Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO Mixels 2014

Startat av o0ger, 22 Juli 2013 kl. 23:06

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

I mars nästa år kommer tydligen LEGO Mixels lanseras. Det verkar vara något pokemon-liknande som produceras tillsammans med Cartoon Network.

Lägg märke till att figurerna har en helt ny typ av mindre ball joint. Intressant!

Källa: http://www.thebrickfan.com/lego-san-diego-comic-con-2013-day-4-recap/
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Det är väl den vanliga lilla storleken? som t ex satt på händerna på de stora figurerna och använts som dragkrokar sedan urminnes tider?

Söta små robotar, eller vad det nu är, iaf.

Etzel

Citat från: stigge72 skrivet 22 Juli 2013 kl. 23:17
Det är väl den vanliga lilla storleken? som t ex satt på händerna på de stora figurerna och använts som dragkrokar sedan urminnes tider?

Dragkrokarna är ju inte tajta nog för att använda som leder i figurer som de gör här, de snurrar bara runt utan styrsel. Därför borde det vara nya bitar. 1x2-tilen med taggarna på fötterna på den röda figuren är också ny tror jag.

swestar

Dom där "ledbitarna" ser intressanta ut  :)
Mina Egna Byggen
flickr

Stigge72

Citat från: Etzel skrivet 23 Juli 2013 kl. 00:18

Dragkrokarna är ju inte tajta nog för att använda som leder i figurer som de gör här, de snurrar bara runt utan styrsel. Därför borde det vara nya bitar. 1x2-tilen med taggarna på fötterna på den röda figuren är också ny tror jag.
Att de snurrar obehindrat beror ju lika mycket på "honbitarna", om man kommer med en serie nya sådana, som är lite tightare, så kan man fortsätta använda de gamla "hanbitarna". Tänker väl mest på  2736 (och kanske 6628), men även alla de andra varianterna.

lindyhep

Honbitarna här är väl de som ser nya ut.
Som hane är det väl en 3731 på den gula. Och 2736 som du nämde Stigge på den röda.

Busken i gult (chimagult) är ny färg.

Är det nån som kan tala om för mig vad det är för bit som sitter som mundel på den grå? Är det nån technic-bit eller är det bara jag som inte ser ordentligt och missar nån bit jag borde känna igen?

Här är förresten pressreleasen från Cartoon Networks (samarbete) om detta: http://www.sacbee.com/2013/07/22/5586048/cartoon-network-and-the-lego-group.html . Low-priced nämns seten som.

---
edit: ändrat från set-länkar till bit-länkar, tack Stigge

Stigge72

Citat från: lindyhep skrivet 23 Juli 2013 kl. 09:26
Honbitarna här är väl de som ser nya ut.
Som hane är det väl en på den gula. Och som du nämde Stigge på den röda.

Busken i gult (chimagult) är ny färg.

Är det nån som kan tala om för mig vad det är för bit som sitter som mundel på den grå? Är det nån technic-bit eller är det bara jag som inte ser ordentligt och missar nån bit jag borde känna igen?

Här är förresten pressreleasen från Cartoon Networks (samarbete) om detta: http://www.sacbee.com/2013/07/22/5586048/cartoon-network-and-the-lego-group.html . Low-priced nämns seten som.
Jag antar att du menar 3731 resp 2736. ;) :P
Vad gäller munnen, så undrade jag också först, men på bilden med alla tre, så ser det ut som en 47458.

SuperMario

Översta figuren ser ut att ha en ny variant på 3731 med kortare pinne..
Och sedan verkar det vara 1x2 modified plates med både hona och hane, i benen alltså.
Helt klart intressanta små set, bra partspacks enligt min åsikt. :-)

Etzel

Citat från: stigge72 skrivet 23 Juli 2013 kl. 08:47
Citat från: Etzel skrivet 23 Juli 2013 kl. 00:18

Att de snurrar obehindrat beror ju lika mycket på "honbitarna", om man kommer med en serie nya sådana, som är lite tightare, så kan man fortsätta använda de gamla "hanbitarna". Tänker väl mest på  2736 (och kanske 6628), men även alla de andra varianterna.
Japp, nya bitar alltså. ;) Ser inte att man har använt vare sig 2736 eller 6628 på den grå figuren utan det verkar ju vare helt nya "hanbitar" där också.

Nextuz

Yeaahh.. give me those joints..  ehh.. :P

Larry Lars

Ett nytt system med kopplingsbitar är alltid välkommet och jag har länge saknat något som tar liten plats. Eftersom LEGO verkar ha fastnat för "ball joints" så är det roligt att se att de kan tänka bortom det stora och klumpiga vi är vana med från Ninjago och andra liknande teman.

Intressant också att storleken på han-kopplingen följer en tidigare standard. Mest spännande blir det att se hur "tight" det kopplar. Kan detta vara bitar som också kommer att användas som vagnskopplingar i framtida City?
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

BeardedNerd

Spontant skulle jag säga att det inte kan vara samma kopplingar som i gamla släpkopplingar och dylikt. Det behövs en helt annan friktion för att en figur ska kunna stå upprätt. Och av samma anledning tror jag inte de här nya går att använda särskilt bra till tågvagnar, då de blir för stela.

Larry Lars

Citat från: BeardedNerd skrivet 26 Juli 2013 kl. 15:31
Spontant skulle jag säga att det inte kan vara samma kopplingar som i gamla släpkopplingar och dylikt. Det behövs en helt annan friktion för att en figur ska kunna stå upprätt. Och av samma anledning tror jag inte de här nya går att använda särskilt bra till tågvagnar, då de blir för stela.

Honkopplingen är förstås helt ny, men frågan är om det kan vara något mellanting som är tight nog för dessa figurer och ändå fungerar till en båttrailer.
Min instinkt säger mig att nya "ball joints" där ena sidan är den vanliga gamla kulan på något sätt måste höra hemma i city bland brandbilar och polisbåtar.

Hela looken på bitarna känns också mycket mer husvagn än strids-mech!
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

marpe

Citat från: Etzel skrivet 23 Juli 2013 kl. 11:18
Japp, nya bitar alltså. ;) Ser inte att man har använt vare sig 2736 eller 6628 på den grå figuren utan det verkar ju vare helt nya "hanbitar" där också.
Japp. Den övre hanleden på den grå figuren är ny, oavsett om övriga hanleder är det eller inte. Själv tror/hoppas jag att hela systemet är nytt. Ball joint måste tåla en helt annan belastning än towball. Hoppas att pinnen bakom kulan är kort och tålig.

Eigenbrötler

Detta kanske kan vara roliga småfigurer att samla på :)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀