Här ryker ca 5000 kr i värde!

Startat av EpsilonEta, 17 April 2014 kl. 17:55

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Tack för tipset att sortera noga, jag tog fler lådor än jag trodde var nödvändigt och det räckte knappt.

Eftersom jag skaffade ett YouTube konto till tävlingen tänkte jag att jag skulle dokumentera bygget med en video (timelaps).

Här kommer första delen: Öppna och sortera påsarna.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Magnusengstrom

Lego är till för att byggas med. :-)

EpsilonEta

Första timmen av byggande på en minut

och andra timmen (batteriet tog slut så jag missade några minuter i slutet)

Från minut/sekund 4 till 14 letar jag en bit. 10 minuter att hitta en bit! >:( (det fanns bara två av alla 5000)
Utöver det har jag haft ett leende på läpparna hela tiden och fått påminna mig om att inte bygga för fort. (Detta ska njutas av)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

beguiristain

Kul att se! Ser dock ut som en ryggbrytande och knäslitande upplevelse  :o

Magnus den store

Citat från: EpsilonEta skrivet 18 April 2014 kl. 21:55
Från minut/sekund 4 till 14 letar jag en bit. 10 minuter att hitta en bit! >:( (det fanns bara två av alla 5000)
Det känns igen. Det har hänt att jag tröttnat på att leta och istället plockat bitar från mitt övriga sorterade Lego.

Väldigt tydligt att ett bra bord för Lego-byggande bör vara C-format.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Eigenbrötler

Citat från: Magnus den store skrivet 19 April 2014 kl. 11:21
Det känns igen. Det har hänt att jag tröttnat på att leta och istället plockat bitar från mitt övriga sorterade Lego.

jag tänker mig att fyra sådana här bord, ställda med ett stort hål i mitten skulle fungera bra :D
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

shiftaltcmd

Utöver det har jag haft ett leende på läpparna hela tiden och fått påminna mig om att inte bygga för fort. (Detta ska njutas av)

Japp, inte helt rätt att bygga då 4000 bitar har samma grå nyans.
Modular buildings med +2000 bitar är ingenting i jämförelse.

Odidoma

Citat från: Eigenbrötler skrivet 19 April 2014 kl. 12:22

perfekt, ev knuffa in en madrass under något av borden!

jag tänker mig att fyra sådana här bord, ställda med ett stort hål i mitten skulle fungera bra :D

Magnusengstrom

Och sortiment skåp fastskruvade på kanterna, visst man får krypa in.

EpsilonEta

Citat från: shiftaltcmd skrivet 19 April 2014 kl. 13:18

Japp, inte helt lätt att bygga då 4000 bitar har samma grå nyans.
Modular buildings med +2000 bitar är ingenting i jämförelse.
Jag letar fortfarande hellre länge än att sortera allt först, blää :P
(Äntligen en anledning att använda den smileyn, förr eller senare ska jag väll ha använt alla.)

ByggareDan

Byggde här i veckan och tyckte att det var svårt att hitta/sortera bitarna på ett enkelt sett och då pratar vi runt 800 bitar istället för 5000 bitar, så jag förstår att det blir lite huvudbry att hitta vissa bitar.
Är nog lite avundsjuk (fast man får ju inte erkänna det i Sverige) vore ju gott att få sätta tänderna i ett sånt här projekt, även om ångesten skulle komma just som man öppnar förpackningen.

/ByggareDan

EpsilonEta

OK, här kommer tredje...

...och fjärde timmen.

Har precis kommit till den första (och troligen sista) stora "multipel bygget", sju st landningsställ.
Jag är inte ett fan av repetitivt byggande (finns det sådana?) och ni kommer att se min approach till det i nästa video.

Jag har kommit på att jag måste bygga mycket oftare om jag ska lyckas bli klar i påsk.

BeardedNerd

Ställ ett fyrkantigt bord på ena sidan så det blir en öppning på andra sidan. Bygg väggar av sortimentskåp. Sen är det bara att inreda sin lilla Lego-kur.

EpsilonEta

Jag har bestämt mig för att sluta filma, hoppas ingen kommer att sakna det. Jag såg nyss att det finns betydligt bättre timelaps och stopmotion filmer på detta bygge. ex. http://www.youtube.com/watch?v=TKcEmiDwu9g
Dessutom har det saktat ner mitt bygge eftersom jag måste vänta på batteri och inte kan filma efter solnedgång. Att bygga en timme i taget har också begränsat när jag kan bygga.

Här är de sista jag spelat in.

Som sagt kan ni här se hur jag hanterar att bygga flera lika delar, genom att sprida ut dem. Jag bygger ett landningsställ och går vidare till nästa del, när den är klar bygger jag ett till ställ.
När jag sedan kommer till den långa motordelen bygger jag hela den ena halvan och sedan den andra istället för båda ändarna lite i taget för att sprida ut de lika sektionerna. (Jag är inte förtjust i repetition t.ex. hatar jag när samma reklam kommer två ggr i samma avbrott)

Jag åker bort idag (var inte planerat när jag startade). Tills jag är klar (och efter också) kan ni ju diskutera hur ni bygger stora saker eller hanterar multipler av samma moment. Eller så väntar ni på min slutrapport.

EpsilonEta

Ingen som har kommenterat att jag bygger landningsställen utan att bläddra tillbaka ritningen. Det kanske inte är så ovanligt som jag trodde (eller så har ingen sett det).

Nu är alla påsar öppna och det sista av värdet "förstört". (Kanske dags att byta namn)

Totalt har det gått 12 timmar och jag är klar med mittenramen och undersidan. Det efterfrågades bilder på insidan och nu är en bra tid att ta sådana bilder.

Här är insidan utan "tak".

Nää, den ser inte ut så, hur mycket man än skulle önska (och den skulle inte hålla för att lyftas, men det vore coolt!)

Här är de riktiga bilderna på insidan