Hmm! Vad kallar jag mitt bygge?

Startat av Claude76, 15 Mars 2021 kl. 23:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Claude76

Hallå alla fantastiska skapare!

Jag har sökt här på forumet utan resultat efter svar på den här frågan.
Vad ska jag välja att kalla mitt bygge när det är en skapelse som bygger (till stor del) på någon annans MOC?
Jag har utgått/inspirerats av den men valt att modifiera den till viss del. Det mesta av modifieringen är "dold" men vissa delar även synliga.
Känns ju på något sätt fel att kalla det MOC då det de facto inte är min skapelse i grunden.
Sen är jag ganska säker på (läst någon gång någonstans) att skaparen av min inspirationskälla i sin tur inspirerats av en annans bygge.

Hur ser ni här i forumet på saken?
Vart drar man gränsen för MOC?
Förslag på alternativ till titel för en modifierad "lånad" MOC?

Jag kommer självklart att nämna min inspirationskälla i den tråd jag kommer att lägga upp på detta bygge (blir väl en WIP så länge) men avvaktar några dagar tills jag kanske fått något bra svar här.

Sätter min förhoppning till expertisen här på forumet.
(Vill ju inte göra bort mig när det är dags att publicera mitt första bygge efter att ha smugit runt i skuggorna ett par år  ;) )

Anser någon att frågan hamnat fel så flytta den gärna.

Mvh Claude76

BrickMe

Hårklyverier minsann....
MOC My Own Creation kanske det inte är... i dess rätta bemärkelse. Men du har byggt och hämtat idén från någon annan.
Våga visa upp, skriv som du nämnde att du till stor del har kopierat någon annans bygge. Det är väl kanske inte samma sak som att kopiera en Copy Right bild och använda ett bildbehandlingsprogram och göra en liten ändring,
för att sedan säga att du har ritat/fotograferat!

Det är klart att man inspireras av andras byggen när det kommer till Lego. Har själv ända som liten modifierat t ex från att ha varit en polisbil. Använt samma klossar fast i annan färg och vips så har man byggt en MOC.

andreaseldh

Man skulle kunna göra hur krångliga förkortningar som helst, som exempelvis NEMOCBIBSEOC (Not Entirely My Own Creation But Inpired By Somebody Elses Own Creation), men det blir ju bara löjligt, så jag föreslår (trumvirvel):

• MOCish

Skafte

Det är ju någon annans skapelse - en SEC som du moddat. En SECMOD?

Larry Lars

Jag skulle säga MOC och sedan beskriva processen med förlaga osv.

Jag uppfattar förkortningen MOC som i huvudsak särskiljande från ett officiellt set. MOD är ett modifierat officiellt set.
Vi pratar ju om ett bygge som en MOC även när någon annan byggt, så M och O har i princip kommit att stå för annan upphovsperson än LEGOs set designers.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Peter S

Citat från: Larry Lars skrivet 16 Mars 2021 kl. 00:19
Jag skulle säga MOC och sedan beskriva processen med förlaga osv.

Jag uppfattar förkortningen MOC som i huvudsak särskiljande från ett officiellt set. MOD är ett modifierat officiellt set.
Vi pratar ju om ett bygge som en MOC även när någon annan byggt, så M och O har i princip kommit att stå för annan upphovsperson än LEGOs set designers.
Där har jag en helt annan uppfattning. En MOC är upphovspersonens egna. Möjligen kan man bygga någon annans MOC. "Jag har MOCat idag" betyder inte att man bygger någon annans MOC, utan att man svettas med lösningar. En MOD är en förbättring, antingen av ett officiellt set eller en MOC.
Om man i princip behållt allt yttre och modifierat innanverket skulle jag inte kalla det varken MOC eller MOD, utan bara beskriva vad som är ändrat. Finns ingen anledning att kalla det varken MOC eller MOD.
"Bättrat på" eller "enhacement" borde funka. För då blir det tydligt att det är någon annan som stått för idé, formgivning och utförande.

Larry Lars

Citat från: Peter S skrivet 16 Mars 2021 kl. 00:35
En MOC är upphovspersonens egna. Möjligen kan man bygga någon annans MOC. "Jag har MOCat idag" betyder inte att man bygger någon annans MOC, utan att man svettas med lösningar. En MOD är en förbättring, antingen av ett officiellt set eller en MOC.
Om man i princip behållt allt yttre och modifierat innanverket skulle jag inte kalla det varken MOC eller MOD, utan bara beskriva vad som är ändrat. Finns ingen anledning att kalla det varken MOC eller MOD.

När det gäller språk får man ju känna efter lite vad man behöver ha orden till. Säger jag bara att jag visar upp en MOC är det ju jag som byggt den. Bygger man en kopia av någon annans MOC bör man ju berätta att det i huvudsak är en kopierad MOC.

Här handlade det ju om en medlem som är på väg att visa sitt första arbete utanför officiella set. Förhoppningsvis behöver vi ingen egen förkortning för det.

Vad jag var ute efter var att ordet "MOC" som vi använder det i AFOL-sammanhang inte bara betyder något som den som uttalar förkortningen byggt, och är upphovsperson till.

I så fall skulle jag ju behöva benämna det du sysslar med som PSOC. ;)

Emma

Vilken tillfällighet! Jag ställde precis samma fråga till mig själv här om dan.

Lägg upp det som [WIP] kanske? Till en början? Eller bara [???] kanske.

Känns dumt att du ska behöva fastna på rubriken, om du vill dela med dig av byggandet!

EDIT: Mina tre frågetecken inom hakparantes blev såklart en emoji...

[*?*]

crowwlime_

En simpel [MOD/MOC] borde väl funka. Givetvis med en liten cred till orginalet. Men det beror ju också på hur mycket ditt bygge "bygger på" orginalet.

Larry Lars

Jag skulle skippa uppmärkningen inom klamrar helt.

Jag föreslår en rubrik i stil med: Min tolkning av Malte Lindemans MOC.

Det slog mig att vi kanske debatterade just vad som skrivs inom [dessa], men att ha med det är väl valfritt och lämpligt att skippa i det här fallet.

AndersI

Inte helt allvarligt förslag: NEMOC (Not Entirely My Own Creation)

Joacim

Citat från: AndersI skrivet 16 Mars 2021 kl. 18:46
Inte helt allvarligt förslag: NEMOC (Not Entirely My Own Creation)
Jag gillar det. Moddad MOC låter lite konstigt tycker jag, men NEMOC låter bättre.

AndersI

Tänk dock på att det även skulle kunna tolkas som:

New! Entirely My Own Creation

(eller Now Ent...)

:) ;)

Edit: Det tycks också betyda 'sjukdom' på tjeckiska, så det kanske inte är världens bästa initialord...

Boathill

Är det så viktigt vad som står mellan [ ], skall man hitta på nya förkortningar så hamnar man ju direkt i vad skillnaden är mellan dessa. Skulle gissa i så gott som alla MOC´s så finns det någon del/teknik man har lånat från någon eller tagit inspiration av. Det viktigaste är väl att man i beskrivningen av sitt bygge skriver om/hur/var man lånat/inspirerats av någon annans bygge och ger den personen cred?

Claude76

Tack alla för inputs.
Bra åsikter åt båda hållen samt härliga förslag på eventuella namn.
Gillade verkligen MOCish.

Får se om jag tar något av dessa i bruk den här gången, om inte annat så kommer de säkert till användning av mig eller någon annan framöver. (Eller vad säger du Emma  :) )

Det är klurigt.
Jag har, som jag skrev i mitt inledande inlägg, utgått från en befintlig MOC men risken finns såklart att man lätt kanske vill kalla det för en "kopia". Även om jag modifierat den.
Sen kan jag ärligt säga att jag anser den vara så pass fulländad i det stora hela att jag inte hade velat ändra så mycket mer på den än jag gjort.

Jag kommer ta till mig det som skrivits här och ska försöka starta en [WIP] snarast möjligast (tiden. Vad händer med tiden?  :o).

Får väl hålla tummarna att jag inte byggt upp en hype nu bara och att reaktionen blir:
- Åhh, neeeej! inte en till sån!!

Hahahaha.

Nåväl, tack igen för svaren och ha en skön natt!

Mvh Claude76