Technic-hjälp med kugghjul och snäckväxel

Startat av o0ger, 12 Mars 2021 kl. 16:16

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Ja, det heter tydligen snäckväxel. Jag googlade. (det heter worm gear på engelska)

Jag skulle vilja bygga ett skepp med två stora motorer på sidorna. Det ska vara ett VTOL-skepp men jag vill inte bara kunna vrida motorerna utan även vinkla dem.

Jag har lyckats lista ut sedan innan att snäckväxel är ett bra sätt att bygga leder i stora byggen för att hålla emot stora tyngder. Och med hjälp av en video har jag lyckats bygga en ganska bra led. (Se bifogad bild).

Den gröna delen kommer sitta fast i skeppet. Den axeln kommer jag kunna motorisera. Den gula delen kommer raketerna sitta fast i. Det är helt ok att vrida den axeln manuellt. Men finns det något smart sätt att motorisera även den röda axlen? Det enda jag kan komma på är om man lyckas koppla ett kugghjul till den röda axeln genom det stora kugghjulet.

Fattar ni hur jag menar?

Jag har även funderat på möjligheten att använda linjära ställdon, men jag tycker att hela konstruktionen kommer för långt ut från skeppet då.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Mitt förslag är att föra den röda axeln rakt ut genom centrum av hålet. Montera kugghjulet 3648 nedanför den röda axeln och förläng armen upp till det gula paketet.

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 12 Mars 2021 kl. 17:24
Mitt förslag är att föra den röda axeln rakt ut genom centrum av hålet. Montera kugghjulet 3648 nedanför den röda axeln och förläng armen upp till det gula paketet.

Jag såg det själv när jag stirrat på figuren ett tag. Jag tror jag har hittat en lösning.

Har du nåt förslag på en helt annan lösning? Jag kanske gör det för krångligt?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Boathill

Har du plats kan du ju ersätta snäckväxeln men en kolv genom det högra kugghjulet också. Alternativ sätta kolven utanför det högre kuggen, då kan du genom det dra en axel för att motorisera den gula.

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 12 Mars 2021 kl. 17:27
Jag såg det själv när jag stirrat på figuren ett tag. Jag tror jag har hittat en lösning.

Nej det kommer inte att fungera. Du har monterat den röda axeln i båda delarna av Turntable.

Den röda axeln måste gå ut mitt i centrum. Sedan funderar jag på att kanske byta 3648 mot 24014?

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 12 Mars 2021 kl. 17:35
Citat från: o0ger skrivet 12 Mars 2021 kl. 17:27

Nej det kommer inte att fungera. Du har monterat den röda axeln i båda delarna av Turntable.

Den röda axeln måste gå ut mitt i centrum. Sedan funderar jag på att kanske byta 3648 mot 24014?

Yes, jag insåg det när jag testbyggde. ;) Jag insåg också varför jag borde satsa på att ha den röda axeln centrerad i turntable. Det blir svårt att driva den röda axeln annars. 

Just det, om jag använder 24014 så kan den användas för att bära upp raketerna?

o0ger

Citat från: Boathill skrivet 12 Mars 2021 kl. 17:29
Har du plats kan du ju ersätta snäckväxeln men en kolv genom det högra kugghjulet också. Alternativ sätta kolven utanför det högre kuggen, då kan du genom det dra en axel för att motorisera den gula.

Just det. Det är en tanke. Jag är inte van vid kolvar, men ska fundera på den möjligheten.

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 12 Mars 2021 kl. 17:42

Ja, precis! Observera att med denna lösning så kommer raketen att röra sig en aning åt det röda hållet även när man kör den gröna motorn, och åt olika håll på planets sidor. Men detta går givetvis också att lösa!

Den gråa delen i den "gröna" turntablen sitter fast i flygplanskroppen. Om man fäster några stänger i den svarta delen och för tillbaka dem tillsammans med den röda axeln in i flygplanskroppen, kan man inne i flygplanet bygga en vagga som motorn hänger i. Eller rättare sagt två, en för varje sida.

o0ger

Nu har jag den här lösningen. Bytte ut det stora kugghjulet mot ett mindre för att få plats.

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 12 Mars 2021 kl. 18:54
Citat från: o0ger skrivet 12 Mars 2021 kl. 17:42

Ja, precis! Observera att med denna lösning så kommer raketen att röra sig en aning åt det röda hållet även när man kör den gröna motorn, och åt olika håll på planets sidor. Men detta går givetvis också att lösa!

Jag vågar inte använda 24014 för då kommer ju raketerna bara sitta fast på en technic axel. De kommer ramla av.

Boathill

Du har säkert tänkt på den men som alltid med kugghjul så är det bra om båda axlarna hålla ihop på båda sidor om kugghjulen, annars stor risk att de "hackar". Speciellt viktigt med worm gears pga skruven gärna vill "lyfta" det andra kugghjulet.

o0ger

Citat från: Boathill skrivet 12 Mars 2021 kl. 20:40
Du har säkert tänkt på den men som alltid med kugghjul så är det bra om båda axlarna hålla ihop på båda sidor om kugghjulen, annars stor risk att de "hackar". Speciellt viktigt med worm gears pga skruven gärna vill "lyfta" det andra kugghjulet.

Ok, nej, det hade jag inte tänkt på, men det har du ju rätt i. Då får jag nog gå tillbaka till ritbordet.

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 12 Mars 2021 kl. 19:55
Jag vågar inte använda 24014 för då kommer ju raketerna bara sitta fast på en technic axel. De kommer ramla av.

Det finns väl inget som hindrar att du fäster dina liftarm 32056 i 24014, med hjälp av exempelvis connector #2 32034 eller 27940?

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 12 Mars 2021 kl. 21:13
Citat från: o0ger skrivet 12 Mars 2021 kl. 19:55

Det finns väl inget som hindrar att du fäster dina liftarm 32056 i 24014, med hjälp av exempelvis connector #2 32034 eller 27940?
Jag förstår inte. Det kommer ju ändå bara vara en technic-axel som håller ihop konstruktionen med raketen?

o0ger

Citat från: o0ger skrivet 12 Mars 2021 kl. 21:10
Citat från: Boathill skrivet 12 Mars 2021 kl. 20:40

Ok, nej, det hade jag inte tänkt på, men det har du ju rätt i. Då får jag nog gå tillbaka till ritbordet.

Det känns ändå ganska stabilt. Det som är lite trist är att det blir sån stor utväxling med det där lilla kugghjulet. Men jag får växla ner lite så borde det funka.