Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Adventskalender: lucköppning!

Startat av Carl T, 01 December 2011 kl. 08:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Carl T

Fyraåringen fick öppna dagens lucka medan jag höll på med annat. Vips så hade hon byggt ihop julklapparna och satt hjul på skateboarden. :D
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Silence101

Jag vill inte ha gubbar jag heller. Jag vill bygga ihop med fler bitar än 3........ SW-kalendern.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Stigge72

På framsidan har Chewie ett svart armborst...
Sen dyker han först upp utan något armborst alls, och sedan kommer ett i silver...
Inte det att jag inte vill ha ett i silver, men jag vill ha det som han uppenbarligen har på framsidan...

Citat från: Silence101 skrivet 08 December 2011 kl. 08:42
Jag vill inte ha gubbar jag heller. Jag vill bygga ihop med fler bitar än 3........ SW-kalendern.
Dagens gubbe hade iaf 4 bitar. ;)

Silence101

Citat från: stigge72 skrivet 08 December 2011 kl. 22:22
På framsidan har Chewie ett svart armborst...
Sen dyker han först upp utan något armborst alls, och sedan kommer ett i silver...
Inte det att jag inte vill ha ett i silver, men jag vill ha det som han uppenbarligen har på framsidan...

Citat från: Silence101 skrivet 08 December 2011 kl. 08:42
Dagens gubbe hade iaf 4 bitar. ;)

Ja det har du rätt i. Varför klagar jag?
  :o  ;)

marpe

Citat från: Carl T skrivet 07 December 2011 kl. 13:17
Fyraåringen fick öppna dagens lucka medan jag höll på med annat. Vips så hade hon byggt ihop julklapparna och satt hjul på skateboarden. :D

Ta det som en utmaning. Ge henne Taj Mahal som julklapp och upprepa proceduren.  ;)

På göteborgska:
Skateboarden var la för övrigt en hjulklapp? :-X

Jesperallen

Öppnade lucka 4-11 idag på citykalendern tillsammans med ungarna. Vi har missat att öppna den under hela veckan. Är det nån mer än jag som tycker att det är lite mycket poliser i sortimentet just nu?

Carl T

Citat från: marpe skrivet 11 December 2011 kl. 18:37
Citat från: Carl T skrivet 07 December 2011 kl. 13:17

Ta det som en utmaning. Ge henne Taj Mahal som julklapp och upprepa proceduren.  ;)

Jag har Tower Bridge framme men än har hon inte rört det. Kanske lika bra det, för 4000 bitar är rätt många att hålla reda på.

Citat från: marpe skrivet 11 December 2011 kl. 18:37
På göteborgska:
Skateboarden var la för övrigt en hjulklapp? :-X

Just så. Och jag mailade ett par vänner förra veckan angående just en hjulklapp: till en gemensam vän.

Citat från: Jesperallen skrivet 11 December 2011 kl. 18:42
Är det nån mer än jag som tycker att det är lite mycket poliser i sortimentet just nu?

Jag kan bara instämma.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

marpe

Hade  SW 2010 lika lite värde som 2011?
Tvekar om jag ska köpa en legokalender 2012 till barnen.
De känner av att jag försöker dölja mitt missnöje. Det förtar upplevelsen. :'(

Idé
Kanske bättre att köpa ett SW-skepp.  ;D
Dela upp delarna i 24 lämpliga högar och fylla på den gamla kalendern. Väljer jag ett set med många minifigurer, så kan antalet luckor med legobyggen reduceras. På så sätt blir det riktiga byggen vissa dagar och en gubbe andra dagar. Spänningen byggs upp fram till den 22-e då skeppet överraskande nog är klart. Lucka 23, 24 innehåller bara gubbar. Julafton är ju ändå överlastad. Bättre att kunna leka från den 22e med skeppet.

Vad tror ni om idén?
Hur kan man förbättra den?

Illuwatar

Ingen dum idé - dela upp det så bygget följer instruktionerna i lämpliga sektioner. Tycker också att just SW-kalendern är lite väl dyr för sitt eget bästa...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Skafte

Precis så har jag gjort, i år till sorken.

Äntligen kan jag fö läsa den här tråden, har varit förhindrad pga fastlandsvistelse att öppna mina kalendrar. Nu sprättar vi lucka 12 i SW, och vad får vi då? Mmmm, många små bitar. Titta där, nästan lika bra som Larry Lars version...

Angående citykalendern håller jag med om att det väldigt ofta är polis med, men en bra nyhet är ju att det blir ett helt litet polishus med innehållet i fyra luckor.

marpe

Man skulle kunna ha en liten MOC-tävling kopplad till adventskalendrarna...

Tävling

• Vem kan bygga snyggast konstruktion enbart med bitarna från SW-kalendern 2011 respektive Citykalendern 2011?

Inventarielistan på BL gäller som referens för antalet delar av varje sort.
Tävlingsstart: När lucka 24 öppnas...

Silence101

Citat från: marpe skrivet 12 December 2011 kl. 14:46

Tävling

• Vem kan bygga snyggast konstruktion enbart med bitarna från SW-kalendern 2011 respektive Citykalendern 2011?

Kul idé. Jag är med på den  :)

42Hz

Citat från: Silence101 skrivet 12 December 2011 kl. 15:50
Citat från: marpe skrivet 12 December 2011 kl. 14:46

Tävling

Kul idé. Jag är med på den  :)

+1!

När är det tävlingsavslutning? :)
//Harri

mechamike

Bra! Skapa en egen tråd under http://www.swebrick.se/index.php?board=26.0 Sätt upp riktlinjer och kör!
Vi får se om vi kan skaka fram några priser, men viktigast är väl äran!

Tänk bara på att vi har en annan stor tävling så vi inte krockar för mycket med den, PM'a Etzel vår tävlingsansvarig och stäm av med honom!

marpe

Citat från: mechamike skrivet 12 December 2011 kl. 16:02
Bra! Skapa en egen tråd under http://www.swebrick.se/index.php?board=26.0 Sätt upp riktlinjer och kör!
Vi får se om vi kan skaka fram några priser, men viktigast är väl äran!

Tänk bara på att vi har en annan stor tävling så vi inte krockar för mycket med den, PM'a Etzel vår tävlingsansvarig och stäm av med honom!
Bra!
Jag kontaktar Etzel direkt.