Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Magnetminifigs fastlimmade

Startat av dalle, 25 November 2010 kl. 14:44

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Enligt The Ugly Duckling at BrickLink (en släkting till Etzels anka månne) verkar det som att tiden är över för dom som köpte LEGO magneter för figuernas skull. Fr o m nästa år kommer kroppen att vara fastlimmade på magneten. Detta kommer väl innebära en förtunning av Traderaauktioner där dom säljs i parti och minut. Möjligen vill LEGO sälja set som har blivit svårsålda för att kidsen plocjar lös sin kinestillverkade SWgubbe från magneten. Vi får se.

Teabox

Länk

Tycker det är knasigt att de väljer att limma ihop figurerna. Känns som de kommer döda sin magnet försäljning rätt mycket med denna förändringen. Just nu är ju flera magnet set i S@H lista över de 25 bäst säljande seten och jag antar att "ihop limningen" kommer förändra den listan.

Fredrik

Smart lego! Visst, magnetförsäljningen kommer att minska, men setten med dem vanliga gubbarna kommer förmodligen att öka. Själv har jag aldrig tyckt om magnetsetten då figsen är china tillverkade, så för mig är det ingen förlust.

Skrytsson

Detta tycker jag känns som en positiv nyhet. Varför? Jo, därför då kommer man med säkerhet veta att figurer man köper på Bricklink är av den bra versionen. Detta, även fast det kan komma att innebära en generell prisökning av dessa figurer. Jag är dock inte säker på det, såvitt jag förstått det är magnet-figurerna nästan något dyrare i USA (15 USD på S@H jämfört med 94,50 SEK för oss) samtidigt som de flesta set kostar hälften av vad vi får betala.

Etzel

Mycket trist tycker jag.  :'(
Magnetsetten har varit ett jättebra sätt att skaffa minifigs billigt som annars bara funnits i stora, dyra set. Skillnaden mellan magnet-figsen och de vanliga är i mitt tycke så minimal att det inte spelar någon roll.

Frågan är nu om hela figuren är ihoplimmad, eller om det bara är benen mot magneten. I det senare fallet kan det fortfarande vara intressant att köpa dem.  ;)

Mirandir

Citat från: Etzel skrivet 25 November 2010 kl. 17:34
Magnetsetten har varit ett jättebra sätt att skaffa minifigs billigt som annars bara funnits i stora, dyra set. Skillnaden mellan magnet-figsen och de vanliga är i mitt tycke så minimal att det inte spelar någon roll.

Frågan är nu om hela figuren är ihoplimmad, eller om det bara är benen mot magneten. I det senare fallet kan det fortfarande vara intressant att köpa dem.  ;)

Torson är fastlimmad i benen. Däremot är allt annat löst.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Superkalle

Citat från: Fredrik skrivet 25 November 2010 kl. 15:43
Smart lego! Visst, magnetförsäljningen kommer att minska, men setten med dem vanliga gubbarna kommer förmodligen att öka. Själv har jag aldrig tyckt om magnetsetten då figsen är china tillverkade, så för mig är det ingen förlust.
China-tillverkade? Jag vet att vissa av battlepack-setten (t ex Castle med 5 gubbar i tror jag det var) var kinatillverkade, men magnetsetten?

Fredrik

Citat från: Superkalle skrivet 25 November 2010 kl. 18:28
China-tillverkade? Jag vet att vissa av battlepack-setten (t ex Castle med 5 gubbar i tror jag det var) var kinatillverkade, men magnetsetten?
Yes, de är chinatillverkade.

Citat från: Etzel skrivet 25 November 2010 kl. 17:34

På TheUglyDuck står det att benen är fastlimmade i magneten, kroppen i benen och huvudet i kroppen.

Värt att tillägga är att jag förstår att många ser detta som dåliga nyheter

Etzel

Nu när jag själv läst så står det faktiskt att benen är ihoplimmade med magneten och benen med torson, men huvudet, huvudbonaden och eventuella handhållna föremål är lösa.
Hmm, tveksamt om det är intressant i så fall. Man skulle dock kunna få en fin Anubis-minifig genom att ta huvudet från magnetsettet och sätta på en nyckelrings-minifig som man tagit bort kedjan och det förstörda huvudet. Frågan är om det är värt att skaffa både ett magnetset och en nyckelring för en minifig :-/ (jag har iofs tänkt att skaffa pyramiden som de riktiga minifigsen kommer i också  :P)

mechamike

Citat från: Fredrik skrivet 25 November 2010 kl. 18:50

Yes, de är chinatillverkade.

Inte alla tror jag, jag har 2 st Admiral Akbar en från låda och en från magnet bägge identiska och lika bra.

Citat från: Fredrik skrivet 25 November 2010 kl. 18:50
På TheUglyDuck står det att benen är fastlimmade i magneten, kroppen i benen och huvudet i kroppen.

Precis som dom gamla magneterna då? med små magneter i benen?

Det här suuuuuuuuger.. men det är marknadsekonomi 101.. hehe

Ferdik

Citat från: mechamike skrivet 25 November 2010 kl. 20:08
Inte alla tror jag jag har 2 st Admiral Akbar en från låda och en från magnet bägge identiska och lika bra.

Lättast att se är väl att kika på insidan av armen, är det där en liten urgröpning med siffror är det chinatillverkat. Jag tycker dock att mina chinafigs  håller bra kvalité, det behöver ju inte automatiskt vara dåligt för att tillverkningen sker där, de får väl åtgårda kvalitétsproblemen helt enkelt.

Ras 74

Mig spelar det kvitta då jag inte köper de figurerna och håller med om att det är bra för man
behöver inte vara orolig för att få sämre kvalitet när man handlar på BL.
Vad jag därimot har tänkt på är OM man skulle köpa magneter, så kan man ju byta ut vissa delar.
Såsom ben, och armar mot "riktiga" LEGO delar. Hade jag gjort i allafall.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Teabox

The Ugly Duckling har en ny post om magnet seten.

Citat
Patrick Bégin, a LEGO Ambassador representing QuéLUG, got official word from LEGO on this subject :

"All Extended Line minifigure magnet sets will as of Jan 1st 2011 be glued.

Based on new requirements, the magnet base and the minifigures will have to be permanently fixed together on LEGO Star Wars magnet sets.

To ensure a consistent consumer experience across all LEGO minifigure magnet sets we have chosen to permanently fix the minifigure to the magnet base on all magnet sets moving forward from Jan 1st 2011 (incl. Pharaoh's Quest launching Dec 1st). This decision has been carefully considered and was not taken easily as we know that many consumers will obviously not like this change."

Superkalle

Egentligen är uttalande från LEGO ganska roligt. De skriver

"This decision has been carefully considered and was not taken easily as we know that many consumers will obviously not like this change."

Nä, men för bövelen, om inte era kunder kommer gilla ändringen, gör den inte då :P

Således måste det finnas någon annan bakomliggande orsak. T ex magnetsetten skulle minska försäljningen av set eller så?

Teabox

Citat från: Superkalle skrivet 27 November 2010 kl. 18:23
Egentligen är uttalande från LEGO ganska roligt. De skriver

"This decision has been carefully considered and was not taken easily as we know that many consumers will obviously not like this change."

Nä, men för bövelen, om inte era kunder kommer gilla ändringen, gör den inte då :P

Således måste det finnas någon annan bakomliggande orsak. T ex magnetsetten skulle minska försäljningen av set eller så?

När de säger "Based on new requirements ... on LEGO Star Wars magnet sets." antar jag att de blivit tvingade att gör så av de som håller rättigheterna till Star Wars. Att de sen valde att gör så på alla sätt har jag förståelse för. Tycker det är bättre att vi LEGO kunder (alla typer, inte bara vi på Swebrick) vet att alla seten är limmade än att vi måste köpa ett set för att sen om det är det eller inte.