REVIEW: Nya Minecraft 21105 +21106 (samt bonus 21102)

Startat av Ras 74, 04 September 2013 kl. 20:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

Reviewed by Mechamike and Ras 74

Det har släppts två helt nya Minecraft set i LEGO. Denna gången ingår inte seten i CUUSOO, utan är en egen line hos LEGO. Den första gången man spinner vidare på CUUSOO och det ska bli intressant att se om det upprepas.

Seten bygger på samma princip som tidigare. I denna Review har vi även tagit med det första Minecraft setet 21102.

Vi börjar kika lite på utsidan på dessa kvadratiska set och får lite ask känsla både på tvären..

och på höjden.

Vi börjar med att öppna och se vad som finns i Micro World. Setet släpptes 2012 och innehåller hela 479 bitar och 2 st bruksanvisningar.
Vi finner 6 st påsar med bitar, uppdelade på ett ganska  vanligt sätt. Vi kan också se att det ingår en Brick Separator i en av dem.

Vi fortsätter med att öppna The Village.
Setet släpptes 2013-09-01 och innehåller 466 bitar, 2 st bruksanvisningar och även här en Brick Separator.
Men denna ligger löst i lådan. Även detta setet är uppdelat i 6 påsar.

The Nether släpptes samtidigt som , innehåller 469 bitar. Resten är lika, men fördelat på 5 st påsar med bitar.

Byggnationerna:
Alla 3 seten är uppdelade som så att i byggbeskrivning 1 byggs två moduler, och de andra två i beskrivning 2.
Det är väldigt pluttigt att bygga dessa satser då de innehåller e stor del 1x1 plates och 1x1 tiles.
Många av tilsen skall bilda mönster, och med en lätt OCD så sitter Ras 74 och pillar länge och väl med att få dessa så rakt som möjligt.
Även en hel del av de 1x1 plates skall staplas på varann. Även om detta håller upp bitantalet, så är vi inget fan av att ha 3 så små
plates på höjden iställlet för att ha 1 st 1x1 brick. Men så har ingen av oss spelat spelet, och har därför ingen kännedom om uppbyggandet
av denna Minecraft miljö i "verkligheten" ;)

I varje set ingår det ett par små minifigurer. Jag antar att ni som spelat spelet känner igen dessa små individer. Det verkar finnas både grisar och zombies i spelet utöver korpulenta spöken. Hur man avlar fram en Zombiegrisman är dock inget vi vill veta. :o
Figurerna innehåller tryckta bitar som måste vara bland de minsta tryck i yta som Lego producerat, att kunna trycka på sidan av en 1x1 plate är imponerande.

Bland bitarna i set finner vi bland annat en 1x1 Tile i Dark Tan vilket vi finner högst intressant eftersom vi båda är stora fans av tan och dk tan.

Vi hittar även en 1x1 plate i Olive green och en 2x2 Tile, modified inverted i vitt. Finns två av båda de sistnämnda bitarna och återfinns i (båda sitter på minifigurerna).

Kollumn 1:
Kollumn 2:
Kollumn 3:

Närbild på figurerna (Vi är osäkra på om portalen som tar oss till the Nether skulle klassas som minfig men den fick hänga med eftersom den verkar kunna röra på sig precis som figurerna)

Det blev en hel del bitar över från varje set  (kan vi ha byggt fel?) Neeeeehh  8)

Så hade vi lyckats knåpa ihop de fyra modulerna i .

Isärtagna ser de ut så här

Dessa moduler består av två delar som går att ta isär. Toppen på underdelarna är upptilade och hålls fast med en 1x4 Plate,
modified med två studs. (Personligen skulle jag vilja kategorisera denna som modified tile med 2 studs. Men BL är Gud i detta sammanhanget.)

är uppbyggd på samma sätt som setet ovan där varje modul har två delar och innehåller fyra moduler (åtta delar).

Isärtaget, observera att The Village har två sektioner som man kan trycka ut och på så sätt kika in i modulen
Det är en feature som borde funkat i de bägge andra med..

Slutligen kommer vi till där inte någon av de fyra modulerna är uppdelad i två delar. Dessa mörka moduler i mycket svart,
dark red och Bright light orange får Ras74 att tänka på två vänner som blir bittra fiender på en vulkan planet.
En av dem åker därifrån med den vackra flickan, en av dem åker därifrån i bitar.
Men istället så befolkas detta set av vålnader och en zombiegrisman  ::)

Avslutningsvis med våra bilder så kan ni se alla 12 moduler ihopsatta till tre modeller av det fantastiska Minecraft.

... och ett försök att mixa alla moduler...

Vad är då våran erfarenhet av dessa modeller?
Byggmässigt inte särskilt svåra att bygga för en AFOL, men förmodligen inget roliga för barn. Åldern på askarna skvallrar om 10+

Det första set'et är lite småtrevligt, mechamike drömmer om att bygga fler palmer som för tankarna tillbaka till Outrun på C64. Det andra setet The Village känns som det roligaste set'et med lite hus,berg och pop out väggar och även det snyggaste. Det tredje setet The Nether är en besvikelse, går inte ta isär och saknar möjlighet att koppla sig mot andra moduler till största del.. ett icke modulärt set i en modulär värld går bort..

Det första setet som var ett CUUSOO projekt (det tredje i ordningen) sålde slut alla 30´000 askar på de två första dagarna som
det fanns att förbeställa. Vår undran är, vilka köpte dessa?  Vem är/har blivit målgruppen?
Sedan dess så har LEGO sålt ytterligare 10´000-tals av dessa.
Var det Minecraftfans eller Lego handlare som staplat på hög i hopp om att göra ett framtida klipp?
Nästa fråga vi ställer oss, kommer de två efterföljarna att nå samma framgång?
Minecraft har en stor fanbase så vem vet.. (13 december 2012 hade spelet sålts i över 8 300 000 exemplar på PC och över 17 500 000 exemplar på samtliga plattformar. (Källa: Wikipedia)

För oss känns seten som bra partspack för småbitar och vi nötte nästan ner våra brickseparators när vi rev set'en.
Några av Dk Tan 1x1 har redan införlivats i en moc och så även en av de tryckta  1x1 plates. Besökare i Norrköping får hålla utkik  ;)

Riktpriset på seten är högt i Sverige, men det är exlusivare set och Marcus "Notch" Persson ska på frågan om man skulle göra med rojalty's från försäljningen svarat: "Skänk Min/Mojangs del till välgörande.." vilket gör att det inte svider lika hårt.

Sammanfattning:

Minecraft - Micro World
Release: 2012
Bitar:     479
Pris:      399.00
Betyg: 3 klossar av 5

Micro World - The Village
Release: 2013
Bitar:     466
Betyg: 4 klossar av 5

Micro World - The Nether
Release: 2013
Bitar:     469
Betyg: 2 klossar av 5
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

mechamike

Behind the scenes:
Ras och jag byggde och fotade det här kväll/natt mellan Måndag Tisdag hemma hos mig i köket.Det blev sent innan allt var byggt, fotat och rivet. (Vi hade bägge ont i fingrarna trots brickseparators)

Vi byggde "fotostudio" på köksbordet, slog på alla lampor i köket och släpade in byggstrålkastare som jag stod och höll ovanför huvudet och försökte rikta in för bästa ljus samtidigt som Ras stundtals stog på bordet och fotade ovanifrån, De som sett oss genom fönstret måste undrat vad vi höll på med och strålkastaren svepte stundtals ut över gatan och husen brevid

(en av grannarna kostade på sig ett  nyfiket "väldigt vad det lös hos er igår?" när vi sågs på gatan som jag kontrade med ett  glatt "Jepp"..  )

Att bygga och recensera ett set på det här viset är riktigt kul,  Vi hoppas att fler tar efter bjuder in nån polare eller nån Swebrickare som bor i närheten och tar er tid att bygga tillsammans.. Hoppas vi kan få läsa er review här på Swebrick snart.
Det behöver ju inte vara ett precis släppt set , eller lite mer udda, huvudsaken är att man har kul och att man kan ge andra som kanske funderar på att köpa set:et nytt eller beg en liten hint om vad man kan förvänta sig.

42Hz

Också nyfiken vem som köper dessa set, har lirat lite Minecraft så jag känner ju igen miljöer och figurer men vet inte om jag skulle vilja bygga dessa i LEGO. Det är ju inga billiga set heller, med tanke på hur stora byggen man skulle vilja ha. Kul att det säljer trots allt. :)

Ni verkar haft kul i alla fall! :)
//Harri

MartinAberg

Eftersom jag är rätt torsk på just Minecraft så ser jag mig som en av de som är i målgruppen.
Vilken grupp det nu är och vad man kan kalla den är en annan sak det...
Kul med mer dataspel-set :)

Superkalle

Citat från: mechamike skrivet 05 September 2013 kl. 08:35
(Vi hade bägge ont i fingrarna trots brickseparators)
Rätt åt er...(*muttrar avundsjukt*)

:)

Record

Jättekul med en review, jag är en av dom som tänker köpa dom 2 nysläppta seten, och har det första redan, gillar dom skarpt ,snyggt förpackade ochså+kompakta byggen med en snygg färgskala.

Har för övrigt aldrig sett minecraft på datorn, detta är den enda kontakt jag haft med detta :P
Friskt satsat, hälften vunnet..

Anders67

Kul review, ska skaffa dessa set och hoppas på flera efter det! Det hade varit en syn att titta på utanför med grannen!

ponta_ed

Citat från: 42Hz skrivet 05 September 2013 kl. 08:49
Också nyfiken vem som köper dessa set, har lirat lite Minecraft så jag känner ju igen miljöer och figurer men vet inte om jag skulle vilja bygga dessa i LEGO. Det är ju inga billiga set heller, med tanke på hur stora byggen man skulle vilja ha. Kul att det säljer trots allt. :)

Ni verkar haft kul i alla fall! :)

Kan tänka mig att den största målgruppen för dessa set har lägre ålder än gränsen för att vara med i detta forum. Min son som är 9 skulle nog älska dessa tjusiga set, fast jag skulle nog inte kunna hålla fingrarna borta:-)
Man skulle kunna spela med dem, en är huvudpersonen som bygger/river bitar och en annan kan vara zombie. Starta i olika hörn och använd tärning för att flytta och bygga....det blir nog till att investera i dessa.

Länken

Mycket trevlig recension, håller med om att The Nether är tråkigare än de andra två.
Den är heller inte lika autentisk, The Nether borde kunnas placeras under de andra och ha platt överdel. Minecraftnörden i mig kommer fram här :D

Konceptet är riktigt välfungerande oc det finns många fler set eller biomer de kan fortsätta med. 
Målgruppen vet jag däremot inte riktigt, har inte stött på någon Minecraft-spelare som har köpt något av seten de flesta ser det mer som en rolig idé än något de faktiskt vill ha.
Själv har jag köpt många av och använt som prispott, kommer nog inte kunna hålla mig ifrån några av de nya också. 

PS något du inte ville veta, en Zombie pigmen blir b.la. till genom den - inte tillräckligt - sällsynta situationen blixtnedslags i gris. 

Roger Brickjet

Väldigt trevlig recension! Blir lite sugen på att köpa seten även om jag tycker att spelet är otroligt frustrerande och "o-intuitivt"...har bara testat demoversionen lite men tröttnade på att bygga nya yxor hela tiden :)
Och ge mig en BFG eller Redeemer så ska de där med pilbågarna få!

Aro

Roger det är nog bara tur att du inte blev biten...hade en cruch på det och det gick mååånga timmar...en hel del spel med killarna här hemma och deras kompisar på olika servrar...lite som Lego och skattjakt på samma gång och lite interaktivt om man kör på servrar...har detoxat mig och kör nu bara för nöjes skull med killarna.

Blir ju inte mindre sugen nu men nöjer mig isf med de två första setten...till Nether går man bara när man är tvungen och behöver nått så ...nä
Min säljtråd nu inför Julen:http://www.swebrick.se/index.php?topic=7759.0

Ras 74

Kul at ni gillar reviewn, men ännu roligare att läsa era inlägg om egna ideér och erfarenheter med det faktiska spelet.
Och att ni som spelat har trevlig input på modellerna.

Det som sägs om seten och så i denna tråd (inte allt ;) ) rapporteras till TLG som sedan ger feedback tillbaka till Minecraft gänget
och de som designar seten!

Så fortsätt gärna att posta och kom med mera feedback!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Sirre

Intressant review! Kul med många bilder också! :)
Jag gillar hur fler klassiska karaktärer har kommit i legoform nu, och portalen är riktigt nice. :D

Nu har jag inte spelat Minecraft på sistone så jag kan inte allt som är nytt, men för min del vore det roligt om nästa set hade ett urval av följande:

- Enderman
- Ender Dragon
- TNT
- Pumpkin
- Chest

Roligt att de satsar på Minecraft-temat iallafall. Men inte lika roligt för min plånbok. :P