Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Minifigs series 10

Startat av rocketboy, 26 November 2012 kl. 20:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Mirandir

Citat från: Art Vandelay skrivet 27 Januari 2013 kl. 12:39
Citat från: Mirandir skrivet 27 Januari 2013 kl. 11:47
Var kommer den här uppgiften om 5000 guld MF från? Alla uppgifter jag sett, t.ex. på Brickset, säger att den är en guld MF per låda. Och jag har svårt att se att det bara skulle tillverkas 5000 lådor av en serie. Jag menar på på jobbet brukar vi ta in minst 20-25 lådor per serie. Fast då kanske vi är lite extrema?  ::)
Har ingen koll alls på collectible minifigs, men jag minns att jag såg detta.

Aha! Ja, då kan man ju konstatera att det inte på långa vägar kommer att vara en guldfigur per kartong.
Legobloggen: http://legobloggen.com

ByggareDan

Snabbt räknat med ca: 200 länder i världen (med i FN) skulle ge 5000/200=25 st "guldgubbar" per land, men fördelningen är nog inte så att ex. Finland och Kina skulle få lika många så den teorin spricker nog.

Så om alla  ~1000 medlemmar här gick ihop och köpte hela Sveriges tilldelning skulle det ge (1000/25=40) att var 40:de medlem fick en guldgubbe.  (2,5% chans)

Räknar vi däremot på antalet människor,  (runt 7 Miljarder) så blir fördelningen ungefär 714 gubbar per Miljard inv. vilket skulle ge 71 per 100 miljoner inv. och ungefär 7 gubbar till 10 miljoner inv dvs. Sveriges bef.

Så om alla  ~1000 medlemmar här gick ihop och köpte hela Sveriges tilldelning skulle det ge (1000/7=142) att var 143:de medlem fick en guldgubbe. (0,7% chans)

Så omräknat på en miljon köpare ((1000ggr mindre chans) ger 0,0007%) så är chansen till guldgubbe ungefär 1 på 142'800
3 miljoner köpare ger således 1 på strax under 430'000

Nu är ju iof. denna "kalkyl" grovt räknad (avrundad + antagningar) + att jag räknat med att försäljningen av minifig. är jämnt fördelat dvs. att alla köpare köper lika många (vilket inte är troligt)

Kanske var svårt att förstå mitt inte helt logiska resonemang, men nånstans runt var 400'000 köpare får sig en "guldgubbe", räknat på en bit under 3 miljoner kunder (dvs alla män i åldern 15-65 i Sverige).

/ByggareDan

ogel

Väger de förgyllda mer än de andra?

Magnus den store

Det var ju synd. Då är det så gott som kört.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Pekblom

japp, kört.. bättre att göra en själv.. göra två och sälja en ;-)

Rickenbacker

...eller köpa en på BL snabbt som fan och hoppas att den går upp i värde :). Blir lika chockad varje gång jag går in där och ser en guld-C3PO för 150 spänn, tills jag - än en gång - inser att den ingår i en jättehög med figurer.

Mirandir

Citat från: Rickenbacker skrivet 01 Februari 2013 kl. 13:37
...eller köpa en på BL snabbt som fan och hoppas att den går upp i värde :). Blir lika chockad varje gång jag går in där och ser en guld-C3PO för 150 spänn, tills jag - än en gång - inser att den ingår i en jättehög med figurer.

Nja, tveksamt. Trenden på Bricklink brukar väl nästan vara lite tvärtom. Att priset är högt när de första dyker upp för att sedan falla något när fler blir tillgängliga.

Gray

Citat från: Magnus den store skrivet 27 Januari 2013 kl. 18:23

Det var ju synd. Då är det så gott som kört.

Jag skulle säga tvärtom. Bra att det är så få, för då är det ingen mening att bry sig om att leta. Hade det funnits en i varje låda hade man säkert stått där i butiken och letat förgäves.

Fredrik Sörbom

ByggareDan

Ser ju schysst ut med en riktig "flint" , sen tyckte ju i alla fall jag att bitjejen ser snäll ut  ;)

/ByggareDan

mechamike

Äntligen en fågel av klass och dessutom en till kandiat till min mime army..

Mirandir

Kanske inte den starkaste uppställningen i "temats" historia men klart använvändbara.

Dock känns det som att man med gott samvete kan passa på den där guld gubben då det helt klart är Perl Gold, som väntat.

Myko

Citat från: Mirandir skrivet 27 Februari 2013 kl. 15:01
Dock känns det som att man med gott samvete kan passa på den där guld gubben då det helt klart är Perl Gold, som väntat.

Hur kan du avgöra det från en datorgenererad bild?

Jag diggar flinten!

mechamike

Kan man hoppas på att det inte blir en serie 11 utan att det istället börjar om med en serie 1 i Flesh?  ::)

Mirandir

Citat från: Myko skrivet 27 Februari 2013 kl. 15:13
Citat från: Mirandir skrivet 27 Februari 2013 kl. 15:01

Hur kan du avgöra det från en datorgenererad bild?

Hade det rört sig om metallic så skulle rendering varit blankare.

Citat från: mechamike skrivet 27 Februari 2013 kl. 15:18
Kan man hoppas på att det inte blir en serie 11 utan att det istället börjar om med en serie 1 i Flesh?  ::)

*Blöääärgh* eller annat valfritt kräkljud... ;)