Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 Januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

StellaoBosse

Citat från: ColA skrivet 01 December 2020 kl. 20:29
Så här ser det ut.

Skulle dock rekommendera att sälja dom som hela set, mycket technic bitar som blir liggandes.

En dum fråga kanske men jag är ny på Bricklink och försäker reda ut lite vad som gäller.
I de skärmdumpar du har tagit från prisguiden är det SEK angivet, frågan är då om dessa värden bara är rakt omräknat ifrån Dollar eller om de även innefattar 25% pålagd VAT?

Känns som om det inte är helt solklart hur man skall göra beräkningarna?

Ozp

Jag gissar att det bara är direkt omvandlade från valutan säljaren har angett. Moms ingår därför för vissa av priserna men inte andra, beroende på vilket land säljaren finns i och om hen har lagt in priserna med eller utan moms.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

CopMike

Citat från: Ozp skrivet 08 Mars 2021 kl. 11:04
Jag gissar att det bara är direkt omvandlade från valutan säljaren har angett. Moms ingår därför för vissa av priserna men inte andra, beroende på vilket land säljaren finns i och om hen har lagt in priserna med eller utan moms.
Jag gissar också på att det du ser är just ditt pris.

ColA

Citat från: StellaoBosse skrivet 08 Mars 2021 kl. 10:50
Så här ser det ut.

Skulle dock rekommendera att sälja dom som hela set, mycket technic bitar som blir liggandes.

En dum fråga kanske men jag är ny på Bricklink och försäker reda ut lite vad som gäller.
I de skärmdumpar du har tagit från prisguiden är det SEK angivet, frågan är då om dessa värden bara är rakt omräknat ifrån Dollar eller om de även innefattar 25% pålagd VAT?

Jag har SEK som valuta så allt jag säljer eller köper syns i SEK, men valutan som den jag köper av valt syns också och tvärtom så Bricklink har en egen eller extern valuta omräknare.

Är man Moms säljare inom EU så ingår automatiskt momsen i priset du som köpare ser och länderna har lite olika procent satser men inget kostar dig som köpare något extra.
När du köper från säljare utanför EU får du betala moms och tull till staten.
Är man moms säljare och säljer till länder utanför EU så ser dom priserna utan moms.

CopMike

Citat från: ColA skrivet 08 Mars 2021 kl. 16:20
Så här ser det ut.

Jag har SEK som valuta så allt jag säljer eller köper syns i SEK, men valutan som den jag köper av valt syns också och tvärtom så Bricklink har en egen eller extern valuta omräknare.
Bricklink använder XE.com som valutaomvandlare:
https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=436

ColA

Citat från: CopMike skrivet 08 Mars 2021 kl. 17:28
Så här ser det ut.

Bricklink använder XE.com som valutaomvandlare:
https://www.bricklink.com/help.asp?helpID=436

Vad skulle jag göra utan dig som har svar på alla mina funderingar  :)

StellaoBosse

Så här ser det ut.

Är man Moms säljare inom EU så ingår automatiskt momsen i priset du som köpare ser och länderna har lite olika procent satser men inget kostar dig som köpare något extra.
När du köper från säljare utanför EU får du betala moms och tull till staten.
Är man moms säljare och säljer till länder utanför EU så ser dom priserna utan moms.

Tack för feedbacken, direkt kommer då en följdfråga på hur man/ni tacklar detta:

När man då göra en "Part Out" av ett sett och laddar upp den till sin butik med snittpris satt till de senaste 6 mån så blir väll prissättningen fel?

Om butiken man har är inställt på moms och prisguiden genererar priser utan moms behöver man iså fall räkna upp alla priser med 25%
Gör man inte det så blir ju resultatet annars att man kommer sälja sina produkter med 20% rabatt.

Räkneexempel:
Priset som sätts för en bit är 10 kr, eftersom butiken är satt att hantera moms så skulle ett korrekt pris istället ha varit 12:50 kr för kunder som skall betala moms.

De kunder som inte skall betala moms kommer att få priset med avdragen moms vilket då är 8 kr (eftersom butikens priser är angivna inklusive moms).
Missar jag någonting här eller är det så att prisguiden känner av butikens inställningar och adderar på momsen vid import och prissättning av nya artiklar?

Rörigt? Hoppas ni förstår vad jag försöker få fram här?

ColA

Det där är ju helt upp till dig som säljare vilken prisbild du vill ligga på så det går inte säga att det blir fel.

Priserna som blir vid part out är dom samma oberoende om du är eller inte är moms butik men vill du lägga på ytterligare 25% moms på ditt sätt att parta ut ett set på så är det ju upp till dig men det får du göra manuellt på varje lot. Du får ju inte glömma att du får dra av momsen på inköpet.
Är du inte moms säljare så lägger också Bricklink på moms på din månads avgift.

Prisguiden är ju bara snittpriset över världen så den har ju inget med moms/import/tull att göra.

StellaoBosse

Citat från: ColA skrivet 09 Mars 2021 kl. 06:38
Det där är ju helt upp till dig som säljare vilken prisbild du vill ligga på så det går inte säga att det blir fel.

Priserna som blir vid part out är dom samma oberoende om du är eller inte är moms butik men vill du lägga på ytterligare 25% moms på ditt sätt att parta ut ett set på så är det ju upp till dig men det får du göra manuellt på varje lot. Du får ju inte glömma att du får dra av momsen på inköpet.
Är du inte moms säljare så lägger också Bricklink på moms på din månads avgift.

Prisguiden är ju bara snittpriset över världen så den har ju inget med moms/import/tull att göra.

Ok, tack!

ColA

Set så står det i inventory att det är 1st 98138pb010 men i dom 4 jag sorterat är det 98138pb175

CopMike

Citat från: ColA skrivet 13 Mars 2021 kl. 17:24
Set så står det i inventory att det är 1st 98138pb010 men i dom 4 jag sorterat är det 98138pb175
Lägg din första inventory change request :)!
https://www.bricklink.com/catalogInvChange.asp

Nybohov Creation Ltd.

Om det dröjer en vecka innan invoice skickas, trots att jag frågade efter den några dagar efter beställningen, borde jag kunna förvänta mig någon sorts kompensation?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

ColA

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 14 Maj 2021 kl. 07:49
Om det dröjer en vecka innan invoice skickas, trots att jag frågade efter den några dagar efter beställningen, borde jag kunna förvänta mig någon sorts kompensation?

Nej tyvärr Jörgen... men jag skulle fylla i cancel request om det dröjer 1 vecka för invoice utan kommunikation och handla någon annanstans.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: ColA skrivet 14 Maj 2021 kl. 08:23
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 14 Maj 2021 kl. 07:49

Nej tyvärr Jörgen... men jag skulle fylla i cancel request om det dröjer 1 vecka för invoice utan kommunikation och handla någon annanstans.

Ett litet avdrag hade varit en snygg gest. Nu är det en utländsk butik med lite ovanliga bitar, så jag vill inte annullera orden. Jag betalar och ser glad ut, typ.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

ColA

Jag blir så irriterad när figurer säljs nya och är ihopsatta utan att hen skrivit att dom är det... inte nog med det så trycker hen dessutom ner alla i samma påse.