[Recension] Star Wars Rebels: The Phantom set 75048

Startat av mechamike, 05 Juni 2014 kl. 10:20

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Bakgrund
I veckan var Ras74 på besök och vi hade en liten uppesittarafton där det byggdes Star Wars set såklart! ;D
Ras smällde ihop både den nya B-wingen och det fantastikt efterlängtade Cantina setet som han köpt med sig.
För att hålla mig sysslesatt (och borta fån Cantinalådan? dreggel, dreggel :P hade han köpt med sig ett set ur den nya Rebel serien som present  :-*

The Phantom, set    

Jag passade på att ta lite bilder för en liten mini recension av set'et. Håll till godo!

Lådan
Lådan har en ny bakrundsdesign och pryds av Star Wars Rebels logo i nere högra hörn  och en Stormtrooper uppe till höger. En relativt platt låda (26 x 4.5 x 19cm) med en del Billundsk luft.
234 bitar ska setet innehålla enligt Brickipedia.. mestadels vita och ljusgrå men även lite  "chima" gula bitar.

Framsidan av låda. Yay! Springloaded shooter included!!

Framsidan visar skeppet, Nosen har tydliga drag av Y-vinge (och liten gnutta  snowspeeder) och baken har lite lätt influens av Imperial shuttle's vingkonfiguration.  På framsian kan vi även se två nya hjältar? Esra Bridger och C1-10P "Chopper" (Som Ras74 fruktar är Astromecharnas motsvarighet till Jar-Jar Binks! >:(

Bakisdan av lådan visar alla "play features" och att skeppet även kan docka med "The Ghost"
Värt att notera är att Cockpit kan demonteras, jag förmodar att detta även är en feature i kommande serie.

Huruvida skalan på detta skepp stämmer någorlunda med förlagan eller om vi har ytterligare ett "Twillight" skepp på halsen återstår att se.   ???

Innehållet i lådan då?

Två märkta pre-packs ett stickers ark (som jag inte applicerade) och en bygghanledning.

Här är en närbild på klistermärkena, inga STAMP's, två långa grå som sitter på var sin sida på bakdelen (och som bara syns när vingarna är i flygläge?) och ett grått klistermärke som sätts på en Tan 15068 Slope, Curved 2 x 2 No Studs. Övriga stickers placering kan ni lätt se på bilderna på lådan.

DSS

Jag hade föredragit de gula "fantomhuvudena" på tryckta tile's. De är lite coola och  hade varit användbara även till andra Moc's i mina ögon.

Instruktionerna är inget att prata om, (de har roboten från CMF som säger att man kan vinna, vet inte hur ny han är som figur i våra instruktioner.?) hursomhelst..

Här en bild från instruktionerna som visar "Choppers lilla yta inne i skeppet (men mer om det sen). :-\

Nog om låda och papper!

Bygget

Här kommer en bild på det som jag tyckte var lite godsaker bland bitarna! (Alla utom den runda tilen med hål i ligger i pre-pack 1.

Nya korta ben till en ny typ av astromech kropp som även den är lägre på höjden.
Ny tryckt vindruta, ny torso, ben, huvud, hjälm.. Vinklarna är ju inte så nya , men för mig trevliga bitar i vitt och den uppåtvända i svart. Ni har säkert egna favoriter..

Jag måste säga att jag gillar Ezras huvud (med dubbla användbara utryck och torso även den med ett snyggt ryggtryck. Vilket ni kan se här där prepack ett är byggt...

"-Wow säte i begie Taun-Taun hud!!"
"-bleep blooop meeesa hurting maaster bliiip"

Tekniskt avbrott

Nånstans här hade Ras74 redan byggt klar sin B-winge 75050 så då blev det ett avbrott för att swoosha..
Jag hittade inte min B-winge pilot (visade sig att han var på mitt jobb) Så jag fick plocka fram en annan av mina killar som fick provköra..

"eeehh, jag är inte influgen på den här modellen Sir!"

Åter till sändningen!

Bygget del 2

Sen var det dax att sätta tänderna i påse 2 som innehöll bakdelen.
Bakdelen har nedfällbara vingar och ett liten bagagelucka för Ezras pistol/hjälm/hår/  och ett internt utrymme för Chopper (ingen utstickande astromech här inte). Jag lyckades dock få Chopper att fastna inne i utrymmet på sniskan ett par gånger.. ???

Bygget i påse två är en liten låda med vingar som fäst på framkroppen för att färdigställa skeppet.

"Fäääääärdig!!!"

"meeesa Sping loader ready to be fired master"

"Docking mode engaged"

Från baksidan

Notera svarta "ny" astromech huvuden som utblås! En användbar bit!
Baksidan har en grå lucka in till bagaget, och taket går att ta av enkelt om man använder luckan som "pull tab"
Tar man tag i taket är det lätt att man får med sig bitar från sidorna (om man har tjocka fingrar) ::)

"top down"

Undersidan

Slutord
Jag hade dissat detta skeppet på bilderna jag sett, och skulle nog inte ägt det om Ras inte varit så snäll.
Men efter att ha byggt det och swooshat runt det (jag behöll dock kläderna på) så är jag så förtjust i det att det inte gått ner i min sorteringslåda. Det kommer få stå på hllan tills dess att jag sett serien o därefter bestämma mig)

Skeppet är litet och robust och andas faktiskt mer Sw än jag anat, det finns en massa influenser som om man kan sin Sw är rätt kul.. och trots sin litenhet har skeppet en del roliga features och en hel del AFOL bitar . Jag gillar verkligen minfigsen och deras tryck! "Chooper" känns faktiskt mer ok i sin storlek och jag hoppas på en "downsized" R2-D2.

Setet får 4 av 5 lasersvärd av mig!

Nu väntar jag bara att få hem den här besten från vår shop!

"Nom nom nom"

BONUS

"Jag vet inte vad, men det är nått skumt med den nya killen"

Länk till Brickipedia:
http://lego.wikia.com/wiki/75048_Phantom

Illuwatar

Bra recension :) - tydliga bilder, lagom med text och humoristiska inslag... perfekt format. Sjäva setet var däremot lite mer åt "meh"-hållet, skeppet ser halvfärdigt ut och ser inga relationer till de klassiska filmerna...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

swestar

Citat från: Illuwatar skrivet 05 Juni 2014 kl. 10:52
Bra recension :) - tydliga bilder, lagom med text och humoristiska inslag... perfekt format. Sjäva setet var däremot lite mer åt "meh"-hållet
+1
Mina Egna Byggen
flickr

Anders67

Mycket trevlig recension, fina bilder på det nya!

Gordonblixt

Kool recension!

Gillar verkligen hur vingarna viks in, kan bara tänka mig flera såna små skepp inuti ett större moderskepp. :P
Den nya hjälmen liknar verkligen McQuarrie concept snowtroopern IMHO.

Mikael Sol

Jag har inte köpt SW-Lego på många många år, men när jag såg en bild av detta skepp för ett tag sen så kände jag genast att jag ville ha den. Hoppas verkligen att Rebels blir en bra tv-serie. Av allt att döma kommer den ha rätt SW-look i alla fall.

Superkalle

En eloge till dig Mecha för att du tog dig tid att göra denna review!