Hjälp med vägar till modulhus.

Startat av Frycke, 09 April 2020 kl. 13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Frycke

Hej!

Daniel heter jag, återupptog Lego byggande i samband med barn.
Nu till mina frågor :)

Sitter och funderar på raka vägar att ha framför modulhusen, har för tillfället Stora Torget och bokhandeln.

Vet att Lego säljer vägplattor, men hur gör man där för att undvika enormt breda trottoarer?
Även kikat lite på moduverse, men det känns lite halvdyrt att betala drygt 500:- / platta? Iaf om man köper via BL.

Enligt manualen till moduverse vägarna är det en färg som heter Medium stone gray. På BL får jag bara fram Light Bluish grey när jag söker på brick nr.

Hur hade ni mer erfarna resonerat kring detta med vägar? All hjälp mottages /Daniel

o0ger

Hej!

Vad vill du åstadkomma?

Om du vill bygga egna modulhus och visa upp på Swebricks utställningar så rekommenderas nog ändå Moduverse. Det blir enormt mycket stabilare.

Om du bara ska bygga städer hemma så tycker jag att du kan kombinera modulhusen med legos egna vägplattor. Men du får liksom flytta hela huset en bit in på vägplattan så att trottoaren hamnar kant i kant med vägen.

Det funkar sålänge du inte använder hörnhus ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Eller så låter du trottoarerna vara breda. Flytta bara den ljusa randen ut till vägen och fyll på med busskurar, träd, rabatter, cykelställ osv.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Medium stone gray och Light bluish gray är olika namn på samma färg (TLG/BL).

Godtfred

Frycke

Tack för alla tips!

Tror jag börjar med att flytta ut den ljusa randen till vägen och har lite bredare trottoarer.

CopMike

Citat från: Frycke skrivet 09 April 2020 kl. 16:24
Tack för alla tips!

Tror jag börjar med att flytta ut den ljusa randen till vägen och har lite bredare trottoarer.
Hej och välkommen!

Breda trottoarer är modernt så här i coronatider ;)!

Eriol

Citat från: Frycke skrivet 09 April 2020 kl. 13:31

Även kikat lite på moduverse, men det känns lite halvdyrt att betala drygt 500:- / platta? Iaf om man köper via BL.

Enligt manualen till moduverse vägarna är det en färg som heter Medium stone gray. På BL får jag bara fram Light Bluish grey när jag söker på brick nr.

Hur hade ni mer erfarna resonerat kring detta med vägar? All hjälp mottages /Daniel

Eftersom jag också funderat lite på det här med moduverse och kostnader så passar jag på att fråga i samma tråd. Hur resonerar ni egentligen när det gäller färger? Enligt manualen ska ju allting vara lbg utom ovansidan där dbg är det föreslagna för städer. Men lbg verkar ju vara dyrare (särskilt de stora plattorna) än att bygga allt i dbg (eller någon annan billig färg) och när jag tittar på "proffsens" byggen så verkar det variera lite vad man använder. Vissa kör allt i lbg, andra allt i dbg och i en del fall verkar man blanda färger hejvilt. Ni som byggt ihop städer tillsammans, har ni varit noggranna med färgvalet eller har det fått bli lite olika och sen döljer man kanterna så gott man kan?

CopMike

Citat från: Eriol skrivet 10 April 2020 kl. 18:10
Citat från: Frycke skrivet 09 April 2020 kl. 13:31

Eftersom jag också funderat lite på det här med moduverse och kostnader så passar jag på att fråga i samma tråd. Hur resonerar ni egentligen när det gäller färger? Enligt manualen ska ju allting vara lbg utom ovansidan där dbg är det föreslagna för städer. Men lbg verkar ju vara dyrare (särskilt de stora plattorna) än att bygga allt i dbg (eller någon annan billig färg) och när jag tittar på "proffsens" byggen så verkar det variera lite vad man använder. Vissa kör allt i lbg, andra allt i dbg och i en del fall verkar man blanda färger hejvilt. Ni som byggt ihop städer tillsammans, har ni varit noggranna med färgvalet eller har det fått bli lite olika och sen döljer man kanterna så gott man kan?
Hej!

Spännande och klassisk diskussion!
Det finns dom ibland oss som bygger allt, även det som aldrig syns i "rätt" färg - jag har ett drag av det och för mig känns det på något sätt lite extra bra. Andra, där jag försöker vara så ofta jag kan, kör enligt regnbågsstandarden - dvs använd vilken färg som helst so du har till gänglig. Men precis som du skriver på slutet så byggs de synliga delarna med rätt färg.

Du kan även tänka utifrån bitarna i sig - två stycken brick 1x4 bredvid varandra är lika stor som en 2x4. Så ibland när jag får slut på en färg eller bitdesign så gör jag egna av andra bitar.

Slutsatsen är nog att köra som du känner känns rätt - både i hjärta och plånbok :)!

AndersI

Citat från: Eriol skrivet 10 April 2020 kl. 18:10
Hur resonerar ni egentligen när det gäller färger?

Jag använder vilka färger som helst i mina MV-plattor, och satsar standardfärgen på att bygga smala extra remsor som täcker yttersidorna. Jag skulle gärna se det standardiserat

Joacim

Brukar se till att det som kan synas utåt på utställningar har rätt färg. Det är det som ör det viktigaste vad som inte syns finns i te lite som om ett träd faller i skogen och bara en döv gråsparv ser det falla finns då ljudet!? Skämt och sidor men det viktigaste är att det som syns stämmer överens med standarden. Sedan använd billigaste smidigaste alternativ är mitt tips. Sedan finns ju alltid projektstöd och liknande...

Storm_666

Hej och välkommen till swebrick, Sveriges trevligaste förening och forum ;)

Jag funderade precis som du när jag började med modulhusen. Moduverse är helt oslagbart i utseende och att kunna "bygga lite som man vill". Trasig vägbana, lägga till eller ta bort delar av vägar, busshållplats, parkeringar osv osv. Men det gäller att ha kostnaden med i beräkningen.

Efter lite tveksamhet bestämde jag, efter att ha fått bilder, ideer och inspiration av andra swebrickare här, för att köra moduverse och jag har inte ångrat mig en sekund. Dessutom bygger jag ofta hus i andra storlekar än 16 eller 32 och då funkar det inte med legos plattor.

Skulle du ångra dig så går det ju alltid att byta senare.

Mvh Tobias

Eriol

Tackar för svaren! Jag är i dagsläget enbart inne på att bygga hus och inte så intresserad av vägar, fordon och sånt. En rimlig långsiktig plan för mig skulle kunna vara att ha ett kvarter med egendesignade modulbyggnader uppställt på en hylla hemma men att det samtidigt ska vara enkelt att flytta runt dem. Vill också kunna ha byggnader i varierande bredd och tycker slutna kvarter där det inte är några mellanrum mellan husen är trevligast. Då kanske det bästa är att bygga moduverseplattor som ser snygga ut framifrån men att köra blandade färger på sidorna och i bak? Ska i alla fall börja hålla utkik efter billiga begagnade bitar av rätt typ nu... 

Eriol

Liten avrapportering som kanske kan vara ett bra tips för andra nybörjare som funderar på moduverse:

Till slut blev det så att jag bestämde mig för att försöka bygga en budgetvariant i enbart begagnade dbg-bitar som jag beställde från två olika svenska bricklinkbutiker. Tog en liten chansning på att det skulle bli bra med billigare 8 x 8-plattor i stället för de dyra 16 x 16 både i övre och undre lagret och jag tycker det blev nog stabilt för mina krav. Byggde undersidan enligt bilden. 4x4-plattor är billiga så ingen idé att snåla med dom. Hittade också några 1 x 16-bricks som gav lite extra stabilitet i kanterna. Totalpris för en 32 x 32 moduverse byggd på detta sätt blev ca 173 kr exklusive frakt. Jag köpte även delar till en 20 x 32 moduverse (byggd av 6 x 10 och 4 x 10 plattor), en 12 x 32 (byggd av 6 x 8 plattor) och en som jag inte byggt ihop än (eventuellt 16 x 32).

Emma

Det som syns utåt brukar jag bygga som en snygg bård, eller i alla fall monokromt. Det känns bättre att packa upp och ner det då. För mig själv. Men egentligen spelar färgerna i själva moduversen ingen roll.

Jag använder ofta slopes som syns här. Och jag markerar mina delar med guld-round plates i hörnen.

IMG_5175 by emma farm, on Flickr

Alla bitar som aldrig syns låter jag vara bitar som kanske blivit repiga i tidigare byggen, eller om jag råkar hitta en billig lot med begagnat så kan jag slänga in det också.

Jag har ett tidigt bygge där jag satte  en bård utanför allt. Men det blir ju såklart dyrare och mer bitintensivt att bygga en bård för att täcka regnbågsmoduversen.

Utan bård:

5 by emma farm, on Flickr

Med svart bård:

IMG_2718 by emma farm, on Flickr