Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hur tänkte dom här?

Startat av talbom, 18 Juni 2014 kl. 00:01

Föregående ämne - Nästa ämne

talbom

För en god stund sedan köpte jag en låda begagnat lego. När jag gick igenom bitarna hittade jag en bit som förbryllade mig och fick mig att fundera på vad den använts till
Jag tänkte att biten kanske hörde till en bil men idag hittade jag en bild på modellen som biten kommer från. Det visade sig vara en tv-helikopter, förmodligen den fulaste modell jag ägt. Inte bara var modellen illa komponerad, den var också byggd av i stort sett enbart värdelösa bitar. Möjligheterna att bygga något annat än den tänkta modellen måste vara minimala. Jag utmanar nu er andra på forumet att publicera bilder på andra officiella set som borde kunna kvala in i kategorin fulaste officiella Lego-setet.

http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=6425-1

AndersI

Tänk vad olika vi människor är! Jag följde din länk, och tycker nog att den helikoptern ser riktigt bra ut (på bild i alla fall)  :o Kan ju hända att verkligheten ger ett annat intryck.

Bland alla Lego-helikoptrarna (http://www.bricklink.com/catalogList.asp?q=helicopter) finns det många som är fulare, och många som är bättre...

Jag antar att det var biten 30250px2 du hittade? De övriga ingående delarna är ju ganska allmängiltiga (och bra att ha).

talbom

Jepp det var den biten jag menade. Kan inte komma på något användningsområde för den alls.

mechamike

Citat från: talbom skrivet 18 Juni 2014 kl. 08:26
Jepp det var den biten jag menade. Kan inte komma på något användningsområde för den alls.

Funkar som fötter till en mech ;D

marpe

Citat från: talbom skrivet 18 Juni 2014 kl. 08:26
Biten är ju ett mikrobygge.
Twin towers och ground zero.

AndersI

Vi kanske skulle starta en tråd "Utmaningen" där man postar bild på en bit som omöjligtvis kan användas till någonting annat än ursprungsändamålet ( ::)), och så får vi se vad folk kan komma på att faktiskt använda den till, helst med bilder...

Edit: Det jag ser i den där biten är början på en port, med fallucka direkt innanför porten - krävs bara lite pillande runt omkring...

BeardedNerd

Det finns väl en anledning till att Lego gick väldigt dåligt under ca 1995-2005 (eller längre?). Väldigt många konstiga designval, stora engångsdelar, horribla minifigs (tänker på tidiga Harry Potter, NBA och Exo-force bland annat). Fortfarande har Lego ett rykte bland föräldrar som hade småbarn under den tiden att "numera är det väl bara stora sjok man sätter ihop".

Ni som var med, vad var det som egentligen vände? Kombinationen SW/HP/PotC som drog in massor av nya köpare?

Mitt största "hur tänkte de här" är färgsättningen på Belville Golden Palace...

AndersI

SW vände definitivt trenden tillbaka mot bit-byggda modeller. Om samma sak hade skett utan just den kopplingen är givetvis ingen utanför Lego som vet...

Myko

Här finns en artikel: http://www.businessweek.com/innovate/content/jul2010/id20100722_781838.htm

Det finns flera om man googlar, det är ganska omskrivet hur LEGO vände sina förlustår mot vinst, och det är direkt knutet till det vi pratar om.

Ozp

Det finns också en intressant bok som berättar om det Brick by brick - David Robertson with Bill Breen.

Den korta historien är att legos försäljning växte med +10% fram till 80-talet, sedan gick ökningstakten ner i början på 90-talet. De tog då in en ny vd som skulle få vinsten att öka igen. Han konstaterade att legobiten var död och att barn inte var intresserade av att bygga längre, utan bara leka. De investerade då i massor av olika nya områden och gjorde leksaker som var lättare att bygga, färre och större bitar. Allt detta kostade massor av pengar. De som inte gillade att bygga tyckte inte om det nya legot, de som tyckte om att bygga tyckte inte om det nya legot. Legos försäljning dalade och de höll på att gå i konkurs. De kom på att lego-köparna ville bygga och att lego-biten var deras viktigaste produkt. De utvecklade moderna set som barn ville köpa. Star Wars utmålas ofta som temat som räddade lego, men Star Wars höll faktiskt på att sänka dem ett tag. Fram för allt city var det som de fick mest return of investment på. Men även Bionicle och andra egenutvecklade teman.

Nu kom vi rejält off topic.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

talbom

Kul idé! Har lite andra bitar som nog också kvalar in bla en Harry potter bit.
Citat från: AndersI skrivet 18 Juni 2014 kl. 10:19
Vi kanske skulle starta en tråd "Utmaningen" där man postar bild på en bit som omöjligtvis kan användas till någonting annat än ursprungsändamålet ( ::)), och så får vi se vad folk kan komma på att faktiskt använda den till, helst med bilder...

Edit: Det jag ser i den där biten är början på en port, med fallucka direkt innanför porten - krävs bara lite pillande runt omkring...

Roger Brickjet

Citat från: talbom skrivet 18 Juni 2014 kl. 13:25

Tycker det här är en grym idé oavsett bittyp! Kan bli som vår egen "iron bulider" :) (ska fixa länk)

Odidoma

Citat från: Roger Brickjet skrivet 18 Juni 2014 kl. 19:16
Citat från: talbom skrivet 18 Juni 2014 kl. 13:25

Tycker det här är en grym idé oavsett bittyp! Kan bli som vår egen "iron bulider" :) (ska fixa länk)
Låter roligt och intressant, kör!

jalex

Till kategorin fulaste officiella LEGO-setet har jag en kandidat: 1195-1: Alien Encounter
En design som ser ut som de på måfå satt ihop några bitar. Vad tycker ni? :)

Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter