[WIP] Mästerbyggartävlingen 2019/20

Startat av Svartkrut, 08 November 2019 kl. 19:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Svartkrut

Jag har en idé till mästerbyggartävlingen, en idé som jag faktiskt hade innan mästerbyggartävlingen presenterades, men som jag tror kan passa in här. Min idé bygger på utopivarianten. Har alltid drömt om ett liv på landet även om jag är uppvuxen i småstad och jag tänker att trots att utvecklingen går framåt behöver vi hålla kvar kontakten och samspelet med naturen. Jag tänker mig att bygga ett miljövänligt hus inbyggt i en kulle/berg med ladugård, djur och gårdsbutik, men också med modern teknik och transport. Så lite av en kombination av historien möter framtiden. Alla detaljer är inte klara än och har inte bestämt storleken på bygget, men här är några inspirationsbilder.

Betweenbrickwalls

Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

ColA

Ser fram emot att följa detta :)

Zilmrud

Ooooohh! Ser fram emot detta bygge! Du har alltid så mycket snygga detaljer i dina byggen.

Ska du ha väggar isolerade med petflaskor och sånt kul?

Älskar bilden på bilen!
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Svartkrut

Citat från: Zilmrud skrivet 11 November 2019 kl. 07:20
Ooooohh! Ser fram emot detta bygge! Du har alltid så mycket snygga detaljer i dina byggen.

Ska du ha väggar isolerade med petflaskor och sånt kul?

Älskar bilden på bilen!
Allting är väldigt vagt just nu. Har inte ens hunnit börja. Detaljerna brukar växa fram eftersom när jag bygger. Vi får väl se vad som dyker upp. Hade tänkt starta i helgen, men kom på att jag lovat vara med i CB Nerike tema halloween och började på det bygget istället efter flera dagars sortering. Måste nog börja planera lite kommande helg. Nu är det jobbfokus som gäller till fredag tyvärr.  :P

Joacim

Wow! Det ser lovande ut! Inte så dystert som de andra!

Svartkrut

Nu har jag kommit igång och startat bygget. Har till och med ritat en liten skiss för att kunna planera storleken på bygget. När hela är klart kommer det bli 4x3 moduverseplattor stort. Jag bygger det i sektioner där varje del är en dubbel moduverse (32x64) och jag har påbörjat den första som är själva boningshuset. Det kommer bli grästak på huset så småningom, men än är inte all inredning färdigbyggd så inget tak i nuläget. Jag har byggt en hemlig gång genom barnrummets garderob till ett skyddsrum och en annan nödutgång som så småningom kommer hamna bakom en uppfällbar trappa och mynna ut i skogen. Jordkällare och hönshus i anslutning till huset är också påbörjade. Har massa idéer, men det lär inte bli någon mer byggtid förrän nästa helg. Har två basplattor till (32x64) redo för byggnation, sedan behöver jag mer plates för att kunna bygga resten. Det enda jag har införskaffat såhär långt är just plates 16x16 till grunden för bygget. Efter att i över 2,5 år köpt mängder med bitar till Hogwartsbygget har jag förhoppningen om att detta bygge ska bli bra mycket billigare genom att till största delen använda bitar jag redan har i bitlådorna.

robinnilsson403

Kul att du kommit igång! Ska de innre rummen få något insläpp av dagsljus? Takfönster t.ex.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Svartkrut

Citat från: robinnilsson403 skrivet 24 November 2019 kl. 22:32
Kul att du kommit igång! Ska de innre rummen få något insläpp av dagsljus? Takfönster t.ex.
Dagsljus låter som en bra idé. Mkt som är oklart i nuläget. Vi får väl se hur det blir med det. 😁

Svartkrut

Har byggt lite mer under julledigheten men fortfarande är det mycket kvar. Fick riva tomteverkstan för att få loss bitar. Får öka takten lite om jag ska ha en chans att hinna bygga klart innan deadline. Har byggt tak och övervåning på huset och påbörjat arbetet med berget som huset är delvis inbyggt i. I det gamla skyddsrummet som numer inte behövs, eftersom de lever i en utopi, har jag inrett ett afolrum. Har också påbörjat den lilla ladugården med plats för ett par kor, hästar, grisar och kaniner. Tack och lov slipper jag köpa kor på Bricklink. Får ett par av sonen. Har byggt ett kontrollrum inne i berget med skjutdörr med kodlås. Det finns även en gång in i husets skyddsrum/afolcave via berget. Ovanpå berget ska så småningom ett vindkraftverk placeras. Ska bygga vidare i helgen. Nu fokus på jobb i några dagar.

BrickMe

Det ser ut som en fantastiskt fin (riv)start. Gillar användningen av skridskorna och afolrummet :)

Skafte

Jättesnyggt! Jag tror det skulle göra mycket för slutresultatet om huset eller berget (eller nåt) kunde stå lite snett. Jag är säker på att det blir bra med alla detaljer ändå när det är färdigt, men det blir lite uppstyrt, vinkelrätt, fyrkantigt som det är nu.  :)

Svartkrut

Citat från: Skafte skrivet 07 Januari 2020 kl. 21:59
Jättesnyggt! Jag tror det skulle göra mycket för slutresultatet om huset eller berget (eller nåt) kunde stå lite snett. Jag är säker på att det blir bra med alla detaljer ändå när det är färdigt, men det blir lite uppstyrt, vinkelrätt, fyrkantigt som det är nu.  :)
Du har så rätt! Jag har försökt bygga om berget lite, men att flytta något av husen i nuläget när jag har halva bygget kvar och knappt 3 veckor till deadline är nog kört. Får försöka kompensera för fyrkantigheten i de delar som är kvar. Svårt dock när jag byggt fast husen och berget i de fyrkantiga moduverseplattorna.

Emma

Detaljrikedomen!! Gillar!!

Svartkrut

En liten uppdatering. Det har gått framåt, men fortfarande en del kvar.