Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Svårast lego serien?

Startat av Carlitosan, 09 December 2014 kl. 23:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Carlitosan

Hej!

Är ny här och hoppas jag postar min fråga i rätt forum.

Är intresserade att att köpa någon större lego byggsats och vill gärna ha lite utmaning. Vill helt enkelt att det ska ta tid och gärna lite tankekraft. Tänkte först att technic serien var den med mest utmaning men såg sen att det finns en Expert serie. Vilken av dessa skulle ni säga är svårast att bygga? Eller är det någon helt annan serie som är svårare?

Sen undrar jag om 2-in-1 endast finns i technic serien eller finns det andra satser som där man får instruktioner för flera olika byggen?

Mvh, Calle

Vibora

Creator serien brukar innehålla tre alternativa byggen med instruktioner.

Vilka officiella set som är svårast att bygga har jag ingen aningen om, det har jag inte funderat på. Vilket som är roligast att bygga beror nog mer på vad man är intresserad av. Bygg något eget annars. Det kan bli precis hur svårt, och kräva hur mycket tankekraft, som helst.  :)

Välkommen till forumet.

Carlitosan

Tack för snabbt svar!

Ja jag vill gärna bygga något eget! Nu är saken den att jag fått ett nytt set men vill byta det (till något som finns i handeln idag), och då är fråga till vad? Vill helst ha något man kan hålla på med ett tag (därav "svåraste"), gärna som man kan bygga flera olika saker med (tex 2-in-1) och gärna med bitar som kan användas för att skapat något eget därefter. Många önskningar där  :P

Främst vill jag helt enkelt inte att det ska var färdigbyggt på en kvart.

Har läst en hel del i forumet och blivit sugen på flera äldre set, tyvärr är inte det aktuellt i detta fall eftersom jag alltså har ett sett att byta in hos återförsäljaren.

Anders67

En lite extra utmanande set är Tower Bridge - 4295 bitar och inte numrerade påsar i lådan - dvs. en hel del bitar blir det, en hel del sk. SNOTande. Men nu är det kanske inte ett "nybörjar" set precis. Creator serien har många bra set i alla prisklasser - alla är bra och prisvärda!

EpsilonEta

Jag hade aldrig någon riktig dark age (eller en mycket lång) men jag byggde nästan bara set. När jag blev äldre var det bara Star Wars Ultimate Collector Series jag köpte. (Jag tappade intresset för technic när de bytte till beams och paneler)

Jag har hört att modulhusen ska ha många smarta lösningar men jag har inte själv testat dem.

Det som fick mig att rickigt uppskatta Lego igen var att bygga egna saker. Det går då som sagts att göra precis så utmanande man vill. Själv försökte jag göra Lego Transformers i ca 7 år (något av det krångligaste man kan göra enligt många)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

EpsilonEta

Citat från: Carlitosan skrivet 09 December 2014 kl. 23:44
Tack för snabbt svar!

Ja jag vill gärna bygga något eget! Nu är saken den att jag fått ett nytt set men vill byta det (till något som finns i handeln idag), och då är fråga till vad? Vill helst ha något man kan hålla på med ett tag (därav "svåraste"), gärna som man kan bygga flera olika saker med (tex 2-in-1) och gärna med bitar som kan användas för att skapat något eget därefter. Många önskningar där  :P

Främst vill jag helt enkelt inte att det ska var färdigbyggt på en kvart.

Har läst en hel del i forumet och blivit sugen på flera äldre set, tyvärr är inte det aktuellt i detta fall eftersom jag alltså har ett sett att byta in hos återförsäljaren.

Jag tror inte någon serie är "svårare" än någon annan (bara undvik Duplo och Junior :D ). Byt till något du gillar eller som har bitar som passar för något du vill bygga själv.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Carlitosan

Ok, tack för många bra tips. Jag kanske ska tillägga att den jag nu har är , nån som har byggt den?

Eigenbrötler

Citat från: Carlitosan skrivet 10 December 2014 kl. 00:04
Ok, tack för många bra tips. Jag kanske ska tillägga att den jag nu har är , nån som har byggt den?

japp två gånger, en gång i vitt, en gång i svart. häftigt bygge.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Nextuz

Citat från: Carlitosan skrivet 10 December 2014 kl. 00:04

Ett utmanande bygge i Technic är Unimogen , har byggt massa Technic, men denna fick mig att hålla tungan rätt i munnen :)

Ett annat trevligt bygge är Folkvagnsbussen , den har inga nummer på påsen, det är en fröjd att bygga alla funktione. Och den är dessutom väldigt väldigt snygg :)

mssm

Citat från: Carlitosan skrivet 09 December 2014 kl. 23:25
Hej!

Är intresserade att att köpa någon större lego byggsats och vill gärna ha lite utmaning. Vill helt enkelt att det ska ta tid och gärna lite tankekraft. Tänkte först att technic serien var den med mest utmaning men såg sen att det finns en Expert serie. Vilken av dessa skulle ni säga är svårast att bygga? Eller är det någon helt annan serie som är svårare?

Sen undrar jag om 2-in-1 endast finns i technic serien eller finns det andra satser som där man får instruktioner för flera olika byggen?

Mvh, Calle

är ingen vidare utmaning i mitt tycke. Påsarna må vara onumrerade men med lite logik så märker man att många påsar är likadana och det är mycket repetition i byggandet. Bland de tråkigare jag har byggt faktiskt.

Vill du lära dig att bygga och lära dig tekniker så skulle jag nästan gå på som har en uppsjö med olika byggtekniker och är lite småklurig att bygga. Stor blandning på bitar, mycket vinklar och tänkvärt bygge.

TrickBrick

Citat från: mssm skrivet 10 December 2014 kl. 10:11
Hej!

Mvh, Calle

är ingen vidare utmaning i mitt tycke. Påsarna må vara onumrerade men med lite logik så märker man att många påsar är likadana och det är mycket repetition i byggandet. Bland de tråkigare jag har byggt faktiskt.

Vill du lära dig att bygga och lära dig tekniker så skulle jag nästan gå på som har en uppsjö med olika byggtekniker och är lite småklurig att bygga. Stor blandning på bitar, mycket vinklar och tänkvärt bygge.

Håller me här Tumblern va kanske inte svår men iaf klurig att få ihop. Kör på den

Nextuz

Citat från: TrickBrick skrivet 10 December 2014 kl. 11:00
Citat från: mssm skrivet 10 December 2014 kl. 10:11
Hej!

Mvh, Calle

Håller me här Tumblern va kanske inte svår men iaf klurig att få ihop. Kör på den

Crap... Nu är ju jag tvungen o köpa en :-o

Carlitosan

Bra tips från alla, har kollat in flera modeller som jag är sugen på. Blir nog ett köp snart :-)

Jag behåll och har jag nu byggt klart den, riktigt kul och tog ett gäng timmar. Inser att det där med "svår" kanske är en lite felaktig ställd fråga, inget sett är ju direkt jättesvårt att få ihop utefter instruktioner. Utmaningen ligger förstods i att bygga egna MODs.

Klurar dock en del på legos olika serier, teman etc. Finns ju expertmodeller, t.ex , som rekommenderas från 16 år och uppåt, medan som lego anger lämplig mellan 11-16 år för mig verkar betydligt svårare. Eller lurar jag mig själv bara för att det är mkt kugghjul m.m i technic? 

Manne

Citat från: Carlitosan skrivet 14 December 2014 kl. 20:17
Bra tips från alla, har kollat in flera modeller som jag är sugen på. Blir nog ett köp snart :-)

Jag behåll och har jag nu byggt klart den, riktigt kul och tog ett gäng timmar. Inser att det där med "svår" kanske är en lite felaktig ställd fråga, inget sett är ju direkt jättesvårt att få ihop utefter instruktioner. Utmaningen ligger förstods i att bygga egna MODs.

Klurar dock en del på legos olika serier, teman etc. Finns ju expertmodeller, t.ex , som rekommenderas från 16 år och uppåt, medan som lego anger lämplig mellan 11-16 år för mig verkar betydligt svårare. Eller lurar jag mig själv bara för att det är mkt kugghjul m.m i technic?

Tror att en del har med instruktionerna att göra oxå.. För exempel så kan det vara 25-30 bitar som ska monteras på en sida i modulhus instruktionerna..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr