Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2021

Startat av o0ger, 17 November 2020 kl. 12:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: Eriol skrivet 21 November 2020 kl. 09:08
Har den här höbalen funnits förut?
Även bakdäcket på traktorn där är nytt :)

byStfn

De nya vägplattorna har varit lite av en spekulationsfest men nu hittade jag bilder som tydligt visar hur dessa är konstruerade!

Undersidan verkar för tillfället vara okänd men hål under vägstrecken i mitten av dessa gigantiska modified tiles är ju givet..

Myko

Känns som en väldigt bitintensiv lösning, jag är lite förvånad faktiskt.

Magnus den store

Tycker att det ser ut som en bit 16x16, som är 2/3-dels tjock.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

...men mindre bitintensiv än moduverse 😜 Tycker dock inte att den ser bättre ut blir många skarvar!

Eriol

Den allra största fördelen med de nya vägplattorna måste ju ändå vara flexibiliteten? Blir mycket enklare att bygga boulevarder med dubbel bredd eller att lägga gatunivån högre upp än en halv plate från "marken" osv. Bara 20 euro för paketet med trafikljus och grejer känns ju inte heller så farligt. Nästan så att jag blir lite sugen på att bygga en rejäl legostad hemma...

BeardedNerd

Jag gillar konceptet och de fungerar bättre utrymmesmässigt med modulhusen eftersom det inte behövs en extra trottoar mellan. Men så blir det ju det där med att man måste överföra eller åtminstone höja allt som står på vanliga basplattor. Och jag investerade ju i en massa basplattor som inte ens har hunnit komma till användning än, så det är inte så motiverat att uppgradera.

andreaseldh

Citat från: BeardedNerd skrivet 22 November 2020 kl. 18:32
Jag gillar konceptet och de fungerar bättre utrymmesmässigt med modulhusen eftersom det inte behövs en extra trottoar mellan. Men så blir det ju det där med att man måste överföra eller åtminstone höja allt som står på vanliga basplattor. Och jag investerade ju i en massa basplattor som inte ens har hunnit komma till användning än, så det är inte så motiverat att uppgradera.

Jag bygger det mesta på MILS: basplatta underst, på den glest placerade klossar, ovanpå dem 16x16-plattor. Med ytterligare ett lager plates emellan kommer man inom en halv plate ifrån Moduverse-höjd.

Larry Lars

Att TLG lanserar ett vägsystem ser jag som ytterst välkommet.
Även om det troligen inte blir en ersättare till de metoder som inbitna AFOLs använder så ser jag ändå flera fördelar.

• Officiella set blir mer innovativa när de designas mer som scener/vinjetter.

• För att vara en gigantisk "bygga-lätt-bit" så ser den ju ut att vara mer välplanerad än vanligt och därmed lämlig även för byggare på högre nivå.

• Kommer antagligen leda till tryckta bitar med roliga variationer för olika typer av miljöer

• Roligt om kidsen börjar bygga städer, Ett byggbart vägset är ju en festligare julklapp än basplattor med väg.

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Illuwatar

Två nya däck i samt .
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Joacim

Citat från: Larry Lars skrivet 23 November 2020 kl. 13:22
Att TLG lanserar ett vägsystem ser jag som ytterst välkommet.
Även om det troligen inte blir en ersättare till de metoder som inbitna AFOLs använder så ser jag ändå flera fördelar.

• Officiella set blir mer innovativa när de designas mer som scener/vinjetter.

• För att vara en gigantisk "bygga-lätt-bit" så ser den ju ut att vara mer välplanerad än vanligt och därmed lämlig även för byggare på högre nivå.

• Kommer antagligen leda till tryckta bitar med roliga variationer för olika typer av miljöer

• Roligt om kidsen börjar bygga städer, Ett byggbart vägset är ju en festligare julklapp än basplattor med väg.

Ser fram emot att se hur de löser kurvorna.

o0ger

Är detta en ny bit:

Det är inte 68325.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Illuwatar

Ser ut att vara 3 studs i diameter. Ett mått som har saknats...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Eriol

Jag har stirrat lite mer på set .

16577 i Dark Turquoise är definitivt ny.
15254 måste också vara en ny färg. Visst är det Light Aqua som är huvudsaklig fasadfärg för huset? Också bitarna med skåra för garageporten är i den färgen.

Misstänker också att det är 30136 i Dark Turquoise som används i pelarna, men har lite svårt att se på bilden.

byStfn

Citat från: Eriol skrivet 24 November 2020 kl. 09:49
Misstänker också att det är 30136 i Dark Turquoise som används i pelarna, men har lite svårt att se på bilden.

Definitivt korrekt! Ett sätt att se det är ju på bredden av 30136 som är betydligt mindre bred än en vanlig brick!