Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Något har hänt med skalan

Startat av nicklas_gbg, 29 April 2014 kl. 17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

nicklas_gbg

En sak man reagerar över när man har återupptäckt Lego efter många år tycker jag är hur skalan för allt tycks ha förändrats. Minifigurerna är fortfarande precis lika stora som förr men allt runt omkring dem tycks har blivit större. Jag roade mig med att bygga ihop ett ett av de fordonsset som jag hade som liten, ett set som jag minns som lite "större" och mer detaljerat: Bärgningsbilen 6670. Den är verkligen minimal med dagens mått mätt!, ser ut som en bärgningsbil anpassad till gocarts snarare än för riktiga fordon. Den har till och med mindre och smalare hjul än den nya polisfyrhjulingen, vilken får anses vara i just nära gocartstorlek  :)

(Och ja, alla hjul borde naturligtvis vara vita, men det är i ärlighetens namn ett rent under att jag lyckades hitta alla delar förutom ett av hjulen.)

Munken

Jag har precis som du nyss börjat med lego igen, och reagerat på samma sak.
Men jag kommer nog blanda gamla och nya fordon i min legostad ändå. Tror det kan bli ganska charmigt :)

Ferdik

Vi debatterade här, eller om det var på Eurobricks, när fordonen blev 6 studs istället för 4. Har för mig att det allra första var en flygplats-brandbil. Idag är de största brandbilarna 8 studs wide. Senaste tillskottet i 8 wide är för övrigt lastbilen i 10244 - Fairground Mixer.

Vad jag föredrar? Alla vidder och bredder har sin charm och jag tycker inte man ska standardisera. (för då förvandlas man till pappan i Lego the Movie!)  ;)

BeardedNerd

Ecto-1 är väl ännu större? Och samma med Delorean.

Kristofer Jaxne

Jag tycker det är riktigt bra utveckling som skett. Nu är proportionerna mellan minifigs och fordon, mellan bilar och lastbilar mycket bättre. Det är mer realism tycker jag :) När jag var liten störde jag mig alltid på att lastbilarna var så små i förhållande till bilarna, det var ingen realism alls då, annat är det nu :)
www.jaxne.com - DJ / Musikproducent  / Liveartist

Illuwatar

Kanske dags för tågen också? Nu när lastbilarna är bredare...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

nicklas_gbg

Ja, jag får väl hålla med om att allting har blivit snyggare och mer proportionerligt samtidigt som det har blivit större. Dock är det en sak som jag tycker är tråkig med de nya seten: Alla dessa klisterlappar. På min gamla bärgningsbil så var det tryckta bitar överallt och inga klisterlappar. Läste något om att de reducerade antalet bitar för ett par år sedan för att minska kostnaderna. Antar att färre bitar med tryck är en del av den sparivern.

o0ger

Nu kanske det blir lite off topic, men jag älskar det faktum att många bitar inte har tryck utan klisterlappar. Jag som MOCare använder hellre klistermärkena till egna byggen och en bit som är full med tryck är i stort sett oanvändbar för mig.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!