Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 Januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Tornet

Citat från: ColA skrivet 14 Maj 2021 kl. 15:48
Jag blir så irriterad när figurer säljs nya och är ihopsatta utan att hen skrivit att dom är det... inte nog med det så trycker hen dessutom ner alla i samma påse.

Ja, ny minifig är för.mig icke ihopsatt. Om den av.någon anledning satts.ihop och sedan direkt lagts i (egen) påse skulle jag möjligen kalla den ny men skriva notering om att dne är monterad.
Men någonstans är väl definitionen av "ny" inte allmän och glasklar, tycker jag.mig förstå.

Nybohov Creation Ltd.

Jag fattar sällan hur sökresultat som ska vara "best match" kan vara så dåliga?
Hur kan inte 15573 eller 3794b hamna överst när jag söker på "jumper"?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 15 Maj 2021 kl. 10:59

Du hittar åtminstone biten under fliken 'Part (16)'. Söker man på erling så blir det ännu sämre. Bricklink behöver förbättras i många avseenden. Samtidigt kommer jag antagligen ogilla när det sker.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 15 Maj 2021 kl. 12:31
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 15 Maj 2021 kl. 10:59

Du hittar åtminstone biten under fliken 'Part (16)'. Söker man på erling så blir det ännu sämre. Bricklink behöver förbättras i många avseenden. Samtidigt kommer jag antagligen ogilla när det sker.

Om du söker på något som inte finns inlagt är det inte konstigt att du inte får en träff.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Emma

Jag blir så irriterad när figurer säljs nya och är ihopsatta utan att hen skrivit att dom är det... inte nog med det så trycker hen dessutom ner alla i samma påse.

Undermåligt om de säljs som nya.

StellaoBosse

Hej!

Jag är ny som säljare på Bricklink och skall nu skicka iväg min första beställning utanför EU och skall bifoga en "Commercial Invoice" tillsammans med frakthandlingarna.
Man skall uppge "Country of Origin" för varan, menar man då Sverige där jag skickar ifrån eller där fabriken som tillverkat Legot ligger?
Varukoden som jag hittar som närmast beskriver godset är 9503 00 35 00 "Andra bygsatser och byggleksaker av plast", kan denna tänkas duga eller finns det någon annan som lämpar sig bättre?

Om någon har erfarenhet av att fylla i en sådan här handling för export utanför EU och  vill dela med sig tar jag gärna emot tips eller t.ex. exempel på ifylld handling.

Bifogar mallen som Postnord har.

Tack på förhand!

ColA

Country är = SE
Kod har jag aldrig fyllt i då den uppgiften är frivillig och jag har skickat några orders. Man fyller i att det är sålda varor alternativt annat (står lite olika på olika handlingar) och så beskriver man innehållet. Jag skriver alltid Plastic toys.

StellaoBosse

Killen på Posten såg ut som ett frågetecken när jag skulle lämna in paketet och frågade om bifogade handlingar var korrekta. Ingen aning sa han och tyckte att jag skulle ringa kundtjänst istället.

Kundtjänst säger emot det som står skrivet på webben vid bokning, där framgår det att man utöver själva tulldeklaration som man fyller i vid bokningen även skall bifoga en "Commercial Invoice" i 3 exemplar om värdet är över 2000 kr eller om paketet skall skickas utanför EU.
Kundservice säger dock i telefon att "det behövs nog bara om det är över 2000 kr i värde".
Varför blir man då uppmanad uttryckligen att dessa dokument skall bifogas när man går vidare och skall spara sin fraktsedel?

Nu åkte paketet iväg utan de extra dokumenten så får väl se om det kommer fram som det skall.

Nästa mardröm blir väl när det är dags att fakturera olika momssatser inom EU när/om man kommer upp till tröskelvärdet per år..

Paddan

Citat från: Tornet skrivet 14 Maj 2021 kl. 17:18

Ja, ny minifig är för.mig icke ihopsatt. Om den av.någon anledning satts.ihop och sedan direkt lagts i (egen) påse skulle jag möjligen kalla den ny men skriva notering om att dne är monterad.
Men någonstans är väl definitionen av "ny" inte allmän och glasklar, tycker jag.mig förstå.

Jag satt själv och tänkte hur bitar med stickers kan säljas som nya?
Någon har satt fast en stickers kanske helt snett och det förstör ju allt som kallas för "ny bit"

Även med kartong, en ny kartong som man säljer kan ju öppnas på ett dåligt sätt och då som köpare tycker man kartongen är kass.
Ska kartonger säljas som nya eller ej?

CopMike

Citat från: StellaoBosse skrivet 30 Augusti 2021 kl. 20:02
Kundtjänst säger emot det som står skrivet på webben vid bokning, där framgår det att man utöver själva tulldeklaration som man fyller i vid bokningen även skall bifoga en "Commercial Invoice" i 3 exemplar om värdet är över 2000 kr eller om paketet skall skickas utanför EU.
Kundservice säger dock i telefon att "det behövs nog bara om det är över 2000 kr i värde".
Varför blir man då uppmanad uttryckligen att dessa dokument skall bifogas när man går vidare och skall spara sin fraktsedel?
Följ inte kundtjänst råd utan det som står om CN23:
CitatCN23
CN 23 är en tulldeklaration för samtliga postpaket samt för brevförsändelser över 2 000 kronor som inkluderar en säkerhetsdeklaration. CN 23 gäller även för postpaket samt brevförsändelser under 2000 kronor som skickas i handelssyfte. Tejpa dokumentet direkt på det du ska skicka eller lägg i plastficka som du fäster på försändelsen.

På Bricklink, gå till den order du jobbar med och klicka på ordernumret/ID så att du får upp ordern. Högerklicka sen för att få upp Bakåt, Läs in igen, Spara som ... och Skriv ut .... Välj Skriv ut och 3 exemplar så är du hemma! Bifoga i plastficka på ordern.

Ozp

Har bricklink blivit segare?
Jag har inte beställt därifrån på 1-2 år.
Nu har jag lagt tre ordrar och det har tagit runt en vecka från betalning till paketet skickas.
Tidigare skickade nästa alltid säljarna det inom någon dag.
Har jag bara tagit sega försäljare eller är detta en trend?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MrUzagi

När jag beställde senast fick jag fakturan samma dag och bitarna skickades ut redan nästa dag. Men jag kan ju iofs bara haft tur.  8)

Men jag har inte uppfattningen att det blivit segare rent generellt. Men enstaka säljare kan vara lite segare att komma till skott i alla fall. Men de brukar jag undvika nästa gång jag beställer isf. (Bortsett från dem som klart och tydligt säger att det kan ta tid pga "helghobby", "bortrest" odyl.)

Skafte

Tips: Kryssa i den här rutan.

MVH Bricklinkköpare sedan 15 år men ändå gång på gång sitter i en timme eller mer och går igenom en hel butik bara för att märka att de inte skickar till Sverige.  ::)

Magnus den store

Citat från: Skafte skrivet 11 November 2021 kl. 20:30
Tips: Kryssa i den här rutan.

MVH Bricklinkköpare sedan 15 år men ändå gång på gång sitter i en timme eller mer och går igenom en hel butik bara för att märka att de inte skickar till Sverige.  ::)

Gjorde samma sak häromdagen för att upptäcka att butiken inte skickar till EU. Jag svartlistade kubabrick i samma stund.

https://store.bricklink.com/kubabrick
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Stigge72

Jag tänkte göra en wanted list med bitar som jag tycker verkar lite spännande, och vill komma ihåg att leta efter när jag ska handla. Eftersom det rör sig om bitar jag antingen inte har alls, eller bara ett fåtal, så är färgen av underordnad betydelse. Hur väljer jag att en bit kan vara av vilken färg helst i min wanted list?