Kvartalstävling 2022:2 En makalös manick

Startat av krakfot, 25 April 2022 kl. 11:16

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

Så dags för tävling igen! Eftersom vi nu kommit in i andra kvartalet, så är det helt logiskt kvartalstävling 2 som gäller. När jag härom dagen lyssnade på radion så spelades "En makalös manick" och jag tänkte; Ja! Den vill jag se som bygge...

Så temat denna gång är helt enkelt bygg

"En Makalös manick"

"Titta här står en manick som ser rätt konstig ut
Det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut
Här är kugghjul och propellrar så vitt jag kan se
Kanske du kan vara så hygglig och förklara vad det är?"

(Ni får givetvis som vanligt tolka detta tema som ni vill,
men jag kunde inte låta bli att citera den första versen.)

Regler:
- Fysiska byggen
- ska vara nytt bygge för denna tävling (på förekommen anledning: vill ni starta en tråd för att visa byggprocessen är detta ok så länge det påbörjas efter lanseringen av denna tävling)
- Bara hela LEGObitar får användas, i de fall de har tryck eller klistermärken ska dessa vara gjorda av TLG
- ni får lämna in flera bidrag
- Maxstorlek 32x32 (ev elförsörjning om man skapar något rörligt kan sticka ut från dessa mått).
- Bidragen postas i denna tråd senast 2022-06-30 kl 23:59
- Max tre bilder + en kort filmsekvens (eller länk till en) om det nu är delar som kan röra sig.

Tre bästa bidragen utses av en jury och ett extrapris lottas ut till en deltagare.

1:a pris: Roller coaster ()
2:a pris: Chevrolet Corvette ZR1 ()
3:e pris: Space Rover Explorer ()

Utlottning bland övriga deltagare:  Jay and Lloyd's Velocity Racers ()

janhansson

Jag kommer rent spontant på följande fråga (kan ha något med temat att göra  ;))
Om man bygger något som rör sig eller lyser eller så, behöver då elförsörjning/styrsystem rymmas inom de 32x32?

krakfot

Citat från: janhansson skrivet 25 April 2022 kl. 14:04
Jag kommer rent spontant på följande fråga (kan ha något med temat att göra  ;))
Om man bygger något som rör sig eller lyser eller så, behöver då elförsörjning/styrsystem rymmas inom de 32x32?

Nej det tycker jag inte. (jag uppdaterade reglerna)

andreaseldh

Gissar att det måste vara nya byggen också?

Får man lägga upp en WIP-tråd?

Emma

V.L.flower

Lycka till alla galna uppfinnare!!
Ja nya byggen tycker jag (kommer ändring i regler)
Hur menar du WIP-tråd? Om bygget skall hållas hemligt? Det är ju för nuvarande max tre bilder/bygge, som är skrivet. Antar att du skulle kunna länka till något utanför tävlingsdelen kanske... sporra andra att delta ;)... Men endast tre bilder bedöms sedan.

Citat från: andreaseldh skrivet 25 April 2022 kl. 18:37
Gissar att det måste vara nya byggen också?

Får man lägga upp en WIP-tråd?

andreaseldh

Citat från: V.L.flower skrivet 27 April 2022 kl. 11:03
Hur menar du WIP-tråd? Om bygget skall hållas hemligt? Det är ju för nuvarande max tre bilder/bygge, som är skrivet. Antar att du skulle kunna länka till något utanför tävlingsdelen kanske... sporra andra att delta ;)... Men endast tre bilder bedöms sedan.

Jag hittade ingenstans i reglerna att det skulle vara hemligt. Som exempel kan nämnas att AFOL vs AFOL brukar vara hemligt, medan Mästerbyggartävling brukar uppmuntra till WIP-tråd. Och när vi ändå är inne på de tre bilderna (alltså de tre officiella tävlingsbilderna som publiceras i denna tråd), ska det vara någon begränsad största sidlängd räknat i antal pixlar? I så fall föreslår jag någon av de automatiska: 640, 800 eller 1024.

V.L.flower

Citat från: andreaseldh skrivet 27 April 2022 kl. 11:32
Jag hittade ingenstans i reglerna att det skulle vara hemligt. Som exempel kan nämnas att AFOL vs AFOL brukar vara hemligt, medan Mästerbyggartävling brukar uppmuntra till WIP-tråd.
Citat från: V.L.flower skrivet 27 April 2022 kl. 11:03
Hur menar du WIP-tråd? Om bygget skall hållas hemligt?
Trodde att du kanske frågade, om det skulle vara hemligt.
Det är det ju inte.

janhansson

Här kommer mitt första bidrag till tävlingen. I bästa fall lyckas jag få ihop något mer.

Omkopplingståg
Ett väldigt klumpigt sått att rent mekaniskt byta riktning på en motor.
Basen är en dum batteribox för Powered Up som driver en tågmotor. Denna går dock aldeles för fort i grundutförandet, så det var nödvändigt att trycka in lite små och stora kugghjul för att växla ner det lite.
De två stora pinnarna på toppen får tåget att byta riktning när det slår i något. Det var inte lätt att bygga något som stod pall för krafterna som maskinen släpper lös.
Efter att ha gett upp allt hopp om att bygga något lite snyggare tog jag till Technic bricks armerade med technicaxlar.
(Tåget behöver ha ett stöd i bortre kant för att inte spåra ur, så bara runda pelare hade inte funkat.)
Den andra utgången på battteriboxen ger ström till en motor, som driver en centrifugkoppling, vilket ger en massa extra oväsen.

Högst uppe på maskinen står kocken och väntar på att den ska "gå varm" så att han kan koka gröt.

Film och ett par bilder:

swemixon

The Peacemaker.
Här ser vi unga Olivia som tar emot en medalj från borgmästaren för hennes fantastiska uppfinning The Peacemaker. En maskin som förvandlar onda soldater till fredsälskande, glada människor redo för party.

pm1 by Michael Ljungkvist, on Flickr

pm2 by Michael Ljungkvist, on Flickr

pm3 by Michael Ljungkvist, on Flickr

krakfot

Har uppdaterat med vilka fina priser som kommer delas ut i tävlingen...

mrlind

Den pumpar hit, den pumpar dit. Vårt hjärta är en makalös manick. Den pumpar slag på slag, dag som natt. Det är en makalös manick.
30 milioner slag på ett år och 2.5 miljarder under ett liv! Det är en makalös manick.

Flickr https://flic.kr/s/aHBqjzPfFi
Have a great build day!
Instagram Flickr

Emma

Haha, jag tänkte också på hjärta! Mitt hjärta blev en pixelart-inspirerad tavla.

embe

Nu har Neil och Buzz börjat med alkemi. och lyckats! Vilken makalös manick,

Tyvärr så går det inte som de tänkt. Omvandlingen från järn till guld har gjort att guldpriset har minskat och som ett brev på posten ökar järnpriserna. Tyvärr är processen irreversibel.

Alchemists by em - be, on Flickr

V.L.flower

Woow!!  många coola byggen, som kommit in. Fortsätt att bidra med era galna idéer, så ser vi snart vem som tar hem vinsten.  :D