Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Unimog - 8110

Startat av andreas E, 24 Juni 2011 kl. 15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Huvudfoting

Tobbe

Har du en sida där du lägger upp scannade klistermärken?

/W

Tobbe Arnesson

Nä det var en engångsgrej till Nextuz, tänkte när jag ändå gjort jobbet att jag kunde sprida det till fler.

tellbom eller Pekblom (inte lätt att hålla isär forumnicken i min skalle) hade någon tråd om att samla högupplösta klisterark någonstans, men jag minns inte var och ids inte söka.
Blogg: Robotkampen

martinator

Hej!
Ny på forumet här kommer en kort erfarenhet från unimogen.

Så var en styck Unimog avklarad.
Man imponeras lätt av storleken - wow. Svängradien var inte mycket att hurra för - men man får väl fixa större rum:)

På minuskontot finns den urusla pneumatiken. Luften räcker inte för att styra gripen. Löstes genom att ta två trycktankar (67c01pb02L från 8462) och sätta bakom hytten samt sätta dit en vanlig pump (2797c03 )....  Vidare har den nedre kolven för kort slaglängd för att kunna lyfta upp något på flaket. Inte heller går kranen fri från hytten i högsta läget. Har nu löst detta med ett par extra cylindrar som ger ökad lyfthöjd.  Bilder på detta kan ordnas - dock inte idag då jag åkte ifrån kameran....

/martin
PS: hur snål kan man vara på en skala - sytråd 0,5 meter........på en modell för strax under 2000 - Jösses.

Tobbe Arnesson

Välkommen!

Svängradien blir lite bättre om du tar bort klossarna som hindrar styrutslaget, minns inte exakt hur det ser ut men du verkar händig så det löser du. :)

martinator

Nu har jag fixat bilder.... Trycktankar monterade bakom hytten.

Extra kolvar som ger ca 12 cm högre lyfthöjd vilket gör att kranen går fri från hytten med last.
Har även flyttat den stora kolven en hack.

/martin

Record

Blir det stor skillnad i gången med tankarna? extra lyfthöjd var ett lyft. :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

martinator

Japp, skillnaden med tankar är stor. Inte minst så orkar kranen lyfta betydligt tyngre grejor men större luftmängd ger även möjlighet till större precision.
/m

Tobbe Arnesson

Intressant, jag tycker tankar mest gör allt svampigt utan att tillföra något positivt. Eller bygger du upp ett högt tryck innan och kör slut på tankarna?

martinator

Jag bygger först upp ett högt tryck. Därav har jag fimpat den mesiga originalpumpen till förmån för den gamla hederliga.
/m