Minirecension - 42030 Volvo L350F

Startat av AndersI, 13 November 2014 kl. 23:07

Föregående ämne - Nästa ämne

krieshner

På tal om mer eller mindre känslig styrning så kan jag ju berätta om ett äventyr med den riktiga varianten :-)

Den riktiga maskinen har hydraulisk styrning och styrs antingen med ratt eller med joystick. Nu är det så att joysticken (elektrisk) måste kalibreras mot hydrauliken för att man ska få ett bra oljeflöde, och på en maskin så var det nåt som krånglade. Jag åkte ut på provbanan och fixade kaliberingen och testkörde joysticken i fart. När jag gick ur bortre kurvan på provbanan (den är två rakor och två kurvor..) och skulle räta på maskinen så kom jag på att kurvan tar slut innan man hunnit räta upp maskinen, och det är väl sådär när man kör i 30 km/h igenom den... Vad gör man då? Trampa bromsen i botten såklart! Vilket också är väldigt dumt då bromsarna på en sån maskin är lite väl bra, så den stannar 55 ton från 30 till 0 på 5 meter. Det slutade med rejäla blåmärken på båda knäna efter att man lämnat förarsätet och landat i instrumentpanelen :-P

Nextuz

Citat från: krieshner skrivet 04 Januari 2015 kl. 15:39
På tal om mer eller mindre känslig styrning så kan jag ju berätta om ett äventyr med den riktiga varianten :-)

Den riktiga maskinen har hydraulisk styrning och styrs antingen med ratt eller med joystick. Nu är det så att joysticken (elektrisk) måste kalibreras mot hydrauliken för att man ska få ett bra oljeflöde, och på en maskin så var det nåt som krånglade. Jag åkte ut på provbanan och fixade kaliberingen och testkörde joysticken i fart. När jag gick ur bortre kurvan på provbanan (den är två rakor och två kurvor..) och skulle räta på maskinen så kom jag på att kurvan tar slut innan man hunnit räta upp maskinen, och det är väl sådär när man kör i 30 km/h igenom den... Vad gör man då? Trampa bromsen i botten såklart! Vilket också är väldigt dumt då bromsarna på en sån maskin är lite väl bra, så den stannar 55 ton från 30 till 0 på 5 meter. Det slutade med rejäla blåmärken på båda knäna efter att man lämnat förarsätet och landat i instrumentpanelen :-P

Hehe... såna här historier gillar jag :D
Är den seg på joysticken?.. med tanke på att du inte skulle hinna räta ut maskinen? =)

mats

Jag har i en tidigare tråd beskrivit hur jag har moddat min med snabbfäste.

Så här i vintertider har jag även snickrat ihop en plog till den. Att det i verkligheten minst sagt är lite löjligt med en plog på stora BM fästet till en L350 struntar jag i :)

krieshner

Finns ett sågverk i Sälen som använder sin 350 för att ploga med bland annat. Den är visst outstanding på det  :D

Nextuz

Citat från: krieshner skrivet 19 Januari 2015 kl. 10:56
Finns ett sågverk i Sälen som använder sin 350 för att ploga med bland annat. Den är visst outstanding på det  :D

stockar, bilar, lastbilar och tågvagnar, inga besvär :P

mrNoodles

Har upptäckt att vår L350F har slutat 'centrera' styrningen från ena hållet.

Svänger jag åt vänster, och släpper tillbaka 'ratten' så rätar den upp sig, men åt höger stannar den kvar i svängt läge.
Inget verkar gå tungt, har testat bytt batterier i traktorn.

Något förslag?  ???

Superkalle

Citat från: mrNoodles skrivet 29 Januari 2015 kl. 13:19

Svänger jag åt vänster, och släpper tillbaka 'ratten' så rätar den upp sig, men åt höger stannar den kvar i svängt läge.

Något förslag?  ???
Ring LEGO kundtjänst direkt skulle jag gjort.
Jag gissar du kommer få en ny servo-motor.

mrNoodles

Citat från: Superkalle skrivet 29 Januari 2015 kl. 19:56
Citat från: mrNoodles skrivet 29 Januari 2015 kl. 13:19

Något förslag?  ???
Ring LEGO kundtjänst direkt skulle jag gjort.
Jag gissar du kommer få en ny servo-motor.
Tack för tipset!  :)
Ringde idag, hon jag pratade med var inne på att centreringen var fel, men jag tvivlar då den betett sig rätt från dag 1, samt när man svänger vänster.
Hon skulle kolla med PowerFunctions-experterna och återkomma, får se hur det slutar.