Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO® Exclusives

Startat av Yellowbeard, 16 Maj 2010 kl. 09:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Mirandir

Mjo, får för mig att Sverige är en ganska liten marknad i jämförelse. Men vi får ju vara glada att vi har S@H och kan kan handla de exklusiva setten där. Det är ju trots allt många som inte ens kan det...
Legobloggen: http://legobloggen.com

thompabompa

Men är Sverige så liten marknad då? Läste någonstans att det säljs Lego i Sverige för mer än 100 miljoner per år. Per capita låter det som en ganska stor marknad.

AndersB

Hur framtiden ser ut för café corner serien? Läst något rykte om ett posthus set, någon som vet något?

Mirandir

Med tanke på att det var planerat att bli tre hus (Market Street ej inräknat) och vi nyligen såg den fjärde byggnaden avtäckas så ser framtiden rejält ljus ut för CC-serien.

100 miljoner låter rätt ordentligt mycket för att vara Sverige. Det är ju mer än tio miljoner per svensk...

micke

Citat från: thompabompa skrivet 17 Maj 2010 kl. 21:50
Men är Sverige så liten marknad då? Läste någonstans att det säljs Lego i Sverige för mer än 100 miljoner per år. Per capita låter det som en ganska stor marknad.

Det låter som alldeles för mkt som en kuriosa kan nämnas att det antal legobitar som är producerade så äger varje människa på jorden 62 st legobitar
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

robban

Jag hörde något om att 20% av all leksaks försäljning var Lego,  så dom har plockat rejält med marknads andelar dom senaste åren.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

thompabompa

Kollar man på allabolag.se hade Lego Sverige AB i Lerum (dotterbolag till Lego ASA) under år 2009 en omsättning på 222 miljoner, ett resultat på nästan 2 miljoner och 11 anställda.

AndersI

Citat från: Mirandir100 miljoner låter rätt ordentligt mycket för att vara Sverige. Det är ju mer än tio miljoner per svensk...
Skulle det bara finnas tio svenskar, menar du?

Dividera de 100 miljonerna med 9 miljoner svenskar så blir det bara 11 kr per man. Klart överkomligt. Med tanke på att många som handlar LEGO handlar för flera tusen på ett år, så blir det bara runt 50000 köpare.

Pekblom

Citat från: thompabompa skrivet 23 Maj 2010 kl. 21:05

Kollar man på allabolag.se hade Lego Sverige AB i Lerum (dotterbolag till Lego ASA) under år 2009 en omsättning på 222 miljoner, ett resultat på nästan 2 miljoner och 11 anställda.

Det är mycket fina siffror speciellt om man jämför med andra bolag i samma bransch.
Jag tycker det är kul att se att kvalité (och marknadsföring) kan löna sig.

Pekblom

Citat från: Pekblom skrivet 24 Maj 2010 kl. 00:44
Citat från: thompabompa skrivet 23 Maj 2010 kl. 21:05

Det är mycket fina siffror speciellt om man jämför med andra bolag i samma bransch.
Jag tycker det är kul att se att kvalité (och marknadsföring) kan löna sig.

är vi inte i fel tråd nu?

AndersB

Dom fyra CC-husen står på en hylla hemma. Alla som ser dom kan knappt tro att det är Lego och börjar genast utforska dom, alla människor gillar lego. Finns plats för 2 till på hyllan. Jag skulle vilja ha ett massivt sjukhus av den typ som syntes på brickshelf för ett tag sen. Sen kanske en maffig skolbyggnad skulle passa.

MHjerpe

Finns väl en i Sälen ?

Tobbe Arnesson

Citat från: MHjerpe skrivet 25 Maj 2010 kl. 13:24
Finns väl en i Sälen ?

Länge sedan jag var i Sälen, men i Trysil har jag varit in i en LEGO-butik med bara LEGO. Det var i min grå period så jag tänkte inte närmare på det.
Blogg: Robotkampen

Mirandir

Citat från: MHjerpe skrivet 25 Maj 2010 kl. 13:24
Finns väl en i Sälen ?

Har sett någonting om det. Har för mig att det bara är en tillfällig butik som finns under sportlovet eller någonting sånt..

Måns.S

Jag tycker det är konstigt att det säljs andra, ofta häftigare, LEGOprodukter i USA. Architecture t.ex.   S@H:s utbud i USA är ju större än i Danmark, där företaget LEGO® ändå har sitt säte. Jag tycker ju att utbudet i skandinavien borde vara störst.? Ofta är det något billigare i USA också.   :-\