Dela upp lever 4592/4593?

Startat av Peter S, 18 Juli 2014 kl. 15:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter S

Sitter och försöker översätta min sigfig till LDD som rent övningsobjekt, men har fastnat på att jag inte kan dela upp spaken 4592/4593 i två separata delar. Skulle bara behöva basen till mitt bygge. Eller är de oseparabla trots att de går att markera var för sig?

o0ger

De går inte att dela. Det är bara en bit enligt TLC. På samma sätt som du inte heller kan ta bort armar och händer på en torso i LDD.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

OK, tack för beskedet. Det blir alltså vissa skillnader mellan LDD och verkligheten. 8)

Peter S

Svarar mig själv: Det blir ändå stora skillnader... Dels finns inte mitt ansikte 6000277 från rätt sida (trodde i min enfald att jag kunde sätta på "baksidan" och sedan snurra det runt... Men det var blankt på andra sidan), dels finns inte min torso 4520576 och dels finns inte mitt verktyg 30198 med två 4221. Nåja, även om man inte får en helt 100% avbildning så var ju övningen viktigast.

Superkalle

Det går att dela på biten med ett special-knep. Man får editera LXF-filen där du har biten, och manuellt skriva in lite andra x, y, z-värden, så kan man ganska lätt "flytta isär" bitarna. Dock kommer du fortfarande ha båda bitarna i modellen, men de kan vara åtskillda med några centimeter (t ex). Detta knep går att använda på alla sammansatta bitar i LDD.

Hur man gör exakt finns beskrivet någonstans på Eurobricks som jag inte minns ....bara att Googla på  :)

Annars har oOger helt rätt i vad han skriver - anledningen att det inte är separerade är att de leveras från fabrik ihopsatta. Samma gäller händerna på torsos t ex. Det är därför dessa bitar enligt "purister" inte kan användas i MOC:ar - de finns nämligen inte som "delar" i LEGO-system, dvs du kan inte ringa till LEGO Customer Services och beställa dem separat. Detta är denna princip som LDD följer.

Peter S

Färdigövat! Ja, det finns ju som sagt mycket kvar att jobba med. Inställningarna i POV Ray kan man ju labba med tills någon kommer och hämtar en... Men som en första övning är det inte helt dåligt. Men jag tycker nog det är bättre med fysiska klossar (om man har tillgång till dem). Om inte annat för att man kan göra "illegala" byggen... I den digitala bilden fick jag sätta in en rund 1x1-plate mellan Technic-bricken och uniformen. Behövdes inte alls i verkligheten!