Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

En fråga...

Startat av Joacim, 16 Mars 2021 kl. 06:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Joacim

... som jag inte orkade fundera ut ett svar på igårkväll. Hur kan det bli såhär när jag försöker bygga en ny våning till mitt hus?!

Vad har jag gjort för fel?

På jag hade en hel burk sand blue bitar när jag började bygget, nu är det ju bara två våningar till som ska byggas (se bild 2)

Emma

Du har för få bitar?

Joacim

Citat från: Emma skrivet 16 Mars 2021 kl. 07:19
Du har för få bitar?

Ja det också...

Tänkte på att våningarna inte kan fästa i varandra, det blir en knappt halv studs förskjutning mellan väggen och golvet... fast de har lika många studs.

Boathill

Det enda jag kan komma på är att väggarna på något sätt är skeva. Golvet blir inte skevt då du har bitar som är mer än 1 suds breda vilket låser allt i 90 grader, vi väggarna verkar du inte ha så mycket som låser i 90 grader vilket gör att de kan bli skeva.

Nybohov Creation Ltd.

Ett klassiskt problem när du bygger långt med kortare och längre bitar. Toleranser gör att flera korta bitar sammanlagt får annan längd, trots att det är samma antal knoppar. Det finns säkert något inlägg här som visar det tydligt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Record

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 16 Mars 2021 kl. 08:42
Ett klassiskt problem när du bygger långt med kortare och längre bitar. Toleranser gör att flera korta bitar sammanlagt får annan längd, trots att det är samma antal knoppar. Det finns säkert något inlägg här som visar det tydligt.

Så är det, jag hade samma problem med fabriken, den var ju byggd med i stortsett 1X2 Mansory brick, det var ett jäkla brytande och bändande för att få ihop det på slutet med det gick då iallfall, ser nästan ut att vara mer diff på ditt bygge dock.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Joacim

Tack jag har byggt med i överhängande 1x4 bricks. Finns det något annat sätt än att köpa större bitar för att fixa det. Undvika att ha studs för att hålla fast våningarna och köra med bara tiles och sedan plates innanför?

Eriol

"Tryck isär" väggarna på insidan med hjälp av långa technicbricks där det inte syns?

Stigge72

Citat från: Joacim skrivet 16 Mars 2021 kl. 09:34
Tack jag har byggt med i överhängande 1x4 bricks. Finns det något annat sätt än att köpa större bitar för att fixa det. Undvika att ha studs för att hålla fast våningarna och köra med bara tiles och sedan plates innanför?
Sätt in innerväggar eller annan inredning som är fäst i både golv och vägg, så att fler punkter på väggarna fixeras.

Joacim

@Eriol smart! Stigge jag hatar inredning! Men mer innerväggar är lätt fixat! Tack för smarta lösningar och all hjälp på ett problem jag inte visste fanns!

AndersI

Citat från: Joacim skrivet 16 Mars 2021 kl. 09:34
Undvika att ha studs för att hålla fast våningarna och köra med bara tiles och sedan plates innanför?

Jag har helt gått över till detta i mina hus. Våningarna är så pass tunga att de ligger [tillräckligt] platt ändå. Men du kan fortfarande få problem med 'plates innanför' om skillnaden är så stor som din bild visar (i ett hörn dessutom!?).

Joacim

Suttit lite och byggt klart den våningen jag höll på med, ska lägga in extra innerhörn i våningarna samt innerväggar så får vi se hur det går, annars är det väl bara att göra om göra rätt...🤭🙄😒