Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Nyllet

Citat

Vi är många som har samma underbara problem.. Tur det bara släpps ett set varje år.. :)

Med vänlig hälsning, Manne

Haha! Ja, jag kan tänka mig det.  :)
Ännu underbarare problem blir det ju för oss som nyss "upptäckt" serien ... om man skall köpa in sig på äldre set blir det väldigt dyrt. Jag såg att i förseglad kartong går loss på över 15000 SEK på BL.

Manne

Citat från: Nyllet skrivet 10 Januari 2016 kl. 21:07
Citat

Vi är många som har samma underbara problem.. Tur det bara släpps ett set varje år.. :)

Haha! Ja, jag kan tänka mig det.  :)
Ännu underbarare problem blir det ju för oss som nyss "upptäckt" serien ... om man skall köpa in sig på äldre set blir det väldigt dyrt. Jag såg att i förseglad kartong går loss på över 15000 SEK på BL.

Tyvärr har det blivit så.. Mitt tips är att i takt med ekonomin så köp alla set som tillverkas just nu o blicka framåt ett set om året.. Det är den billigaste banan.. Sen blir samlandet lite mansiskt o man börjar sniffa bak i tiden..

Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Nyllet

Citat

Tyvärr har det blivit så.. Mitt tips är att i takt med ekonomin så köp alla set som tillverkas just nu o blicka framåt ett set om året.. Det är den billigaste banan.. Sen blir samlandet lite mansiskt o man börjar sniffa bak i tiden..

Det är i de banorna jag också tänkt. Man får gå varsamt fram för att inte stressa ekonomin :)

Skafte

Jag har med familjens hjälp idag fått ihop två set från SW VII, så vill man slippa läsa om den filmen så är det dags att sluta, o0ger!  ;)

Rey's Speeder var ett trevligt litet bygge, men förskräckligt mycket pengar till normalpris, 299. Jag hittade den nedsatt 30% på Åhlens och tycker nästan att 210 är lite mycket det också. Bara två minifigurer varav den ena knappt har en biroll i filmen. Måste nog se den för tredje gången snart för att identifiera Unkar's Thug. Men Rey är fantastiskt bra, med både huvudbonad och trippelknutshåret.

Speedern har många mörkröda delar, vilket är bra. Rätt överdimensionerad i förhållande till minifigurstorleken kanske. Lite väl många klistermärken som vanligt. Kul funktion med gömd förvaring som öppnas när man vrider på ena motorn.

Det andra setet är Poe's X-Wing Fighter . Jag har tre av de andra X-vingarna i minifigskala och ville gärna fortsätta på den samlingen litegrann. Snyggt med svart/orange och den är rejält stor också. En liten servicevagn följer också med.

Minifigurerna är flygaresset Poe Dameron, en anonym X-vingepilot (så man kan köpa två och flyga i formation) samt en flygplansX-vingemekaniker som förefaller vara någon sorts icke-mänsklig humanoid. Och givetvis allas nya favorit, BB-8 (eller "Kulan" som Han Solo kallar den). Väldigt detaljerade figs, med snygga tryck fram och bak samt flygarhjälmar med integrerade visir till piloterna.

Jag blev lite förvånad när jag tittade på vingarna på den här modellen i höstas. Det ser ut som att de är felbyggda, även i instruktionen. Det förklaras dock av att de i filmen fälls ihop liksom lite bakom och i varann, så de skall vara asymmetriska. Men det ser lite fult ut tycker jag. Även här är, förstås, normalpriset 999 alldeles för högt, jag snöt en när den var nedsatt plus 25% på BR innan jul, runt 550 hamnade den på då och med ett par fyllda sparböcker så kändes den riktigt billig till och med.

Näst på tur står Millennium Falcon. Få se om den når upp till att bli näst bäst av de elva versioner jag har...

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

I söndags byggde jag denna som avbrott mellan mitt MOC'ande, Modellen är set som föreställer en av Legos första leksaker , en träanka , den här gavs som present till de Legoanställda 2011 och jag vann det som pris för min Tjäder vid senaste Swebrickträffen i Billund. (Tack Copmike för priset åter igen!!)

Nu står den i en Synas från Ikea i min Lego atalje!

Tim Pettersson

Idag blev de en flyktkapsel gilla storleken och riktigt fina minifigs, men annars tråkig kantig och som vanligt för många klistermärken.
Let the Wookiee win.

Markus

Det har blivit en hel del byggande under julledigheten. Millenium Falcon, jag gillar detta set skarpt  :)
Även och . Det häftigaste bygget jag gjort är utan tvekan . funderar nu skarpt på att ha alla UCS som är i minifig-skala.  :D

Kommande lediga dagar kommer jag bygga och   :)

BeardedNerd

Första påsen/påsarna av . Tog lika lång tid som första filmen, fast å andra sidan är det svårt att koncentrera sig helt på bygget.

Tufs

Senaste var nog Slave I. Så kul bygge och att den är i minifig skala gör ju saken bättre.
Jag köpte första versinonen av Slave I som LEGO gav ut 2000. Vilken skillnad, även på Boba Fett figuren.

byStfn

Citat från: BeardedNerd skrivet 12 Januari 2016 kl. 20:52
Första påsen/påsarna av . Tog lika lång tid som första filmen, fast å andra sidan är det svårt att koncentrera sig helt på bygget.
Jag gjorde likadant i förrgår, och igår samt lite idag blev det halvvägs byggt. Maffigt och supermycket detaljer från båda filmerna!

BeardedNerd

Är nästan klar, bara öppningsväggarna och taket kvar. Jag älskar alla detaljerna och referenserna (RIP H.R.). Och kreativiteten i bygget mäter sig med vilket modulhus som helst. Jag skulle nog ranka det i samma klass som Green Grocer och Parisian Restaurant.

byStfn

Citat från: BeardedNerd skrivet 14 Januari 2016 kl. 13:14
Är nästan klar, bara öppningsväggarna och taket kvar. Jag älskar alla detaljerna och referenserna (RIP H.R.). Och kreativiteten i bygget mäter sig med vilket modulhus som helst. Jag skulle nog ranka det i samma klass som Green Grocer och Parisian Restaurant.
Ja, jag rekommenderar alla att se om filmerna innan bygget. Bra mycket roligare blir det att bygga :)

Brickchaser

Blev just klar med Slave I UCS .
Man blir ju aldrig besviken på ett UCS set.
Fast av klistermärkena använde jag bara skylten, föredrar skeppet utan klistermärken.

Jimpen