Önskade bitar som ännu inte finns i LDD

Startat av Nilseman, 17 Juni 2014 kl. 23:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilseman

En ren inklistring från original meddelande direkt till Superkalle.
Hej Johan!
Nils här om du minns mig ännu? sågs ju första gången på Gothia towers då ni monterade modellen där.

Har en liten fundering gällande vad som styr vilka bitar som finns i LDD katalogen? Som när man vill bygga något och vissa bitar ju inte finns. Extended mode är ju väldigt bra men det är ju ändå många bitar man kan sakna. Personligen saknar jag en del äldre bitar, (för och akter till de äldre piratskeppen, (de äldre mellanskrovbitarna finns ju) funderar som sagt vad som bestämmer vilka bitar som skall få vara med, känns ju inte helt som det har med utgågna bitar att göra då ju nästan alla gamla hinge-bitar finns med till exempel. Har vi här något önskeforum för bitar vi vill ha? Eller finns det ingen sådan möjlighet?

Tack så länge, så kan du väl återkomma om du har någon ide?

Med vänlig hälsning
Nils Elf / Nilseman

Superkalle

Vad gäller nya bitar, så läggs de automatiskt in i LDD. Det beror på att LDD-teknologin (och databasen med bitar) också används internt på TLG inom andra områden. Bitarna kommer med först när settet de ingår i har kommit ut på marknaden. Därför kan det vara lite eftersläppning.

Vad gäller gamla bitar (eng: legacy bricks), så finns på TLG inget incitament att lägga till dem eftersom ingen designer på TLG använder dem. Att de ändå läggs till då och då är för att LDD-Teamet ibland har lite tid över, och då gör de det som en schysst grej mot oss fans.

Valet av vilka som skall läggas till görs främst genom att vi AFOLs önskar - det finns en tråd på Eurobricks där man kan göra detta. Sedan sammanställer jag listan och skickar in lite då och då.

När det gäller möjligheten att gamla bitar kommer in i LDD styrs det främst av två saker
1) Om det finns digitalmodeller på TLG för biten
2) Hur många set den används i.

Vad gäller digitalmodeller, så saknas de tyvärr för de flesta gamla bitar, så det blir ett manuellt jobb att modellera upp dem i 3D.
Vad gäller hur många set biten används i, så används helt enkelt BL; om används biten i många set (är vanlig), så hamnar den högre på listan.

Sedan finns det möjlighet att önska andra saker, t ex att bitar för multi-färgningsmöjlighet, eller dekorationer. Multifärgning är lätt att lägga till för LDD-teamet om det finns en brytlinje (kantlinje) mellan de två områden som skall färgas - annars går det inte. Dekorationer är tyvärr inte så lätt att få dit...mycket manuellt jobb, så det har inte blivit så många sådana införda under åren.

Ja, det var väl ungefär vad jag kan säga om detta.

Om det är någon särkild bit som önskas, så posta den här, så tar jag med den på listan.

Wineyard

Jag skulle hemskt gärna se en delning av 3680 och 3679. I nuläget är de en del i LDD.

Nilseman

En önskan hittills från mig: 2557c03 och 2559c03 sedan dessa om dom nu inte redan finns. Skriver detta rätt snabbt utan full koll på dem 4844  2537a/2537 och 2538 dessa tycker jag just nu iaf. //Nilseman