Iron man 3 Lego/film SPOILER ALERT!

Startat av Goldmember, 28 Maj 2013 kl. 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Goldmember

Wow! snacka om fundersam man blev efter att ha sett filmen Iron man 3 idag...

För er som tänkt se filmen och inte vill få något förstört, läs inte vidare då!

Om man bara tittar på lego setten som är baserade på filmen Iron man 3 så får man uppfattningen av att "the mandarin" är den officiella storskurken! Men icke sa Nicke...Det visar sig att mandarinen bara är en video "puppet", han är en alkoholiserad brittisk skådespelare som den "riktiga" skurken använder sig av för att han själv vill vara anonym...Snacka om antiklimax för en storskurk älskare som mig! Då till min stora fundering:

Hur har lego tänkt när de byggt de flesta setten kring en karaktär som inte ens är en skurk!?! han har inga krafter, gör inga "riktiga" elaka gärningar, inget!!! han är som sagt i filmen en misslyckad knarkande, alkoholiserad skådis som spelar en "video" terrorist. Det visar sig också att han ställer upp på att spela terroristrollen bara för att få gratis knark/sprit och tjejer..I alla andra teman som Lego följt har alla karaktärerna (vad jag kan minnas) haft en tydlig roll som är "lekbar" och kan sättas in ett scenario med onda vs goda, men hur sätter man in denna karaktär?!?! och vem/vilka vill ens ha denna figuren???

Har lego ens läst manuset innan de valde karaktärerna att bygga setten kring!??!

/Goldmember

sandpeople

Jag blev också förvånad. Kul vändning i filmen, men själv var jag  sugen på att se hur the grand final skulle bli i striden mellan Iron Man och en Mandarin i en eldsprutande go-kart.

Jag gillar när LEGO-set kan ge ledteådar till hur filmer ska bli, men nu kanske man inte riktigt kan lita på det framöver.

Goldmember

Hehe nä precis! den där "eldsprutande go-karten" undra vad den kom ifrån??? Aldrig varit med om att de "kulisser" lego använt i sina set inte varit med i filmerna...någon gång ska tydligen vara den första. Är faktiskt så brydd över detta att jag är sugen att ringa lego för att få någon logisk förklaring till detta.

mechamike

Lego har fått en tidig kopia/eller storyboard bilder att jobba med som sedan klippt bort/ändrats till färdig film?

Goldmember

Är det så eller spekulerar du? Låter riskabelt att bygga ett tema på utdrag...

Gray

Det var ju samma problem med ett av Hobbit-setten () där det skulle ha varit orken Azog på vita wargen istället för underhuggaren Yazneg. Vad jag fattat så var LEGOs set baserad på tidigare information, och av någon anledning så ändrades det aldrig.

Angående Iron Man 3 så kan man i alla fall påpeka att Mandarinen i normala fall är ärkefiende till Iron Man, det är bara just i denna filmen som dom gjorde honom till något helt annat. Läs mer på Wikipedia.

Mirandir

Citat från: Goldmember skrivet 31 Maj 2013 kl. 02:35
Är det så eller spekulerar du? Låter riskabelt att bygga ett tema på utdrag...

Skulle förvåna mig om det inte var så. Vad jag vet så tar designarbete upp mot 2 år. Så designarbetet kan nog ha påbörjats redan innan man ens börjar spela in.
Legobloggen: http://legobloggen.com

mechamike

Precis, man kan inte sätta igån att designa set efter det att filmen visats för testpublik och fått sin sista klippning utan det är något som börjar långt tidigare. Lego har 2-3 års framförhållning , Nästa års set finns redan i Billund..

Megabluck

Inte bara har Hobbit-setet och nu Iron Man 3-seten stämt sämre överens med filmerna, utan vi har också Pirates Of The Caribbean-setet, , där ungdomens källa är baserad på en konceptbild istället för på dess utseende i den slutgiltiga filmen.

Så här går det dock när de har för bråttom att producera set baserade på filmer, men man kan förstå att de vill ha ut dem så snart som möjligt på marknaden och då kan det bli mer eller mindre knasigt.

Myko

I det här fallet tror jag också att de verkligen ville hålla twisten i filmen hemlig, så LEGO fick antingen inte veta eller så fick de instruktioner om att få det att fortsätta se ut som att Mandarin verkligen var filmens skurk. (Som filmens trailers.)

Nextuz

Citat från: Doc skrivet 03 Juni 2013 kl. 11:07
Inte bara har Hobbit-setet och nu Iron Man 3-seten stämt sämre överens med filmerna, utan vi har också Pirates Of The Caribbean-setet, , där ungdomens källa är baserad på en konceptbild istället för på dess utseende i den slutgiltiga filmen.

Så här går det dock när de har för bråttom att producera set baserade på filmer, men man kan förstå att de vill ha ut dem så snart som möjligt på marknaden och då kan det bli mer eller mindre knasigt.

Det är inte bara att slänga ut en set på marknaden... det är en lång process...

Redan nu så är de set som ska släppas 2015 i princip klara och det ritas på set som ska komma 2016...

Megabluck

Citat från: Nextuz skrivet 03 Juni 2013 kl. 11:36Det är inte bara att slänga ut en set på marknaden... det är en lång process...

Redan nu så är de set som ska släppas 2015 i princip klara och det ritas på set som ska komma 2016...

Det är jag fullt medveten om, men de vill likväl ha seten klara för utgivning då filmerna kommer, oavsett om det är ett, två eller tre år till filmernas releasedatum, vilket kan leda till att seten inte stämmer med filmmaterialet då de inte har så mycket material att jobba med.

sandpeople

Att seten inte stämmer kan jag leva med.

Jag är mest orolig över prisutvecklingen på de mindre seten som bygger på filmer.

Senaste Lotr, iron man och man of steel-seten innehåller 2 minifigurer och ganska få bitar, jämfört med hur t ex star wars-seten brukar vara med 4 minifigurer.

Megabluck

Nu när du säger det så har jag märkt att priserna på de minsta licensseten har plötsligt nu i och med Juninyheterna ökat från rek. pris 149 till 179, dvs. med 30 kronor; känns som de börjat överdriva med priserna en del nu.

shiftaltcmd

Instämmer. Inget mer Lego till barnkalasen.  :(
Häromkring har vi försökt ligga runt 80-120 kronor för barnkalasen. 149 ordinariepris med nån liten rabatt så har det gått. Men 179 ligger långt ifrån.
Seten går naturligtvis att få tag på billigare men då måste man ha rejäl framförhållning och beställa över nätet.