Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bionicle 2015

Startat av o0ger, 27 Juli 2014 kl. 23:52

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Enligt rykten kommer Bionicle tillbaka nästa år. Nu finns även en bild som verkar bekräfta detta:

http://brickultra.com/lego-bionicle-sets-revealed-2015/

Jag ska köpa alla!! ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Risgrynsgrot

Första gången ett nostalgiskt tema för mig släpps igen.. Härligt! Självklart ska även jag köpa alla.  ;D

Martin

Hoppas att det är sant, älskade Bionicle när det lanserades :)

Larry Lars

Något man kan fråga sig är ju vilka delar av konceptet som återkommer. När "Bionicle" somnade in lanserades ju "Hero Factory" med ett nytt byggsystem som sedan kommit att användas i flera teman där det förekommer stora byggbara figurer. Det nya byggsystemet har flera fördelar. Det är enkelt att bygga efter ritning och hur du än gör så blir det en något så när vettig figur. Att flera kopplingar i systemet går att kombinera med annat "smålego" är också ett stort plus.

Jag kan dock tänka mej att lite äldre och mer erfarna byggare tänker sig att en återkomst även skulle innehålla det äldre systemet med en uppsjö av galna bitar som var närmare släkt med renodlat teknik-lego och som krävde större byggskicklighet om du ville avvika från medföljande byggbeskrivning.

Det kan ju trots allt vara så att "Bionicle" kommer åter med mytologi, varumärke och filmer direkt till dvd, men med byggen och bitar enligt den urvattnade modell som introducerades i.o.m. "Hero Factory".

Vad tycker ni andra? Spelar det nogon roll vilket det blir?
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

marpe

Bra, men sant? Håller tummarna för alla entusiasters skull.  :)

Visar fotot kommande nya set eller är det ett 10 år gammalt inscannat fotografi med tydliga vikmärken? Har LEGO återlanserat specialteman förut? Generella teman som pirater och medeltid återkommer ju i cykler. Ska bli intressant att följa.  :)

Larry Lars

Citat från: marpe skrivet 29 Juli 2014 kl. 15:16
Visar fotot kommande nya set eller är det ett 10 år gammalt inscannat fotografi med tydliga vikmärken? Har LEGO återlanserat specialteman förut?

Tycker allt talar för att det är ett nytt foto. Ser ut som bitar man känner igen från de senaste åren ihop med sådant som troligen är helt nytt. Det vanliga med "Bionicle" var ju att varje ny omgång hade nya "mer realistiska" händer.

Sedan skall nog detta inte jämföras med hur udda det vore med en comeback för t.ex. "Mars Mission". "Bionicle" som helt concept med mytologi och kringprodukter kan de nog återuppväcka om de tycker att "Hero Factory" går trögt.

o0ger

Jag hoppas på den gamla typen av bitar men det blir förmodligen Hero Factory-bitar eftersom de finns i produktion just nu.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

marpe

Jag gjorde en snabbsökning på den röda masken (från översta gubben) på BL. Gubben ser ut att vara ny. Kul. :)

o0ger

Här finns lite officiella bilder nu: http://www.thebrickfan.com/lego-bionicle-2015-official-images-revealed/

Som jag trodde så är det väldigt likt Hero Factory. Bara lite nya delar. Inte lika intressant längre tyvärr.

De där "spindlarna" som verkar vara nån slags fiende har en ny bit som ben. Verkar vara en variant på 92220. Utöver detta är det lite nya masker och de TLC fortsätter också med att släppa massa nya delar i transparenta färger. Lite technic beams och liftarms bla.

Lite nya vapen-bitar i mörk metall-grå också. Kan nog funka i nån sci-fi-MOC.

Annars inte så jättespännande va?

Risgrynsgrot

Nej dessa var inga höjdare direkt. Bionicle var ju mer kugghjul, technic mekaniskt, detta ser bara ut som de har slagit på "Bionicle"-stämpeln på hero Factory. Och dessutom ser de ganska tråkiga ut om man jämför med de detaljerade mechsen vi fick i de senaste Hero Factory-vågen..

Nej detta ser tråkigt ut. Verkar som att de bara försöker leva på nostalgi, för jag kommer inte köpa dessa och skulle inte ens tänka tanken om de inte var Bionicle.

o0ger

http://www.thebrickfan.com/lego-bionicle-official-website-updated/

Lite nya bilder.

Jag gillar Pohatus vapen. De verkar sitta ihop med technic pins och kan vinklas lite hur som helst.

Tycker också att de stora nya bitarna på Onau var rätt tuffa. Kan bli nån bra del till nån motor nån gång.

Larry Lars

Citat från: o0ger skrivet 09 Oktober 2014 kl. 20:39
Jag gillar Pohatus vapen. De verkar sitta ihop med technic pins och kan vinklas lite hur som helst.

Yes! Det ser så ut och det vore en riktigt bra bit. Problemet är väl att vi så många gånger sett bitar från Bionicle/HF med trolig funktionalitet, men som sedan visat sig vara statiskt gjutna bitar. För övrigt kan jag ju säga att jag faktiskt får lite mer Bionicle-känsla  från bilderna. Detta kanske kommer bli något bättre än bara fortsättningen på det mesiga "Hero factory". ;)

Martin

Dom nya seten finns nu att boka hos Webhallen ( :D !!) och skall tydligen släppas om två dagar, jag har inte kunnat hitta dem någon annan stans i Sverige innan, även om releasen skulle vara den 1:a Januari.

http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/lego/lego_bionicle/

BeardedNerd

Det stämmer överens med vad en lokal butik sa, de skulle få in 2015-set (utöver det i City och Chima som redan kommit) den 12:e.