Byggtips på ett slutet transportsystem à la GBC-ish

Startat av CopMike, 20 Mars 2021 kl. 11:06

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Hej alla GBC:are och andra mer tekniskt sinnade än jag (alltså egentligen er alla) :)!

Jag är i behov av att kunna flytta bitar i storleken brick 1x2 i ett slutet system, dvs det ska mata sig själv i ett kretslopp.

Specifikationer

• Grunden är (lite spoiler nu då) ett plant transportband som ska kunna ses av betraktaren där bitarna rör sig från vänster till höger.
  • Därefter ska de transporteras tillbaka till början på vänster sida och fylla på transportbandet igen. Denna transport/del blir osynlig för betraktaren.
  • Det finns i princip ingen höjdbegränsning för utrymmet för återtransportsystemet men en lägre konstruktion är en fördel.
  • Det ska vara motoriserat (förslag på motor/drivning tas emot också!)

Jag har provat med att använda 57518 som bilden visar. Det synliga bandet fungerar utan något som greppar bitarna och jag har satt paneler 30413 som "skovelhjul", även en 32316 fungerar där. Det svåra tycker jag är att få transportbanden att hamna rätt i dels höjdförhållande till varandra och dels då få plats under avlämnande band till mottagande band i den kvadratiska uppställningen av banden som jag utgått ifrån. Den sista etappen borde fungera med en slide ner till starten om bara andra återmatningslyftet har hög nog avlastningspunkt.

Lite förklarande bilder:

Någon som kan hjälpa till med tips :D?

andreas E

För att krympa banorna lite skulle du ju kunna använda 3711 med 53451 som lyftare.

Där är ju plats för tre st tänder .

CopMike

Citat från: andreas E skrivet 20 Mars 2021 kl. 12:51
För att krympa banorna lite skulle du ju kunna använda 3711 med 53451 som lyftare.

Hur fäster jag en bred "fösare" i en 15379? Det kommer vara sargar bredvid det lyftande så ingen brick ramlar över kanten åt sidan men jag vill ha samma bredd på "fösaren" som bandet är.

andreas E

Citat från: CopMike skrivet 20 Mars 2021 kl. 13:03
Citat från: andreas E skrivet 20 Mars 2021 kl. 12:51

Hur fäster jag en bred "fösare" i en 15379? Det kommer vara sargar bredvid det lyftande så ingen brick ramlar över kanten åt sidan men jag vill ha samma bredd på "fösaren" som bandet är.
Du skulle kunna vända en 20482 och sen fästa en plate upp och ner och fösa med.

andreaseldh

Är vi ute efter ett riktigt transportsystem eller bara illusionen av ett? Måste bitarna ligga löst på det synliga transportbandet? Om man fäster dom med 4274 kommer dom ju också tillbaka till början.

CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 20 Mars 2021 kl. 14:39
Är vi ute efter ett riktigt transportsystem eller bara illusionen av ett? Måste bitarna ligga löst på det synliga transportbandet? Om man fäster dom med 4274 kommer dom ju också tillbaka till början.
Riktigt transportsystem är att föredra och det som ska transporteras går att fästa i en 4274 - bra idé som jag tar med :D, men jag vill nog ändå strössla med lösa bitar också!

andreaseldh

Mitt favoritsystem när jag bygger GBC:er är att fästa Liftarm 5L med 32002 i bandet. Det fungerar för bollar upp till 72 graders stigning. Dock blir det en 1 stud bred glipa längst ned där bandet vänder. Det är inga problem när det gäller bollar, men kanske med dina bitar.

Ett annat alternativ är två 1x2 jumper plate fästa direkt i hålet och en 1x4 plate på dessa. Då kan man göra en mindre glipa nedtill.

andreaseldh

Eller ännu bättre: Fäst 32017 med 4274 med knoppen på insidan!