Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

TMNT bekräftat till 2013

Startat av Mirandir, 11 Oktober 2012 kl. 15:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Citat från: Roger Brickjet skrivet 09 November 2012 kl. 00:47
Citat från: Larry Lars skrivet 08 November 2012 kl. 22:58
Ser så ut. Det är iofs sådant som skulle kunna ändras och att det vi ser på bilden är ngn slags prel design. Har svårt att tro att de skulle köra på kapad slang som minifig-tillbehör i en licensierad produkt-linje.

Skulle verkligen vara snyggast med en riktig bit. Men jag trodde att det var en "hose, rigid 3mm", typ 75c14, eller?

Vad det är på bilderna är inte så intressant tycker jag. Om det var planen att använda dessa till sådant här skulle vi väl redan ha sett det i andra teman. Att slangen används även till ett annat vapen som lika gärna skulle kunna vara längre pinnar talar också för att 2L "lightsaber blade" skulle kunna vara en ny bit framtagen i samband med Turtles-temat.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

jalex

När släpps seten i Sverige? I januari?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Roger Brickjet

Citat från: Larry Lars skrivet 09 November 2012 kl. 07:18
Citat från: Roger Brickjet skrivet 09 November 2012 kl. 00:47
Citat från: Larry Lars skrivet 08 November 2012 kl. 22:58
Ser så ut. Det är iofs sådant som skulle kunna ändras och att det vi ser på bilden är ngn slags prel design. Har svårt att tro att de skulle köra på kapad slang som minifig-tillbehör i en licensierad produkt-linje.

Skulle verkligen vara snyggast med en riktig bit. Men jag trodde att det var en "hose, rigid 3mm", typ 75c14, eller?

Vad det är på bilderna är inte så intressant tycker jag. Om det var planen att använda dessa till sådant här skulle vi väl redan ha sett det i andra teman. Att slangen används även till ett annat vapen som lika gärna skulle kunna vara längre pinnar talar också för att 2L "lightsaber blade" skulle kunna vara en ny bit framtagen i samband med Turtles-temat.

Håller med! Det är dock lite konstigt att de hunnit göra huvuden, skal och kraang som nya bitar men inte en enkel pinne :)
Fast alla de bitarna är säkert tillverkade i Kina...

Dieter_A

L2 bar. Drömmen. Samma här i Sverige alltså. Jag hoppas också på den.  :)

marpe

Citat från: Roger Brickjet skrivet 09 November 2012 kl. 10:36
Håller med! Det är dock lite konstigt att de hunnit göra huvuden, skal och kraang som nya bitar men inte en enkel pinne :)
Fast alla de bitarna är säkert tillverkade i Kina...
Man har kanske gjort prototyper på specialbitarna?

Nextuz

Jag tror inte de bryr sig om att göra en 2L-bar...
Isåfall hade de med lätthet editerat bort hålen i pinnarna på det där kortet...

Larry Lars

Citat från: Nextuz skrivet 09 November 2012 kl. 14:39
Jag tror inte de bryr sig om att göra en 2L-bar...
Isåfall hade de med lätthet editerat bort hålen i pinnarna på det där kortet...

Visst kan det vara så. Det som förbryllar är ju varför de inte använder ljussabelshandtag eller liknande. Sådana varianter har de ju redan i temat och har också använts i Ninjago för samma funktion. Här har de tydligen valt att gå på ytterligare realism och då ställer man sig ju frågan; Är slang-krafset en värdig lösning för själva kärnan i temat. Figurerna och deras karaktäristiska vapen. Sedan starten av LEGO's storsatsning på licensierade teman har flera bitar som nästintill vore att betrakta som "fusk" sett dagens ljus den vägen. 4L-bar tycker vi är självklar idag, men jag tror inte vi någonsin sett den utan den utmaning som lasersvärdet måste ha varit för designteamet när det begav sig. På samma sätt skulle karatepinnarna nu kunna ge frikort till ännu en efterlägtad "fuskare".

Något som talar emot är hur snåla LEGO varit med 3L vilket väl kanske talar för att de är kluvna i frågan.

En annan aspekt är vad slangalternativet i så fall får för betydelse på sikt. I MOC-tävlingar brukar hemma-kapad slang vara tillåtet, men många fantaster rynkar verkligen på näsan åt sådana tilltag. Jag gjorde Speederbikes med svart slang 1L som handtag och där tror jag gränsen gick typ. ;)
Får vi i så fall se mer riktigt kort slang framöver. Har ni sett liknande exempel i officiella set från tidigare år?
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Megabluck

Måste erkänna att de minsta seten ser lite kul ut; 79100 ser framför allt ganska prisvärd ut.

marpe

@Larry Lars. Jag gillar dina analyser!  :)

Mirandir

Citat från: jalex skrivet 09 November 2012 kl. 10:23
När släpps seten i Sverige? I januari?

Nope, betydligt senare än så.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Gray

Gillar hur väl mini-mechen från Krang Lab Escape ser ut att kunna passa med Alien Conquest-setten. Bara att byta ut Krang mot en av de gröna headclingers. :D

Blir nog ett köp av den, resten av setten ser väldigt "meh" ut.

Kvarnbacka

Ursäkta att jag kommer in sent i matchen, men Cowabunga vilken bra nyhet! Tråkigt bara att jag måste vänta ett år på .

... och nästan lika länge tills länken fungerar.

Några av de nya seten finns till salu på bricklink redan nu. Det kanske inte dröjer ett år till lansering i Sverige, trots allt?

/Slog ihop tre inlägg till ett Mvh Swebrick Moderator Team

Mirandir

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 15 December 2012 kl. 23:19
Några av de nya seten finns till salu på bricklink redan nu. Det kanske inte dröjer ett år till lansering i Sverige, trots allt?

Nej, bara till sommarn...
Legobloggen: http://legobloggen.com

TheFritz

Ser att det är längesedan det skrevs i det här ämnet, men detta är ett tema som jag verkligen måste ha! Var ett stort Turtlesfan när jag var barn och kände direkt att här är en serie jag måste samla alla figurer och set i!

Någon som vet mer exakt när temat släpps i Sverige nu? Har sett att det finns på www.Amazon.co.uk att beställa, men om det snart kommer hit så gynnar jag nog hellre de svenska butikerna.

Magnus den store

Tydligen samtidigt som Lone Ranger-temat 29 maj, om man ska tro Webhallen. TMNT har funnits ett tag nu på andra håll, så jag beställde ett flertal set som jag förväntar mig att få på måndag.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!