Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Officiella Mechs

Startat av Ferdik, 11 Maj 2012 kl. 10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Ferdik

Det har kommit snygga Legomechs de senaste åren. Nya delar tillåter större rörlighet och vi ser allt fantasifullare kreationer. Men mech-traditionen sträcker sig långt tillbaka.

Old School
Den första (tror jag). Ser lite stiff ut. Men vem kan inte älska denna? Nya Ninja-mechen skulle dock förvandla den till rymdskrot på nolltid.

Rörliga armar att se upp för, men jag skakar inte direkt av rädsla.

Med ett råttlikt utseende, läskiga arma och gifitg färgsättning bör denna behandlas med respekt.

New School
En mech från temat alla först hatade men sedan kom att älska. Cool färgsättning och unik detalj som gripklo gör detta till en vinnare.

Detta set är sjukt grymt!Mycket cool agentfarkost, civila och framförallt en mech som ser livsfarlig ut.

Svårt att toppa denna! Fantasifullt utnyttjande av bitar, en drös vapen och ett svärd med otrolig räckvidd blir det denna som går segrande ur mechkriget.

Lego Exo Force 2006-2008 http://www.brickset.com/browse/themes/?theme=Exo-Force
Ett helt theme med mechs! Som jag tyvärr upptäckte försent för att kunna köpa nytt. Alla mechs är snygga! En armé med dessa vore trevligt.

Det finns säkert fler. Vilken är din favorit?

Tobbe Arnesson

Länken till funkar inte utan -1 tillägget.

är en annan old school, även om den inte är så mech.

Jag missade också Exo Force, började titta på att köpa dem så här i efterhand men de är för många så det blir mycket pengar även om de inte direkt har nått samlarvärde.
Blogg: Robotkampen

marpe

Exo-Force är kul mechs. Inte för att jag samlar men...

Jag har Sky Guardian, Sonic Phantom, Stealth Hunter, Fire Vulture, Shadow Crawler, Uplink, Blade Titan, Cyclone Defender, Sentry, Claw Crusher, Sentai Fortress, Supernova, Iron Condor, Golden Guardian (Limited Gold Edition), Striking Venom och ett gäng oinventerade set.

Dessvärre är barnen för små för Exo-Force.  :'(

Ferdik

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 11 Maj 2012 kl. 11:30

är en annan old school, även om den inte är så mech.

Den minns jag! Tydligt Transformer-inspirerad som ju var poppis då. Resultatet blev väl sådär.  :)

Gray

Älskar från Atlantis-temat. Att den sedan kan förvandlas i sann Transformers-anda till en bottengående terrängbil är riktigt kul också, men den ser klart läckrare ut som mech.

Det märks dock att LEGO blir bättre och bättre på mechar. Superman vs. Power Armour Lex som kom ut nu i år har tagit steget vidare med bättre lösningar som t.ex. ett avtagbart vapen (på Atlantis-mechen är hela armen vapnet), vridbar midja och mer fri rörlighet i armarna. Gillar ni mechar ska ni absolut skaffa denna, speciellt när den går att få för ynkliga £14.99 på brittiska Amazon (plus frakt, men frakt är gratis på ordrar över £20). 170 kronor för denna fantastiska mech PLUS tre exklusiva minifigurer! Fattar inte varför detta set inte är mer populär. Jag är ingen större beundrare av just Superman men köper man detta set från England så är det ju absolut en av årets set som ger mest valuta för pengarna.

Samurai-mechen ser även den ut att vara i samma toppkvalitet som Lex Luthors mech, men jag tror nog jag föredrar Luthors gröna mech bara för att den är lite mer stilren. Om det inte var så enormt mycket LEGO på gång som jag bara måste ha skulle jag nog köpa Samurai-mechen också.. Men det kanske blir ett köp senare i år istället, om man har några pengar kvar. ;)

Ferdik

Citat från: marpe skrivet 11 Maj 2012 kl. 13:52
Exo-Force är kul mechs. Inte för att jag samlar men...

Jag har Sky Guardian, Sonic Phantom, Stealth Hunter, Fire Vulture, Shadow Crawler, Uplink, Blade Titan, Cyclone Defender, Sentry, Claw Crusher, Sentai Fortress, Supernova, Iron Condor, Golden Guardian (Limited Gold Edition), Striking Venom och ett gäng oinventerade set.

Dessvärre är barnen för små för Exo-Force.  :'(

Som sagt, mycket snygga. Imponerande samling, de såldes ej i svenska butiker eller hur?

Ferdik

Citat från: Gray skrivet 11 Maj 2012 kl. 14:27
Älskar från Atlantis-temat. Att den sedan kan förvandlas i sann Transformers-anda till en bottengående terrängbil är riktigt kul också, men den ser klart läckrare ut som mech.

Det märks dock att LEGO blir bättre och bättre på mechar. Superman vs. Power Armour Lex som kom ut nu i år har tagit steget vidare med bättre lösningar som t.ex. ett avtagbart vapen (på Atlantis-mechen är hela armen vapnet), vridbar midja och mer fri rörlighet i armarna. Gillar ni mechar ska ni absolut skaffa denna, speciellt när den går att få för ynkliga £14.99 på brittiska Amazon (plus frakt, men frakt är gratis på ordrar över £20). 170 kronor för denna fantastiska mech PLUS tre exklusiva minifigurer! Fattar inte varför detta set inte är mer populär. Jag är ingen större beundrare av just Superman men köper man detta set från England så är det ju absolut en av årets set som ger mest valuta för pengarna.

Samurai-mechen ser även den ut att vara i samma toppkvalitet som Lex Luthors mech, men jag tror nog jag föredrar Luthors gröna mech bara för att den är lite mer stilren. Om det inte var så enormt mycket LEGO på gång som jag bara måste ha skulle jag nog köpa Samurai-mechen också.. Men det kanske blir ett köp senare i år istället, om man har några pengar kvar. ;)

Justja! 8080 ser ju brutal ut. Kul med transformers-ideén.
6862 Clean!

Gray

För lite "halv-officiella" mechar bör du kolla in LEGO designern Mark Staffords Flickrsida. Har för mig att det är han som designat kommande Samurai-mechen. Riktigt många läckra MOCs på hans Flickr. Han har t.o.m. lyckats göra ett riktigt rolig rosa mech med en Friends-figur!

Illuwatar

Den rosa var udda - läppstift som fingrar... :)

Väntar själv på att ninja-mech'en dyker upp i en svensk butik.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tobbe Arnesson

Life On Mars-temat hade också tre mechs, samtliga rätt taffliga:

Red Planet Protector

Recon-Mech RP

Excavation Searcher

stej123

fick jag någon födelsedag i min barndom, jag tyckte den var riktigt cool. I samma "serie" finns ju även Recon Robot.

marpe

Citat från: Ferdik skrivet 11 Maj 2012 kl. 14:28
Som sagt, mycket snygga. Imponerande samling, de såldes ej i svenska butiker eller hur?
Tack. Vet inte om alla sålts i Sverige eller inte.

Tobbe Arnesson

PowerMiners hade även den lilla Mine Mech

Gray

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 11 Maj 2012 kl. 20:51
PowerMiners hade även den lilla Mine Mech

Nice! Får sköna Aliens-vibbar av denna lilla mech.

Tobbe Arnesson

MT-201 Ultra-Drill Walker är en specialare som bara (?) såldes i vissa amerikanska butiker.

I BrickJournal Issue 5, Volume 2 från våren 2009 finns en artikel med designern där de talar om hur den byggdes, vad som inspirerade osv.. Kanske inte jättebra artikel men lite kul. Jag har bifogat artikelns första sida, numret finns att köpa för knappt 30,- här.