ja, jag får erkänna att jag inte spenderar så mycket tid i "Officiella set" delen av forumet. Men då och då blir det att jag bygger set, framför allt UCS modellerna.

Jag skulle inte kalla mig en "byggare i världsklass". Jag ligger på toppen i en liten kategori (som i och för sig anses som en av de svåraste) men när det gäller kreativa byggen (utan förlaga) har jag inte en chans mot de flesta här på forumet. (Nä, ge mig ett svårt/"omöjligt" problem med givna förutsättningar så kan jag jobba, "bygg något snyggt" klarar jag inte)

Citat från: shiftaltcmd skrivet 17 April 2014 kl. 21:39
Brukar inte bry mig om att sortera mina bitar när jag bygger. Men med denna så är logistik a och o. Varje bitsort för sig.
Va? leta bitar är ju halva nöjet. (Jag gillar att pussla också.)
Dessutom är ju bitarna hyfsat sorterade i påsarna, tänkte inte blanda ihop dem (som jag gjorde med mina tidiga UCS).
Och tack o lov för onumrerade påsar, alla bitar på en gång ska det vara 8)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gaumont

Det är ett roligt bygge. Själv hade jag kul efteråt med att modda lite detaljer jag inte var så förtjust i.

o0ger

Grattis! Jag som inte var AFOL när detta set släpptes, och därmed missade tillfället att köpa det för ett "rimligt" pris, är grymt avundsjuk. Väntar på fina bilder från bygget.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

shutter

Ja rubriken drar ju alltid läsare!
I sak håller jag med dig. Sprättade nyligen själv en låda (annat set) som jag haft ett tag och hej vilken bygglädje det blev.
Have Fun 8)