Anpassa nya vägsystemet till Modulhus.

Startat av Noble_Island_Bricks, 24 Mars 2021 kl. 17:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Noble_Island_Bricks

Hej! Min allra första post här. Jag håller på att sakta men säkert bygga min legostad, och har för ändamål att använda det nya vägsystemet då jag gillar det skarpt. Jag har googlat, läst och testat massor med olika sätt hur man kan höjja och placera modulhusen för att få dom i bra nivåer. Trodde jag hittat ett hyffsat sätt som ser bra ut men det visar sig bara vara jobbigt, och en jädrans massa passande och användade av enorma mängder plates så fort man vill ha korsningar och annat. Och i grunden gillar jag inte att basplattorna "vilar" på basplattor och egentligen inte är i "system".

Tänkte istället på att kanske bygga om bottenvåningarna på modulhusen och flytta över till 4 st 16x16 plattor istället och överge basplattor helt o hållet. tänker då att basen blir 16x6 sen ett par 2x plates under låsning och stabilitet och så höjden blir just 2 Plates hög. Just nu har jag "bara" 6 modular buildings så det vore inte så jääätte mycket jobb. Är det någon nackdel jag inte ser här? Några synpunkter? Eller något system jag inte sett än för att kunna använda basplattor med nya vägsystemet?

Hoppas det går att förstå vad jag menar :)

/Chippe

Tornet

Vi har byggt våra modulhus på moduverse, och anslutit de nya vägarna enligt bifogade bilder. Tycker resultatet blev helt ok.
Hoppas det går att se hur jag gjort.

o0ger

Det enklaste sättet är att byta ut basplattorna mot plates.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Kommer inte ihåg vem det var på nätet som föreslog följande:

• Bygg en ram av långa 2 gånger X -plattor på Modulhusets basplatta.
  • Ovanpå detta 16 gånger 16 -plattor.
  • Ovanpå detta själva huset och tilad trottoar.
Men om du funderar på att ställa ut dina byggen tillsammans med Swebrick så är det Moduverse som gäller, vilket blir en fin övergång till:

Citat från: Tornet skrivet 24 Mars 2021 kl. 19:28
Vi har byggt våra modulhus på moduverse, och anslutit de nya vägarna enligt bifogade bilder. Tycker resultatet blev helt ok.

Jag gillar det skarpt! Hur breda är de nya vägarna jämfört med våra Moduverse-dito? Kan detta bli vår nya standard?

Noble_Island_Bricks

Citat från: andreaseldh skrivet 25 Mars 2021 kl. 10:07
Kommer inte ihåg vem det var på nätet som föreslog följande:

• Bygg en ram av långa 2 gånger X -plattor på Modulhusets basplatta.
  • Ovanpå detta 16 gånger 16 -plattor.
  • Ovanpå detta själva huset och tilad trottoar.
Men om du funderar på att ställa ut dina byggen tillsammans med Swebrick så är det Moduverse som gäller, vilket blir en fin övergång till:

Citat från: Tornet skrivet 24 Mars 2021 kl. 19:28

Jag gillar det skarpt! Hur breda är de nya vägarna jämfört med våra Moduverse-dito? Kan detta bli vår nya standard?

Ska defenitivt prova de alternativet med o bygga upp från basplatta, Det skulle spara på plates att kunna använda blåa baseplates för vatten. Men ska även prova Moduverse för det har oxå väckt mitt intresse.

Joacim

Kan säga att moduvers blir klart dyrare än baseplates men det finns inte mycket som slår moduvers i stabilitet!