Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Jesperrydhog

Nu har jag byggt upp denna Ambulans från 1980.

DanielEss

6985 Cosmic Fleet Voyager

30 år efter inköp har Voyagern äntligen landat. Efter att ha sett den fantastiska utställningen i Bureå insåg jag att jag vill ha mina favoriter på display, och det här är min absoluta etta. Som elvaåring älskade jag den och grämde mig att den inte var i skala med mina Stjärnornas Krig-gubbar. Det var kanske tur att Star Wars-legot inte kommit... :D
Hursomhelst, jag har restaurerat den så gott jag kunde, bytt ut slitna delar mot snyggare ex och polerat upp de transgula rutorna med Häxans puts. De blev mycket bättre, men helt klara lär de aldrig kunna bli. Det syns iallafall att den varit i bruk!
Här är den vinkel jag tycker den gör sig bäst från:

Ett jättekul och enormt varierat bygge utan några särskilda tekniker - vilket har nackdelen att delarna här och var är dåligt låsta i varandra. Tyvärr är det lite för lätt att få delar att lossna - motorerna eller vad den nu är på taken kan man inte ens TITTA snett på utan att nåt hotar falla av.

Så många öppningsbara delar! Underbar åtkomlighet och med alla olika avdelningar är den ett av de mest lekvänliga setten...då med undantag för tendensen att tappa takbitar. Swooshabilityn är det inget fel på heller, särskilt inte med vuxenhänder.

Man kan dock ifrågasätta om det är så slugt att förvara verktyg på utsidan av skrovet så här. Nog för att bakre delen går att ta loss och använda som markbas (dumt nog glömde jag fota delarna separerade), men under flygningar verkar det vanskligt.

De gör sig mycket bättre på den lilla rovern som sågs parkerad genom takluckefotot.

Och så var det med den! Jag var grymt frestad att modda bygget, lägga till lite tjusiga detaljer och kanske strömlinjeforma här och där. Men man ska inte bråka med klassikerna. 60-tals-Enterprise är mycket charmigare än varianten från Next Generation, och jag känner att den här bara skulle förlora på en uppdatering.

ETT litet tillägg gjorde jag dock och skarpsynta/pålästa individer har säkert redan märkt det. Nån som kan säga vad det rör sig om? ;)

BeardedNerd

Alla fem färgerna av figurer fanns väl inte i setet?

DanielEss

Well spotted! Exakt så är det - den blå ingår egentligen inte, men jag stoppade dit en för att komplettera besättningen.
Dessutom kan ett SPACESHIP! behöva en Benny... :P

MartinAberg

Kul bygge, första gången på länge jag faktiskt lekt med ett set också.

Magnus den store

Fick tummen ur byggde ihop både och . Båda har legat undanstoppade i några år nu. Några intressant byggmoment, men jag lär slakta båda två under sommaren för att använda bitarna till något roligare.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Jesperrydhog

Idag har man byggt upp en sandreicer bil

Jesperrydhog

Nu har man byggt lite av Lego City Hospital eller Lego City sjukhuset nr . Det är bara Ambulans och Ambulanshelikopter och några Minifigure av det. Men jag tänker inte riktigt att bygga upp allt nu på engång. För att vilja spara i lite längre fram i tiden med att bygga upp lite åt gången.

Anders67

Sitter utomhus i Kroatien och bygger på
Rätt skön avkoppling från allt solande

eon

I går rev jag Supercar 8880 och i dag byggde jag B-modellen som är en formelbil.
Det är en häftig byggsats oavsett vilken version man bygger.

CopMike

& - härlig HP-känsla :D!

Intressanta bitar:
- PLATE 1X1, W/ 1.5 PLATE 1X1, UPWARDS. 4 st av Svart & Reddish Brown
- BRICK 1X1X1 2/3, W/ VERT. KNOBS i Svart
och en massa printade bricks & tiles.
Denna vill man ha fler av:
- BRICK 1X2, NO. 40

Jesperrydhog

Nu är den här upp byggd Lego City isfårskare.

Anders67

Shanghai architecture - rätt kul bygg

ingels

& har jag återuppbyggda nu, sista gången dom byggdes var nog när dom släpptes vilket var '80 & 81

från 2005 har jag hållit på med ett tag då jag det blir sista arbetsdagen imorgon och sedan väntar 4 veckors semester  :D

Inhandlat via Blocket till en kostnad av 300:- (med bruksanvisningar och utan kartongen) och det hämtades upp på plats med damm och ej isär plockat så nu har man provat det också (Fördelen: Priset. Nackdelar: Dammigt, halvtaskiga klistermärken, någon minifig saknas säkert och ej isär plockat).

Här näst ska jag kränga min gamla ungkarlssoffa + lite möbler så jag kan skaffa en rejäl plywoodskiva, lite höga bockar och påbörja mitt Legoversum (Okej, en Legostad)
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

BeO

Så enkelt det kan vara, detta är allt som behövs för ett komplett set  :)