Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tjuvtitt: 8043 Grävskopa

Startat av Tobbe Arnesson, 02 Februari 2010 kl. 13:17

Föregående ämne - Nästa ämne

sweMezza

Ok, övertyga mig om varför den är så makalös. Detaljer och funktioner, fine, men vad är det som får alla så uppspelta? Måste man vara invigd? Eller är det bara personliga preferenser?

Som ni förstår är jag är Technic-noob men villig att lära...

Pekblom

Jag saknar just minst TVÅ  dreggelsmiley!

AndersI

Det handlar nog bara om personliga preferenser. Visst, grävskopan har mycket bitar och fascinerande teknisk lösning med fjärrstyrning av väldigt många funktioner, men så här vid en första anblick tycker jag ändå att den gamla rymdfärjan är coolare på alla sätt och vis.

Det kan ju också vara rationalisering från min sida - jag kommer aldrig att få råd att köpa grävskopan, så därför måste jag tycka bättre om det jag redan har :-)

Tobbe Arnesson

Det är en bedrift att få in alla de funktionerna i det förhållandevis lilla utrymmet och samtidigt få det att se ut precis som en grävskopa.
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 27 Maj 2010 kl. 10:14
Det är en bedrift att få in alla de funktionerna i det förhållandevis lilla utrymmet och samtidigt få det att se ut precis som en grävskopa.

Eeexakt... kunde inte sagt det bättre själv =)
Imponerande att de använt så pass få motorer till så många funktioner... OCH att motorerna är placerade på ett o samma ställe...

tellblom

Måste hålla med bägge lägren här......

Håller med Anders om att Rymdfärjan är enorm :)  Har två själv, den tredje har Anders :)
Den har en riktig motor och en manuell växellåda (plus minimotorn för att fälla ut parabolen)

Grävskopans teknikniska uppbyggnad är det som intresserar mig mest och den är väl genomtänkt med funktioner och så är den "radiostyrd". Det är klart att man som ingenjör dregglar lite.....

Bägge är Top-Of-The-Class fast på sitt eget sätt och måste nog säga att Rymdfärjan väcker mer känslor i mig än vad grävskopan kommer att göra (för jag måste bara ha en!!!!)

/Martin

Tobbe Arnesson

Om antalet ägda är det som styr är rymdfärjan dubbelt så bra, jag har fyra av den men tänker "bara" skaffa två 8043.  ;)

Shompis

Hur kommer det sig att ni har så många rymdfärjor? D.v.s hur fick ni tag på dem?

Är inte det typ en av de mest uppskattade technic modellerna genom tiderna? Kanske den mest åtråvärda? Antar att den är mycket dyr.

Jaja, lite avis är man :-)

tellblom

Jag råkade springa på 3 stycken, 1 oöppnad och 2 ihopbyggda  inom en ganska kort tidsperiod.
Fick tag i en oöppnad av en privatperson i Göteborg som fått den i födelsedagspresent och hellre ville ha nåt annat. Man kan ganskla lungt säga att jag fick den billigt.
Den andra saknade minimotorn (som jag hade tre nya) och gick därför för runt 500kr på tradera ( på den tiden kunde man göra riktiga fynd där)
Den tredje (som Anders numera är i besittning av ) sprang jag på i en legoaffär på Linnegatan i Göteborg där den stog överst och det var en gammal modell som ingen var intresserad av så den köpte jag direkt.

Tobbe: Det är inte direkt antal ägda som styr utan mer att Rymdfärjan är gjort mer av "standardbitar" och har alla dessa funktioner.Medan det känns som om vissa bitar är konstruerade speciellt för grävskopan......

Jag tycker mycket om de nya teknic satserna så absolut inget fel på dem- Och definitivt inget gnäll om att det var bättre förr med bara 2x4 bitar (för det va det inte) men just rymdfärjan har en mycket speciell plats i mitt hjärta :)

/MArtin

Tobbe Arnesson

Inventarielistorna finns fotade här: http://technicbricks.blogspot.com/2010/05/new-excavator-8043-under-review.html

Kan inte se en enda ny bit.

Men visst var det en "bättre" tid med gamla hederliga pluppade klossar istället för alla dessa släta balkar och täckande paneler. Men den tidens motorer var inget vidare och absolut inte fjärrstyrda...

Jag köpte min första 8480 på Barnens Hus i Borlänge (22:a juli 2000, vet jag för jag köpte den efter ett tandemhopp med fallskärm).

Sen köpte jag de tre de hade på hylla i en leksaksbutik i Örebro (Sagoland?), eftersom jag köpte alla de hade kvar och kartongerna var rätt dammiga var det inte svårt att pruta. ;)

tellblom

Tänkte på Putt-Ifrån-Kolven... har inte sett den förut men har antagligen fel :)

Håller med dig om motererna... Har märkt det när jag har byggt GBC-modulerna, de gamla e så slöa jämfört med de nyare ....

Frågan är bara när kan vi köpa den här :)

/Martin

Tobbe Arnesson

Citat från: tellblom skrivet 28 Maj 2010 kl. 09:47
Tänkte på Putt-Ifrån-Kolven... har inte sett den förut men har antagligen fel :)

Ja, ganska. Den kom 2008: http://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=61927c01&in=S :D Har några med 8258 Crane Truck, klart användbar komponent - speciellt som pneumatik alltid är så ryckig (även om den mer är på riktigt).

Har läst juni som release på 8043.

Janne

Är det nån som hört nått mer om datumet på den här? Blir ett givet köp! Synd bara att det verkar som om man måste växla mellan grävning och körning för att kunna rotera. Men det kanske fungerar smidigt ändå!

Sen ska man inte vara besvärlig i sitt första inlägg men det är en grävmaskin, inte grävskopa, handen heter skopa, underarmen sticka och överarmen bom. Hoppas jag inte uppfattas som allt för besvärlig nu  :)

Törs man hoppas på att Lego fortsätter sin serie med en rejäl hjullastare i klass med denna och dozern?

Shompis

SJälv vill jag ha en buss med vad allt det innebär. Eller kanske ett gammalt ånglok.

Tobbe Arnesson

Den här sidan http://lego.wikia.com/wiki/2010 säger augusti 2010.

Det är bara bra att wesserbissra mig, eftersom jag mästershcmittrar alla andra av ohejdad vana! :D