Regelsnack Tävling: Bygg en Borg på max 8x8

Startat av Gideon, 28 Mars 2013 kl. 12:40

Föregående ämne - Nästa ämne

robban

Citat från: Nextuz skrivet 01 April 2013 kl. 21:34
Citat från: Gideon skrivet 01 April 2013 kl. 20:48
Bra med förtydligande. Jag började oroa mig för att "överhäng" + 1 mf gällde från eventuellt tidigare "överhäng", dvs om jag hade en fönsterbräda var det tvunget att vara en mf-längd från fönsterbrädan till eventuellt utskjutande tak ovanför fönstret.
Nejdå =)

en minifigslängd från bas upp till första överhänget... sen får du ha 200 överhäng på det med varierande höjd =)

Fan oxå jag som byggt 300 överhäng ;)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Nextuz

Citat från: robban skrivet 01 April 2013 kl. 21:40
Citat från: Nextuz skrivet 01 April 2013 kl. 21:34
Citat från: Gideon skrivet 01 April 2013 kl. 20:48
Bra med förtydligande. Jag började oroa mig för att "överhäng" + 1 mf gällde från eventuellt tidigare "överhäng", dvs om jag hade en fönsterbräda var det tvunget att vara en mf-längd från fönsterbrädan till eventuellt utskjutande tak ovanför fönstret.
Nejdå =)

en minifigslängd från bas upp till första överhänget... sen får du ha 200 överhäng på det med varierande höjd =)

Fan oxå jag som byggt 300 överhäng ;)

FAIL :P

Stigge72

En sak till (eller två) som behöver redas ut, efter att någon skrev något för ett tag sedan:
Är det 8x8 (dvs 8 på längsta sidan) resp 16x16 som gäller, eller att byggnadens grund respektive hela bygget inte för ta större yta i anspråk än 64 resp 256 kvadratpluppar?

(innan någon bygger en 1x64-borg... :P

lindyhep

Citat från: Nextuz skrivet 28 Mars 2013 kl. 14:39
Citat från: Gideon skrivet 28 Mars 2013 kl. 12:40
Förstår jag det rätt att det är okej att ha en oregelbunden bas så länge den är max 256 studs, och ett oregelbundet fotavtryck på borgen på max 64 studs?
Men vegetation runt borgen låter ok, hur är det med annat runtomkring (t ex trästrukturer)?

Rätt uppfattat.... =)

Det här är väl svar Stigge?

Stigge72

Citat från: lindyhep skrivet 02 April 2013 kl. 00:02
Förstår jag det rätt att det är okej att ha en oregelbunden bas så länge den är max 256 studs, och ett oregelbundet fotavtryck på borgen på max 64 studs?
Men vegetation runt borgen låter ok, hur är det med annat runtomkring (t ex trästrukturer)?

Rätt uppfattat.... =)

Tack Lindyhep! :)

stegu

OK, då bygger jag om mitt bidrag. Bort med allt som sticker ut det allra minsta.
(paus)
Sådär!
(Min originalpost uppdaterad)

Vibora

Citat från: stigge72 skrivet 02 April 2013 kl. 00:07

Rätt uppfattat.... =)

Då skulle man kanske bygga en 1x64 borg som svänger nittio grader några gånger, t.ex. i ytterkant av en 16x16-platta med överhäng inåt.  ;) Helt enligt reglerna?

Stigge72

Citat från: Vibora skrivet 02 April 2013 kl. 01:50
Citat från: stigge72 skrivet 02 April 2013 kl. 00:07

Rätt uppfattat.... =)

Då skulle man kanske bygga en 1x64 borg som svänger nittio grader några gånger, t.ex. i ytterkant av en 16x16-platta med överhäng inåt.  ;) Helt enligt reglerna?
:P

Nextuz

Alla vet vad 8x8 och 16x16 motsvarar här...  dvs det är inte detsamma som 1x64...

Stigge72

Kom på att det jag egentligen undrade över, var alla sneda och rundade bitar, som väcktes häromdagen.

Nextuz

Citat från: stigge72 skrivet 02 April 2013 kl. 10:19
Kom på att det jag egentligen undrade över, var alla sneda och rundade bitar, som väcktes häromdagen.

yes =) bara det håller sig inom 8x8 i botten och en minifig upp...
Ser inte oklarheterna riktigt.. ;)

Roger Brickjet

Jag blir mer och mer förvirrad av den här tråden :)
Tror att ditt svar, citerat nedan, rör till det lite också, jag uppfattar svaret som att antingen håller man borgen inom en kvadrat på 8x8 eller en yta på NxN=64.
:)

Rätt uppfattat.... =)

[...]

Nextuz

Citat från: Roger Brickjet skrivet 02 April 2013 kl. 10:39
Jag blir mer och mer förvirrad av den här tråden :)
Tror att ditt svar, citerat nedan, rör till det lite också, jag uppfattar svaret som att antingen håller man borgen inom en kvadrat på 8x8 eller en yta på NxN=64.
:)

Rätt uppfattat.... =)

[...]

8x8... ta en platta som är 8x8.... Inget får sticka utanför den... men innanför får det vara vilken form som helst... en platta som är 8x8 är inte 4x16... summan blir detsamma.. MEN det är inom 8x8 som det ska byggas...
Ser inte svårigheten i det...

Alla här vet vad 8x8 betyder... ändå ska det förvrängas :P

Vibora

Citat från: Nextuz skrivet 02 April 2013 kl. 12:19
8x8... ta en platta som är 8x8.... Inget får sticka utanför den... men innanför får det vara vilken form som helst...

Alla här vet vad 8x8 betyder... ändå ska det förvrängas :P
Bra med ett förtydligande, det var så jag tolkade förstaposten från början, men nedanstående citat förvirrade uppenbarligen det hela en aning både för mig och andra.  :D Jag har i alla fall börjat ett borgbygge, sedan återstår det att se om jag har lyckats följa reglerna eller inte.

Rätt uppfattat.... =)

[...]

stegu

Nu förstod jag också. :) Tur att jag inte valde 6x10 som bas, som jag först tänkte. Det var oklart formulerat innan, och jag hade kunnat bygga galet utan att veta om det.

Tänkte du att detsamma skulle gälla för basplattan, dvs att allt ska byggas innanför en 16x16 knoppars kvadrat? Att det alltså inte är OK att bygga terrängen på t ex 24x10 eller 32x8, vilket enligt min bokstavstolkning är "en yta som max motsvarar 16x16", men som inte håller sig inom en 16x16 kvadrat? Bara så vi slipper göra folk sura när de eventuellt inte får gehör för sina eventuella kreativa tolkningar av reglerna?

Jag börjar förstå varför avtalsjurister behöver flera års träning för att formulera sig entydigt...