Nyttan med stora bitar

Startat av BrickMe, 05 Maj 2020 kl. 20:38

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

De här nedan angivna bitarna är några av dem som jag sällan får användning av så jag undrar om det finns (och när det finns..) nytta av dessa (räknar bort dem i trans..)
Nyttan med stora bitar som är 1x :
14716 2453b  3245c 22886 46212 den gamla ovanliga 3755 samt nyare 49311

o0ger

För att fylla stora ytor snabbt. De som är tre bricks höga används ofta tillsammans med fönster. Jag använde jättemånga sådana här bitar när jag byggde mitt kulturhus: https://flic.kr/p/Rra66n

Du kan se att jag har flera stora bitar i svart, vitt, tan och grått.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

BrickMe

Citat från: o0ger skrivet 05 Maj 2020 kl. 20:53
För att fylla stora ytor snabbt.

Så klart ;). Snyggt bygge :).
I Legos egna set förekommer de ofta som t ex i City Brand- Polisstation och sjukhus. Då känns det bara som om de finns med för att man ska snabbt och enkelt bygga ihop dem. Sedan kan det vara lite petigt att trava bitar som är 1x1 på varandra som måste justeras för att det ska bli fint.

BrickMe

Nu svara jag mig själv på frågan.... Ett annat användningsområde är väl för TLG själva när det kommer till klossar med tryck på... Hade också önskat då det i vissa set krävts 2-3st 3010 som sitter staplade på varandra för ett klistermärke skulle dit. Exempelvis BA003pb02 men det finns ju åtskilliga sådana sammanbyggda bitar man aldrig velat separera då det sitter ett klistermärke där.

Joacim

Som du skriver smidigt och snyggare än att försöka stapla många 1x1 bricks på varandra. Jag har dem i väggar och som stöd i hus smidigt och bygger snabbt på höjden, de blir också som du säger stabilare.

andreaseldh

2016 fanns 3005 ännu inte i Bright Light Yellow, så det fick bli till att använda 14716 istället:
Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set) Svar #3276

Annars är den enda nyttan jag kan se, att man kan använda 4 st 46212 istället för 10 st 3003 om man vill bygga en pelare. Men om det finns någon fördel i hållfasthet eller ekonomi, vet jag däremot inte.

Magnus den store

Stora bitar är stapelvara för mig. Jag använder dem för att:

-Bygga volym eller täcka större ytor snabbare.
-Färre skarvar av estetiska skäl.
-Färre skarvar ur ett hållfasthetsperspektiv.

Dörr- och fönsterkarmar är andra stora element som jag gillar av samma orsaker.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

byStfn

Om du av någon anledning måste bygga stora saker och under begränsad tid så är vanliga klossar och större klossar oumbärligt plus att det påverkar vikten (och därmed hållfastheten) en del när byggen skalas upp.

ndrs

Tömde flera Bricklink-butiker på 1x1x3 och 1x1x5 för denna modell i skala 1plupp:1dm, hade varit lite jobbigt att bygga med 1x1x1.

Joacim

Det förstår jag verkligen.