Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Unimog - 8110

Startat av andreas E, 24 Juni 2011 kl. 15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Robbygg

The eagle has landed  ;D

Bifogar några halvtaskiga och halvstressade bilder.

Nextuz

Citat från: Robbygg skrivet 03 Augusti 2011 kl. 18:43
The eagle has landed  ;D

Bifogar några halvtaskiga och halvstressade bilder.

Nu blir man avundsjuk ;) hehe

Vart handla du den? ;)

SuperMario

Citat från: Nextuz skrivet 03 Augusti 2011 kl. 19:25Vart handla du den? ;)
Tror det är www.hiko.se (det syns nästan på tejpen, kolla på första bilden).

Robbygg

Ja det stämmer jag valde Hiko som leverantör denna gången.

Bra observerat SuperMario!  ;)

Illuwatar

Mobiltelefonernas förbannelse - hoppas bättre bilder kommer...

När jag ser detta är det frestande att beställa en - får dock vänta någon månad eller så då Lego-budgeten har redan gått åt till delar för en 10030.

Du får gärna ge omdöme när du har byggt den. Har den de "buggar" som det skrivs om på Eurobricks (Panhard-staget i framvagnen, kompressorcylindern)? Och går styrningen att förbättra?
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Robbygg

Ja bättre bilder kommer!
Tänkte försöka knåpa ihop en "liten" bildserie med några kommentarer till helgen.

Illuwatar

Ser fram emot detta  ;D

Denna modell har en hel del möjligheter för egna projekt/MOCs, både som den är och som delar...

Aqualize

Jag har lovat mig själv att det inte ska beställas någon 8110 förens lägenheten är städad och speciellt hörnan för legot är "arbetsbar" igen (massa annat tjafs som ligger ivägen). Så hoppas på någon gång i augusti.

Citat från: Illuwatar skrivet 03 Augusti 2011 kl. 21:50
Mobiltelefonernas förbannelse - hoppas bättre bilder kommer...

När jag ser detta är det frestande att beställa en - får dock vänta någon månad eller så då Lego-budgeten har redan gått åt till delar för en 10030.

Du får gärna ge omdöme när du har byggt den. Har den de "buggar" som det skrivs om på Eurobricks (Panhard-staget i framvagnen, kompressorcylindern)? Och går styrningen att förbättra?
Jag har inte följt stora tråden på eurobricks om 8110 men panhard-staget är väl ingen bugg att det förskjuter framaxeln lite. Jag tycker legos förklaring att fjädringen helt ihoptryckt gör att det hamnar rätt och att hjulen ska kunna röra sig korrekt då är en bra förklaring. Vad är problemet med kompressorcylindern (helt ovetenades)?

Illuwatar

Det var något med en luftcylinder som gjorde att modellen drogs tillbaka från butikerna av Lego. Ungefär som problemet med LA-enheterna i tidigare. Men då setet har börjat säljas igen så borde det vara löst nu (cylindern utbytt).

Aqualize

Citat från: Illuwatar skrivet 04 Augusti 2011 kl. 09:59
Det var något med en luftcylinder som gjorde att modellen drogs tillbaka från butikerna av Lego. Ungefär som problemet med LA-enheterna i tidigare. Men då setet har börjat säljas igen så borde det vara löst nu (cylindern utbytt).
Javisstja, det stod det ju om i tråden här. Men det var väl bara några specialbutiker som får saker extra tidigt som missade detta. Inte som 8043 där det tog tid innan problemet upptäcktes. Ska bli spännande att se hur den här presterar gentemot den gamla minipumpen som i airtech clawrig. Den här nya har längre slaglängd monterad i kompressorutförandet.

Robbygg

Nu är Unimogen klar.

Första spontana reaktionen, wow vilken storlek det är på maskinen. Både hög och bred.

Det tog drygt 10 timmar att slutföra konstruktionen.

Det är alltid en risk med att titta för mycket på en modell innan man skaffar den. Då tänker jag främst på att man hinner tröttna lite innan man ens fått bygga den.
Man studerar många bilder läser allt man kommer över osv. Som tur är så var inte fallet med denna.
Alla som är Lego Technic intresserade bör ha denna modellen i samlingen. Finns en del nya delar samt det är en rolig och lite krävande byggstund man har.

Ang cylindern har jag inte märkt några problem, så det bör vara utbytta i lådorna som säljs nu.

Dock måste jag säga att styrningen är kanontrög, likaså vändradien är usel nästintill obefintlig. Men det bekommer inte mig så mycket då jag inte leker med grejerna utan bara bygger upp dem och ställer dem i en hylla.

Bifogar några bilder!

Illuwatar

Fina bilder och fin modell (och tydligen dålig styrning...). Blir nog ett köp när det passar i ekonomin. Finns bra MOC/MOD-möjligheter här. Men när kommer Lego börja med chassin i samma färg (precis som i 8043 används beams av tre nyanser och en hel massa färgglada pins och andra bitar)? Visst, går att modda, men då måste man köpa extra bitar...

Stigge72

Var det inte en film, som jag tror länkades till här för ett par månader sen, där det framgick hur man ganska enkelt fixade till svängradien?

Nextuz

Problemet i grunden är ju leden där styrningen sker... hade du haft den så långt in på ett verkligt fordon så hade du fått väääldigt taskiga egenskaper...

Aqualize

Min 'mog ligger och väntar på mig på postens utlämningsställe ;)

För mig blir det nog att bygga standardmodellen och sen kanske försöka förbättra den men troligen kolla guider på nätet där de trycker in massa mer funktionalitet i den, jag känner inte att jag är ett geni på att technicbygga eller modda befintliga. Men jag har har också hört att styrvinkelproblemet ska gå att åtgärda (rätt enkelt?).