Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2021

Startat av o0ger, 17 November 2020 kl. 12:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Boathill

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 04 December 2020 kl. 08:12
Kanske bara jag som uppskattar att Lego gör fler traktormönstrade däck.
kommer med nya däck som ser ut att vara halva storleken mot 23798
Sedan verkar det komma en ny panel också i samma set.

7x3 technic panel plate är väl också ny?

Peter S

Citat från: BrickMe skrivet 04 December 2020 kl. 09:42
Citat från: Teabox skrivet 04 December 2020 kl. 07:40
Kommande Star Wars set fortsätter att bjuda på nya bitar :)

https://www.brothers-brick.com/2020/12/03/lego-star-wars-75301-luke-skywalkers-x-wing-fighter-75300-imperial-tie-fighter-review/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+TheBrothersBrick+%28The+Brothers+Brick%29
Intressant tillskott bland technic bitarna. Har ibland saknat att kunna låsa 10247 med kloss/plate under hålet i en del byggen. Användbar i  bl a moduverse plattor och gärna iså fall i dbg.
Njae... den "nya" standarden säger att det ska vara en axle hole innanför pin hole. Det är mycket lättare att passa in 4L axlar vid ihopbyggandet än 2L pins (som både är korta och vägrar klicka).

BrickMe

Citat från: Peter S skrivet 09 December 2020 kl. 07:39
Citat från: BrickMe skrivet 04 December 2020 kl. 09:42

Intressant tillskott bland technic bitarna. Har ibland saknat att kunna låsa 10247 med kloss/plate under hålet i en del byggen. Användbar i  bl a moduverse plattor och gärna iså fall i dbg.
Njae... den "nya" standarden säger att det ska vara en axle hole innanför pin hole. Det är mycket lättare att passa in 4L axlar vid ihopbyggandet än 2L pins (som både är korta och vägrar klicka).
[/quote]

Vad är motsatsen till njae? Självklart finns det alltid olika aspekter... Det var helt enkelt en snabb reflektion på ett av många sätt att kunna använda den nya biten. Bortsett från standarder om man t ex har en moduverse som modifieras som en del av ett landskap med olika höjder eller att man på annat sätt vill koppla ihop med nästa med. Det kanske bara rör sig om att modifiera ett av de fyra hörnen där man vill ha en försänkning. Min tanke var att man med den här nya biten skulle kunna bygga ihop en billigare variant och ha lite större frihet på hur man sedan bygger det översta lagret. Självklart vet jag hur knepigt det kan vara att sammankoppla med 2L pins. Jag accepterar att föreningen har tagit fram en standard och det är så mycket enklare att sätta ihop och ta isär vid användande av 4L kryss axlar. Jag tycker det är spännande med nya bitar som den här. Det ger mig nya perspektiv på hur man kan få fram nya kreationer som dessutom håller ihop bra. Med  18651 kan man använda för att koppla ihop till nästa modul. Inte optimalt då man måste rotera axeln i rätt läge först men torde fungera.

Peter S

Tror att motsaten heter Johoo! Eller Jorå!
Standarden har tagits fram för att underlätta ihopkoppling vid utställningar, oavsett vem som byggt. Standard innebär att det är likadant för alla, så man vet vad som krävs för ihopkopplingen.
Själv tycker jag att det är en fantastisk bit eftersom jag haft på min önskelista (framförd till LEGO) fler sätt att koppla ihop system och technic. Finns massor av användningsområden, men är tveksam till att använda den just på moduverse.

janhansson

Är den sfäriska, genomskinliga biten som används som lampor på fasaden vid entrén till modul-polisstationen ny?

Magnus den store

Gissar att det är 51283.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Eigenbrötler

Att de inte använder dessa däck på den kommande grave digger monster trucken kan jag inte begripa.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Nextuz

Citat från: Eigenbrötler skrivet 14 December 2020 kl. 09:16

Att de inte använder dessa däck på den kommande grave digger monster trucken kan jag inte begripa.

Ja verkligen. Dom stämmer bra mycket bättre överens med de BKT-däcken som sitter på originalet.

o0ger

i set (Spider-Man and Ghost Rider vs. Carnage) dyker det upp en ny bit.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 16 December 2020 kl. 07:33
i set (Spider-Man and Ghost Rider vs. Carnage) dyker det upp en ny bit.

Synd att ändarna inte är lika snygga som på denna:
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 30 December 2019 kl. 10:57
Denna bit verkar vara ny. Jag vill testa att sätta ett gäng med kortsidorna utåt. Det kan nog bli snyggt på en husfasad.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

byStfn

Vavava??!

o0ger

Citat från: byStfn skrivet 16 December 2020 kl. 12:59
Vavava??!
Oväntat! Varför har man kommit fram till att just den biten behövs? Det är väl förmodligen för att många av figurerna i Mario-serien är 3x2 och de här behövs för att få bättre stabilitet.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Citat från: byStfn skrivet 16 December 2020 kl. 12:59
Vavava??!
Tycker inte jg ser någon Lego-logga på knopparna. Och den mittersta färgen känns inte igen heller.

ColA

På den röda ser man ju Lego  :P medium nougat i mitten

Eriol

Den bruna (dark brown?) måste ju vara bältet från det röda tomtespöket i men var resten skulle kunna sitta fattar jag inte..? Känns ju lite onödigt som ny bit hur som helst...

Edit: Röd och medium nougat sitter nog också i samma figur. Har dom något krav på att hålla sig till ett max antal bitar som skulle kunna förklara specialbitarna?