Hur sorteras/levereras Lego via Pick a Brick?

Startat av Werner, 31 December 2020 kl. 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Werner

Halloj på er!

Ledsen om detta borde ligga nån annanstans; hittade inget svar nånstans.

Planerar att bygga ett stycke gigantisk Star Destroyer framöver, och till det behövs det en massa bitar som blir rätt dyrt. Har sett att vissa bitar är aningen billigare via Pick a Brick (via Lego.se, inte i fysiska affärer alltså). Men det är första gången jag beställer därifrån så ni som har lite bättre koll kanske kan svara på hur legot levereras? Är det sorterat, även om man har få bitar per lot? I påsar? Kartonger? Plastbyttor? Eller kommer allt i en salig blandning så man får sitta och sortera allt själv sen?

Tack på förhand!
Stockholmare som mest bygger (andras) Star Wars-MOCs. Mancaven börjar bli full nu. Såatteh... Hej!

BrickMe

De gånger jag fått leverans från Lego /pick a brick, Bricks and Pieces så ligger allt blandat i en zip påse. Små beställningar ligger sedan i en bubbelpåse (risken är stor att klossar blir repiga). Större beställningar har jag fått zip påsen i en kartong. En annan möjlighet att beställa större volymer är via Bricklink (kan ibland vara en bättre deal men kolla alltid fraktkostnaden först). Lite blandat förfarande från säljare där. En del lägger varje enskild andel bitar (lot) i separata påsar så du får dem sorterade.

Werner

Tack!

Yes, Bricklink är jag väl bekant med. :) Har väl några hundra ordrar där genom åren. Problemet är att det är väldigt olika hur kvaliteten är (nya bitar kan vara felfria eller rätt repiga, det blir tydligt vid t.ex svarta tiles). Och också hur pass separerade olika lots är. Vissa är grymma medan andra levererar allt i en påse och så blir det desto repigare och ett desto värre helsike att sortera.

Fick ändå känslan att Lego själva är supernoga, men så kanske det inte är?
Stockholmare som mest bygger (andras) Star Wars-MOCs. Mancaven börjar bli full nu. Såatteh... Hej!

BrickMe

Citat från: Werner skrivet 31 December 2020 kl. 13:30
Fick ändå känslan att Lego själva är supernoga, men så kanske det inte är?
Nej dessvärre är det inte så men det har alltid varit det samma. Förutom de första Lego askar man fick som liten där bitar låg löst i kartongen. På senare tid så ligger de i numrerade påsar. Jag har reklamerat repiga klossar några gånger och fått ersättningsbitar.

byStfn

Om du köper större mängder av varje bit från Lego så brukar de komma sorterade i Lego-brandade zip-påsar!