[REC] 21108 Ghostbusters Ecto-1

Startat av pehter aka ibbe, 26 December 2014 kl. 09:41

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

"Who you gonna call? Ghostbusters!"

För den som missat det så släpptes Ghostbustersgänget och bilen Ecto-1 som ett Lego Ideas set under året.
506 bitar och 4 minifigurer.

Allting kommer i en trevlig kartong som påminner mycket om den typen som användes tidigare. Önskar att Lego hade fortsatt med den typen, helt klart: Det var bättre för.
När man öppnar kartongen möts man av en bunt omärkta påsar, det första man får börja med är att sortera upp det lite lagom.

Dags att bygga! Fast det går inte att hoppa över dom första sidorna med lite trivia från filmen...

Minifigsen först tillsammans med ett ställ där dom kan placeras.

Varje karaktär har sina initialer på torson och dubbla ansikten, ett normalt glatt och ett för precis innan dom börjar springa.

Till alla plockas det ihop ett protonpack samt en spökfälla som Winston har i handen.

Mmmm, tryckta bitar

Instruktionerna är lätta att följa och innehåller lite filmcitat. Svart bakgrund tycker jag gör det tydligare att utskilja färger.
En detalj förstår jag inte hur det har kunnat komma förbi all granskning. Motorhuven är förskjuten något för mycket bakåt vilket gör att det är två blåa knoppar som syns som en skugga i hela boken, ytterst störande.

En byggdetalj som jag fastnade för är hur dom fått till lutningen på sidofönstren, väldigt snyggt.

Färdig.

23 extra bitar

Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag tycker om lösning av framskärmarna, den detaljen tyckte jag var snyggare på Idea-modellen men resten av fronten är klyckad.

Taket fulllastad med allt som behövs för spökjakt.

Taket går att lyfta av och det finns plats för två minifigs och ett protonpack.

Ahhhh!

Bygget är trevligt och detaljerat utan att det lossnar några delar när man petar på det. Helt klart lekbart eller om man vill bara ställa upp det för beundran.

Mmm, när alla julaktiviteter är över ska jag nog gräva fram en 80-tals rulle och njuta.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Mikael Sol

Tackar för recensionen! Tog och beställde detta set alldeles nyss så det kommer bli kul att bygga ihop själv.

shutter

Kul att se alla dina bilder och läsa om byget ;D

Odidoma

Bra recension. Jag har setet hemma men det känns som ett av de set som jag inte riktigt vill öppna, varför är det så med vissa set? Efter den här recensionen så slipper jag iof öppna det, tack!

Nextuz

Citat från: Odidoma skrivet 27 December 2014 kl. 07:20
Bra recension. Jag har setet hemma men det känns som ett av de set som jag inte riktigt vill öppna, varför är det så med vissa set? Efter den här recensionen så slipper jag iof öppna det, tack!
Jag trodde alla köpte två? :P

Jogge

Har samma problem som Odidoma har också setet hemma men tycker kartongen gör sig sjukt snygg oöppnad i hyllan.

Härlig recension.

bileam

Ligger obyggd på hyllan, men skall byggas vid lämpligt tillfälle! Tack för recensionen!

Odidoma

Citat från: Nextuz skrivet 27 December 2014 kl. 10:06
Citat från: Odidoma skrivet 27 December 2014 kl. 07:20
Jag trodde alla köpte två? :P
det vore ju det ultimata!!

Barbaroux

Jag fick lära mig att tre är det ultimata. En att bygga, en för delarna och en för att spara oöppnad. ::)

Godtfred

Helt del, det behövs fyra. Två för delarna så man inte står där med enstaka udda bitar.

Odidoma

Citat från: Godtfred skrivet 27 December 2014 kl. 16:08
Helt del, det behövs fyra. Två för delarna så man inte står där med enstaka udda bitar.
Det låter klokt, det ska jag försöka leva efter. Inser att jag för se över min legoekonomi samtidigt.

Nextuz

Citat från: Godtfred skrivet 27 December 2014 kl. 16:08

Vid vilket antal börjar det spåra ur? :P

andreaseldh