Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Gammalt möter nytt!

Startat av shutter, 18 Mars 2014 kl. 21:16

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

En av de roliga sakerna med att vara en AFOL är att jämföra barndomens set med dagens, dvs äldre med nyare.
Det var iaf min ursäkt för att börja köpa nya set efter att jag kompletterat upp barndomens uppsättning gammalt LEGO. Jag börjar med en bekant nisch inom blåljusvärlden då jag själv arbetat inom ambulanssjukvården.

Vi tittar på gamla Ambulance från 1985 och jämför med nya ambulansen från Helicopter Rescue från 2012. Att jag jämför just med denna ambulans är att båda är 4-wide och därför likvärdiga. 4429 ingår ju i ett större set men det är en annan historia. Likheterna är trots 27 år större än skillnaderna. Det är rejält trångt i båda bilarna och förutsättningarna för att få in en bår med patient är 60581/4215 väggpanel. Båda bilarna har trans clear blue vindruta och liknande öppning av bakluckan. Båda seten har förare och patient. En kul detalj är att båda seten har exakt samma hårdel 3901 från 1979, dock ej på bilden där patienterna ej är 100%-iga mot originalet

Kommenter/publicera gärna egna iaktagelser och jämförelser.

andreaseldh

Det första man lägger märke till är att 1985 var det tryckta bitar och 2012 dekaler. Kläderna är däremot tryckta båda åren, men trycket har verkligen blivit mer avancerat på senare tid. Men varför Lego nuförtiden envisas med att köra SNOT i fronten och löjligt stora hjul, har jag aldrig förstått. Apropå fronten så återspeglar den verkliga förlagor av motsvarande årsmodeller, kanske Volkswagen. SNOTandet däremot gör att bakluckan inte sluter tätt på den senare modellen.

Men har båren verkligen förlorat de uppfällbara hjulen, eller beror det på personlig bitbrist (britsbitbrist)?

marpe

Citat från: andreaseldh skrivet 18 Mars 2014 kl. 21:47
Men varför Lego nuförtiden envisas med att köra SNOT i fronten och löjligt stora hjul, har jag aldrig förstått.
Hjulen är barnanpassade och ska inte fastna på studs och legobitar. Prova att köra med en klassisk leksaksbil med små hjul på en basplatta.  :)

scholm

Kul tema, gjorde samma sak på Byggbiten med andra ambulanser: http://www.byggbiten.net/?p=1150
Har även gjort motsvarande med cementblandare, motorcykeltransport och husvagn för den intresserade (finns längst ner under fliken "Recensioner" och "Då och nu". Den stora skillnaden jag upplever är att allt är så mycket större nu för tiden, oftast är ju bilarna 6 studs breda istället för 4 och antalet bitar i stort sett det dubbla - eller mer än så.
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

shutter

CitatDen stora skillnaden jag upplever är att allt är så mycket större nu för tiden, oftast är ju bilarna 6 studs breda istället för 4 och antalet bitar i stort sett det dubbla - eller mer än så.
Håller med dig där scholm. Kul att du också gjorde en grej med just ambulanser. Dina bilder såg däremot lite mörka ut, iaf på min skärm.

scholm

Citat från: shutter skrivet 19 Mars 2014 kl. 11:11
CitatDen stora skillnaden jag upplever är att allt är så mycket större nu för tiden, oftast är ju bilarna 6 studs breda istället för 4 och antalet bitar i stort sett det dubbla - eller mer än så.
Håller med dig där scholm. Kul att du också gjorde en grej med just ambulanser. Dina bilder såg däremot lite mörka ut, iaf på min skärm.
Jag är en usel fotograf  :)
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

shutter

Citat från: andreaseldh skrivet 18 Mars 2014 kl. 21:47
Men varför Lego nuförtiden envisas med att köra SNOT i fronten och löjligt stora hjul, har jag aldrig förstått. Men har båren verkligen förlorat de uppfällbara hjulen, eller beror det på personlig bitbrist (britsbitbrist)?
Båren har tappat de uppfällbara hjulen i denna modell. De stora hjulen ser hur löjliga ut som hellst. Lastbilshjul på personbilar! Jag har provat att sätta andra hjul på en "person"bil och då blev det så här.

shutter

Jag fortsätter med att presentera gamla Ambulance från 1981, 35 delar med Doctor's Car från 2006, 62 delar. Vi som vet bättre kallar 6629 för Red Cross car with nurse, som är den officiella beteckningen. Båda bilarna har blåljus och när jag jämför dem kallar jag dem kort och gott för akutbilar. Utöver att nutida diton har tak och är i modell av en stationsvagn är likheterna i färg på bil och lyktor överensstämmande. Kul detalj är att motorhuven på 6629 går att öppna med hjälp av 3937 och 3938. Notera den stora skillnaden att Röda Kors symbolen är ändrad till en 6-uddig stjärna, Star of Life, med en orm som slingrar sig runt Eskulapstaven. Den är numera en internationell symbol för ambulanssjukvård. Röda Korset som symbol är skyddad och får i sin rena form endast användas under krig, för att märka ut sjukvård (fordon, människor, sjukhus, fartyg m.m.) eller av försvaret.

Selander

Citat från: shutter skrivet 29 Mars 2014 kl. 23:22

Det här gick jag igång på - hur snyggt som helst, stora fälgar á la Gas Monkey  ;D

Sirre

Kul med dina jämförelser shutter! Gillar det speciellt eftersom det handlar om just ambulanser. ;)
Tror nog att en av mina favoritambulanser är , tillsammans med vad jag tror är min första ambulans, .

Ser fram emot fler jämförelser! (Inte bara ambulanser alltså) :)

Nextuz

Citat från: Sirre skrivet 15 April 2014 kl. 17:19
Kul med dina jämförelser shutter! Gillar det speciellt eftersom det handlar om just ambulanser. ;)
Tror nog att en av mina favoritambulanser är , tillsammans med vad jag tror är min första ambulans, .

Ser fram emot fler jämförelser! (Inte bara ambulanser alltså) :)

Min favorit är nog ändå ... syns långa vägar att de sneglat på den helt totalt livsfarliga folkvagnsbussen :P
Jo.. den är även ful som stryk :P