Bygga lite större än 32x32 på moduverse

Startat av BrickMe, 07 Mars 2021 kl. 17:46

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

En fundering efter att ha läst igenom en massa moduverse relaterade trådar..
Jag är sugen på att bygga ett hus (som kanske får vara med på ett hörn i ett cb så småning om).
Inte i någon uppseende väckande nyans  :o men större än att det skulle få plats på en moduverse.

Mina funderingar är att bygga ett hus som är lite vinklat på en "tomt" och att husägaren vägrar flytta så att huset kan rivas. Stadsbyggnadskontoret hade gärna velat se att huset revs för ett antal decennier sedan.....
Kom gärna med tips och råd! Jag har sett hus bl a byggda på 32 + 16.

Anders67

Moduverse är ju en flytande standard, ja 32x32 är standard måttet, men det går ju bygga andra mått. Jag själv har några hus på 24x32 plattor och även 16x32!

JonKlarstrom

Jag bygger en fyra ggr så stor modul, men den har då anslutningshålen för att kunna möta flertalet 32x32 runt sig.

Så om du bygger samman med andra så är det ju bara planeringen som ställer till det.

Jag har för övrigt också 32x16 och byggt dem med anslutningar så som 32x32, dvs alla sidor har anslutning. Så kan koppla på en 32x32 eller en ytterligare 16x32. Eller så borde en 16x32 kunna kopplas med min 64x64.

Det är ett arbete i planeringsstadiet.
Är inte ett dugg fyndig idag.

Joacim

Jag har även jag byggt moduler med annan storlek än standard. Det viktigaste då är att tänka att de ska gå att sammanfoga med "vanliga" moduverse plattor, alltså sätt anslutnigshålen med 28 pluppars mellanrum så löser sig det mesta, eller bygg 32x64 så är det verkligen kompatibelt med 32x32 platttorna.

robinnilsson403

Om du ämnar att ställa ut det så är också transport något att tänka på. 32x64 exempelvis kan kanske bli krångligt att flytta om allt är i ett stycke. Kanske avtagbara våningar gör det lättare då.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

AndersI

32x64 går bra att transportera (om man har bil). Det ryms i en flyttlåda om det inte är för högt. Men kan vara svårt att lyfta i/ur lådan. Mitt stora gula hus transporterade jag med lådan liggande på långsidan, så att huset bara behövde skjutas in/ut i stället för att lyftas.

Eriol

Mina moduverseplattor i Castonien II CB:et har jag gjort i storlekarna 48x48 + 32x48 + 32x48. Hur det kommer funka att transportera vet jag inte, men jag gör för säkerhets skull de flesta byggnaderna någorlunda enkla att lyfta av. Om man vill bygga hus som står diagonalt så kommer det ju automatiskt att man bara har någon enstaka fästpunkt i underlaget och har man plates i botten (antingen stora heltäckande eller en ram under väggarna) så kommer huset nog att hålla ihop på egen hand också.

Ett annat tips när det gäller att bygga diagonalt är att använda sig av pythagoreiska tripplar, se till exempel denna diskussion för inspiration: https://www.swebrick.se/index.php?topic=11596.msg235728#msg235728

BrickMe

Tack för tips och råd beträffande själva standarden och det praktiska med transport ;D

Jag har ju bundit upp mig till att ställa ut även med tanke på moduverse bulken. Jag ska självfallet bygga ihop lite vägmoduler och hus lär det bli framöver. Men frågan är hur populärt det blir att bygga både på snedden och lite större. Jag har konstaterat efter några utställningar jag besökt att det byggs såväl fina hus i cc-standard och i vinkelräta kvarter. Man får väl tigga till sig en plats ute i något hörn i så fall. Men jag propsar inte på att vinkla huset, vill bara få lite mer byggyta ;)

Joacim

Väldigt populärt med hus i annat än raka vinklar, försöker själv få till några sådana hus.

AndersI

Citat från: BrickMe skrivet 07 Mars 2021 kl. 20:49
Men frågan är hur populärt det blir att bygga både på snedden och lite större.

Jag tycker det skulle vara en fördel med en större ruta med byggnader i annan vinkel - det tillför mera liv till staden. Och kanske en krokig gata också!

Så länge totalmåtten är i multiplar av 32 passar det ju in i systemet. Ett kvarter kan vara i princip hur långt som helst, och egentligen hur djupt som helst även om de flesta bara har varit 3-4 plattor på de utställningar jag varit på. Men större byggen har också varit med (Katedral, saluhall, järnvägsstation är de jag kommer på direkt).

Anders67

...och i slutändan är det mycket beroende på om du bygger för att ställa ut själv eller i ett CB - om det är i ett CB då kan man prata ihop sig med sina grannar och komma överens om mått. Jag har själv byggt lite gränder med 8x32 mått som kan ligga emellan om det uppstår konstiga skarvar, eller en liten park på 16x16 platta som kan placeras där det uppstår en sådan plätt!

BrickMe

Citat från: Anders67 skrivet 08 Mars 2021 kl. 12:28
Jag har själv byggt lite gränder med 8x32 mått som kan ligga emellan om det uppstår konstiga skarvar, eller en liten park på 16x16 platta som kan placeras där det uppstår en sådan plätt!
Jo, jag har sett dina fina gränder. Det är supersnyggt att bryta av "fyrkantigheterna" med lite gränder och planteringar ;D