Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[REC] 75054 Star Wars AT-AT

Startat av shutter, 19 Januari 2015 kl. 20:50

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

Recension av 75054 Star Wars AT-AT Imperial Walker

All Terrain Armored Transport betyder förkortningen och modellen har tidigare givits ut i ett par varianter. År 2007 kom en motoriserad variant och en limited edition 2010 för att nämna några. Denna version är från 2014. Jag köpte min från swebrick shop för en dryg tusing plus frakt. Under striden på Hoth utgör dessa AllTerränggående Armerade Transporter huvuddelen av Imperiets markoffensiv mot Rebellernas bas.

Setet innehåller 1107 bitar och 5 Minifigurer och en brickdelare.

Modellen mäter 34x34 cm och väger ca 1,5 kg.

Boxen innehåller åtta påsar markerade 1-7 samt en rejäl bruksanvisning i två delar. Notera här att klistermärke saknas och i stället finns tryckta bitar :D

Först ut är underdelen och de tre snötruppsoldaterna. Befälhavaren till vänster och två soldater med packning, som nu är byggd av bitar och här är också setets intressanta tryckta bit.

Påse två bygger strukturen invändigt. Halsens första ledning syns här.

Påse tre bygger vidare på strukturen och här syns halsens andra ledning.

Påse fyra bygger fötterna på detta vis.

Två påsar fem bygger benen och här är några intressanta bitar. Knä och höftled i technic 44224 som nu också förekommer i Emmet's Construct - o - Mech . Nya LBG plate 3x3 samt NPU, snyggt användande av 88646 i LBG.

Med benen på plats ser man direkt vad det skall bli ;)

Påse sex bygger huvudet samt AT-AT förare och General Veers, nu i ny tappning.

Påse sju färdigställer bygget med öppningsbara sidoplåtar.

Byggtiden var för mig ca tre timmar. Betyg 5 av 5.

Anders67

Mycket trevlig recension, min egna AT-AT är nog den första utan motor, men snötruppsgubbarna med minikjolarna är jag inte så fötjust i.

lingonfil

Veers i sand blue. Kanske blir snyggt, men lite tröttsamt att de byter färg.

Jag har 8129 från 2010. På den så lossnar "panelerna" vid magen (de som syns på bilden nedan) jämt och de är lite pillga att sätta dit. Har de förbättrat det?

Har du upptäckt några andra delar som lätt lossna?

Hela kropen tycks ju vara byggd med technicdelar. Är det någon vits med det eller? Kan det vara för att det kommer en motoriserad variant av denna med?
Citat från: shutter skrivet 19 Januari 2015 kl. 20:50

shutter

CitatJag har 8129 från 2010. På den så lossnar "panelerna" vid magen (de som syns på bilden nedan) jämt och de är lite pillga att sätta dit. Har de förbättrat det?

Hela kropen tycks ju vara byggd med technicdelar. Är det någon vits med det eller? Kan det vara för att det kommer en motoriserad variant av denna med?

Verkar som att alla barnsjukdomar är lösta. Inga lösa paneler alls.
Vitsen med technic-delar verkar vara att få bygget att hålla ihop bra, ser ingen antydan till motorisering.

JonKanon86

Mirre

Citat från: lingonfil skrivet 19 Januari 2015 kl. 21:42

"Ryggen", panelerna som sitter under öppningen på "magen" och de stora runda bitarna på benen lossnar lätt i 5-åringens lek. Jag vill tillägga att den har lekts med myyyycket och är en klar "faborit".

Jag är mycket imponerad av stabiliteten och hållbarheten i övrigt och jag håller helt med Shutter att den den förtjänar en 5:a.

shutter

Tack Mirre. Här kommer en bild på den färdiga bjässen!

Tufs

Jag har den från 2010, jag älskar den. Jag ser en del skillnader mellan dem. Vissa jag gillar och andra inte. Vilket får mig att sukta lite efter även denna och då kanske göra två till en. Men det får vi se om det blir något mer av än en tanke.

shutter

Citat från: Tufs skrivet 28 Januari 2015 kl. 20:21
Jag har den från 2010, jag älskar den. Jag ser en del skillnader mellan dem. Vissa jag gillar och andra inte. Vilket får mig att sukta lite efter även denna och då kanske göra två till en. Men det får vi se om det blir något mer av än en tanke.
Hybrid på gång?
Förslaget kom ju angående B-wing starfighter som har utvecklat maskindelen på bekostnad av vingarna ;)
Do It!