Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Alien Conquest

Startat av Tobbe Arnesson, 25 Februari 2011 kl. 11:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Nu verkar seten ha ramlat ut hos några kunder, bilder: http://www.flickr.com/photos/49355140@N03/
Blogg: Robotkampen

Tobbe Arnesson

Törs man hoppas att det "bara" blir en faktor tio när de amerikanska s@h-priserna blir svenska?  :-\

insurrection

Citat från: Myko skrivet 25 Februari 2011 kl. 11:53
Bra rapport Tobbe!

Mänskliga sidan ser bra ut med sina classic space färger, men jag avskyr lime green. Blir ännu värre i kombination med lila.

Gillar den lilla hyllningen till nnenn. Den lilla datorn som sitter mellan fordonet och vagnen känns väldigt classic space också.
Jag kanske inte avskyr alien-sidan, de är nog faktiskt de bästa aliens vi fått hitintills, men jag helt med om att det som är lockande med serien är classic-space-flirten.
Jag tyckre de ljusblå gubbarna är sjukt snygga.

Satte mig och sökte flickr på "neo-classic space" idag efter att ha kollat lite på de här bilderna, och måste säga att jag sällan kännt mig så sugen på ett annat tema än mitt älskade castle som jag gjorde då (det här är verkligen helt jävla brilliant - spännande också att han MOCat en ljusblå neo-classic space gubbe redan 2008), hade jag haft plats tid och pengar så hade jag gett lätt gett mig in i det.

shutter

Jag tycker att JET COPTER påminner om de som förekommer i Avatar-filmen. Lite modifiering och anna färg så...

För övrigt är detta en serie jag klarar mig utan. gillar dock hjälmarna.

På tal om raket-batterier och rörliga automatkanoner på ADU-bilen. Har LEGO en anti-krigs-etisk aspekt de har överträtt här? När vi nu äntligen fått svar på frågan om liv på andra planeter så ska vi spränga de i bitar? Jmf även Avatar.

Pekblom

Jag tycker också att det är lite tråkigt med alla skjutvapen och blev lite illa berörd av CARs serien där billarna utrustats med gevär sen döljer man allt i något som känns typiskt amerikansk, det handlar bara om att försvara sig även om man uppsöker avlägsna galaxer så åkerman dit och försvarar sig.

Teabox

Alien Conquest Battle Pack har dykt upp som ensamt set i Alien Conquest serien på svenska S@H.

http://shop.lego.com/ByTheme/Product.aspx?p=853301&cn=738&d=70

Skrytsson

Citat från: teabox skrivet 13 Juni 2011 kl. 08:32
Alien Conquest Battle Pack har dykt upp som ensamt set i Alien Conquest serien på svenska S@H.

http://shop.lego.com/ByTheme/Product.aspx?p=853301&cn=738&d=70

Någon som vill ha alien-figurerna och soldaterna men inte den civila mannen?  :P

Apan

Citat från: Skrytsson skrivet 13 Juni 2011 kl. 14:15
Någon som vill ha alien-figurerna och soldaterna men inte den civila mannen?  :P
Det är inte vilken civil som helst – det är Jimmie Åkesson!  :D

Dava

Dom här drar tankarna till de gamla fina X-COM-spelen till PC... Det finns en liten introduktionsfilm på amazon som påminner om introt till X-COM - UFO defence.

Tobbe Arnesson

Visste inte det skulle bli en gubbsamling också. Alla åtta seten finns på amerikanska s@h så nu dröjer det nog inte länge (fast det kommer dröja ett tag till min ekonomi återhämtat sig - harkel)!

Pekblom

Citat från: Dava skrivet 22 Juni 2011 kl. 13:27
Dom här drar tankarna till de gamla fina X-COM-spelen till PC... Det finns en liten introduktionsfilm på amazon som påminner om introt till X-COM - UFO defence.
kan du länka till filmen? jag hittar den inte.

Dava

Tobbe Arnesson

Nu har jag byggt alla set (utom ADU Jetpack som jag inte fått hem än)!

Generellt är Aliendelen bra och kul! Jag gillar dessutom färgschemat med lila och lime som dekorfärger.

Med det lilla skeppet i Earth Defense HQ, mellanskeppet i UFO Abduction och jätteskeppet Alien Mothership får man en tripp-trapp-trull i klassiska flygande tefat.

Favoriten är helt klart UFO Abduction. Ljusmönstret från "tractor beam" är riktigt snyggt och funktionen att röva bort gubbar/saker klockren.

Favoritgubben är ac003 Alien Trooper. Den finns dessutom i lillsetet Alien Striker.

Bäst är ändå "brain slugen" Clinger (Alien Invader).

Cockpitarna är rätt tråkigt inredda men det fixas lätt av den händige. Klistermärkena får stanna på sina ark, även om de har en del kul.

De mänskliga prylarna gillar jag inte speciellt mycket förutom grafiken som är klockren. Verkligen synd att det är klistermärken, jag umgås med tanken att faktiskt applicera ADU-märkena.

Det finns dock ett tydligt undantag, Vipern som följer med Earth Defense HQ är fantastisk! Kanske bästa rymdskeppet TLG spottat ur sig? Synd det ingår med den tråkiga bilen. Som barn hade jag kanske uppskattat bilen mest, massor av lekvärde i den men som vuxen är den ett rätt stort "jaha?".

De flesta människor har ett normalt och ett skräckslaget ansiktsuttryck, som 3626cpb583. Ett strålande undantag är 3626bpb579.  :D

Med både Earth Defense HQ och Jet-Copter Encounter finns en liten kapsel för att transportera rymdvarelser. I helikoptern fästs denna baktill med en gul Hinge Plate 1 x 2 Locking with 1 Finger on Side medan kapseln i högkvarteret har en gul 32028 Plate, Modified 1 x 2 with Door Rail. Detta måste vara ett misstag, speciellt som kapseln inte fästs i något i HQ!? Det hade väl varit mer logiskt om båda kapslarna kunnat fästas på helikoptern? Rester från prototyper? Se bifogad bild.

Generellt är det ett bra tema med mycket kul bitar. På flera ställen har det använts två mindre bitar istället för en stor, sådant gillas! Det förekommer dels att två 2 x 3 plattor trycks ihop rakt på varandra men även två 2 x 6 plattor. Dubbla bitseparerare kommer behövas vid demonteringen, barn lär ta till tänderna...

Bästa aspekten med temat är att rymdvarelserna kommer till jorden, det går alltså utmärkt att invadera LEGO City! :D

Betyg (1-5):

4 Alien Striker - Bra set för gubbar.

2 Alien Defender - Trökset bara för den som vill vara AC-komplett.

4 Tripod Invader - Liten besvikelse men billigaste setet för "brain slug" väger upp.

5 UFO Abduction - Klockrent! Det enda som kan vara bättre är den andra aliensoldaten och en brainslug samt kanske en kossa att beama iväg.

4 Alien Mothership - Väldigt stort och förvånansvärt swooshable. Kul ljud men tveksamt återanvändningsvärde. Drottningen är helt ok!

3 Earth Defense HQ - Ojämnt set, Vipern och det lilla tefatet är super och resten so-so. Säkerligen högt lekvärde för barn.

3 Jet-Copter Encounter - Gillar formen på helikoptern och de två små alienflygen som kan kopplas samman är rätt bra, men ändå rätt tråkigt.

Skrytsson

@Tobbe: Kanske skulle vara befogat att starta en egen recension-tråd istället?

Tobbe Arnesson

Då måste jag ju vara seriösare med bilder och annat otyg, nu kunde jag snålåka på gammal info. Det var så här långt mitt engagemang sträckte sig och jag orkar själv aldrig igenom detaljerade recensioner av LEGO.