Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego tåg 2014

Startat av Huvudfoting, 01 Januari 2014 kl. 20:49

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Och för den som har missat så verkar dom ha presenterats nu, personligen tycker jag godståget ser mest intressant ut.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Carl T

Brun kossa med långa horn! :) Och dessutom blå låda till AAA-batteriboxen och limegrön skottkärra.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Mirandir

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 29 Januari 2014 kl. 08:50
Och för den som har missat så verkar dom ha presenterats nu, personligen tycker jag godståget ser mest intressant ut.

Kan bara hålla med. Godståget är det klart intressantaste av de kommande tågsetten. Om inte annat så för den där Texas Longhorn-kossan. Stationshuset är modernt men rätt tråkigt och passagerartåget ser mest ut som en lätt modifierad variant av .
Legobloggen: http://legobloggen.com

ÖBON

Jag tycker att passagerartåget är snyggt, det ser ut som ICE - tågen ser ut i dag.
8 st raka skenor i byggsatsen, det uppskattar jag också.

Godståget ser också trevligt ut, men det skulle vara gött om LEGO började sälja lösa vagnar också, så att man kan göra riktigt låååååååånga godståg...
Så jag får väl göra som jag gjort med de andra RC godstågen, köpa 3-4 st satser - fast det blir endel extra lok.
Det är även kul att de varierat godsvagnstemat lite denna gång :)

Såg att man använd 3228 i samma färg som övrig räls till godskranen och att inga flexibla skenor ingår i någon av satserna, de är i mitt tycke varken snygga eller praktiska, även om tanken var bra..

Stationen är lite minimalistisk, men den speglar också nutiden...

Det ser ut att bli ett härligt LEGO år för mig som City och tåg entusiast.

Man kan aldrig ha för mycket LEGO:-)....

o0ger

Citat från: ÖBON skrivet 30 Januari 2014 kl. 08:23
Godståget ser också trevligt ut, men det skulle vara gött om LEGO började sälja lösa vagnar också, så att man kan göra riktigt låååååååånga godståg...
Så jag får väl göra som jag gjort med de andra RC godstågen, köpa 3-4 st satser - fast det blir endel extra lok.

Är det inte väldigt enkelt att köpa bitar på Bricklink istället för att köpa flera set? På så sätt kan du ju bygga hur många vagnar du vill, och du slipper extra lok.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ÖBON

Citat från: o0ger skrivet 30 Januari 2014 kl. 08:50
Citat från: ÖBON skrivet 30 Januari 2014 kl. 08:23

Är det inte väldigt enkelt att köpa bitar på Bricklink istället för att köpa flera set? På så sätt kan du ju bygga hur många vagnar du vill, och du slipper extra lok.

Har gjort detta också, men det blir dyrare i längden....

Därför gillade jag temat My Own Train, där man kunde köpa godsvagnar separat - men då var jag inte riktigt tågbiten, även om jag en gång i tiden började mitt byggande 1977 med setet 171, men gick över till det klassiska rymdtemat 1979 - jag blev återigen biten när min son fick ett RC- legotåg i julklapp av sina faddrar...

Jag har givetvis kompletterat mina godståg med vagnar från detta tema också...

shutter

Jag håller med om allt som sagts... Batteribox och långhornsko ;D. Och visst är det ett ICE-tåg. Såg dessa i Tyskland i fjol och tänkte direkt på en LEGO-version. Godståget är mycket riktigt dieselelektriskt och jag funderar redan på om jag skall bygga om alla blandade vagnar till stora enhetliga containervagnar. Leve det nya LEGO-året!

carlmagnuso

Tåg är alltid kul, nya tåg ännu roligare! Jag har dock inte bestämt mig för om jag ger dessa tummen upp eller ner, men jag kommer garanterat att köpa dem alla oavsett vilket :)

Eigenbrötler

Jag vill ha två sådana lok till mina tio containervagnar... Jag har fyra vagnar till på gång. Och tio vagnar känns som maxgränsen med två 9v motorer.

Men ser inte loken väldigt korta ut? Har för mig att maersk ser längre ut...
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

ÖBON

Citat från: Eigenbrötler skrivet 30 Januari 2014 kl. 12:48

Jag tyckte också att loket ser lite rumphugget ut jämfört med Maersk, det blir till att räkna knoppar :)

Peter

Lego släpper ju uppenbarligen sina nya satser på Nürnbergmässan. Det vore ju smart om man tog med sina designer och utvecklare och tog en promenad i den hallen där modelljärnvägsfolket håller hus. Men å andra sidan är det tur för min privatekonomi att Lego inte upptäckte järnvägsmarknaden. :-)
Tänk om Lego hade gjort fronter som passade ett Traxx- eller Tauruslok, och sedan vräkt ut licenssatser i alla möjliga förebildmärkningar så som alla MJ-företag gör nu.
Men grabbarna hemma lär bli överlycklig över nya tågsatserna från Lego, de har helt klart mera lek- än AFOL-potential.

ÖBON

Undra hur mycket det kostade att göra den nya gjutformen till fronten på passagerartåget, den har ju ett ganska begränsat användningsområde, till skillnad från set 10233, där fronten byggdes upp av befintliga dela?

Mirandir

Citat från: Eigenbrötler skrivet 30 Januari 2014 kl. 12:48
Jag vill ha två sådana lok till mina tio containervagnar... Jag har fyra vagnar till på gång. Och tio vagnar känns som maxgränsen med två 9v motorer.

Det är kortare. Det där loket till godståget är 32 pluppar långt medans längden på Maersk-tåget är närmare 40 pluppar.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Kwagge

Citat från: Carl T skrivet 29 Januari 2014 kl. 10:09
Brun kossa med långa horn! :) Och dessutom blå låda till AAA-batteriboxen och limegrön skottkärra.

Tror inte det är en blå låda..

Uppbyggd som maersk loket..

Blir nej tack till dessa tåg. Tråkiga...
Frågor om Lego World Stockholm kan man skicka till mig på admin@lwfanzone.se